Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-10-12 20:15:48 följande:
    Jag längtar absolut inte... Trivs jättebra på jobbet, men det är rätt skönt att inte jobba. Jobbar ju som sjuksköterska på en kirurgavdelning och vi hade rätt hög belastning innan jag gick på ledighet så även om det är jobbigt att vara föräldraledig är det inget emot vad man ibland kände efter ett arbetspass. Att gå från jobbet och känna att man inte hunnit det man skulle och att man inte kunnat ta sig den tid man velat till någon är skitjobbig. Hemma behöver jag iallafall inte känna att jag inte räcker till eller att jag inte här läget under kontroll. Jag har vart förbi och hälsat på på avdelningen 3-4ggr sen Bosse föddes, det räcker för mig. Sen har jag två kollegor som jag umgås med lite på fritiden (en är också mammaledig) så får uppdatering om jobbet med jämna mellanrum ändå :) sen har jag bra med sysselsättning som det är nu, går egentligen inte en enda dag utan att vi träffar någon eller så. Och jag har ju åtminstone +40 år kvar att jobba så jag kommer hinna mitt ändå ;)
    När jag var föräldraledig med min dotter trivdes jag inte alls på mitt jobb, tyckte att det var jätteskönt att komma bort ett tag, nästan två år närmare bestämt. Då hade jag tre mammagrupper som jag hängde med så jag träffade folk varenda dag.
    Denna gång trivs jag jättebra på mitt jobb, nästan alla mina vänner har jag genom jobbet, har inte en enda dagledig person att umgås med. Så dom enda jag träffar om dagarna är barnen och min man. Blir inte så mycket socialt med vänner heller då vi har fyra barn totalt och det alltid är nåt med dom. Som i helgen som var träffade jag knappt min man heller för han spenderade lördag+söndag i en ishall med en av sina stora barn... och jag tig hand om dom tre övriga.
    Så för mig känns jobbet som en social dröm ;)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-10-13 10:46:27 följande:

Vi pratade om det här med syskon igår. Sambon vill köra på en gång, men jag hade tänkt mig snarare när J fyllt ett (tidigast).

Jag har alltid tänkt att jag vill bygga upp kroppen igen innan jag blir gravid igen, men så hade jag så mycket problem med bäckenbotten att jag i princip blev rädd för att röra mig, och nu har jag svårt att hitta tid och ork. Motivationen brister också såklart, annars hade jag ju löst det.

Jag behöver en dietist, en PT och en rejäl spark i arslet!

Hur tränar ni?

Jag började med promenader direkt, även om jag i efterhand kan erkänna att jag hade behövt vänta för min bäckenbottens skull. Nåja, jag går mellan 7-10 km varje dag (mån-fre) och för några veckor sedan började jag på MomiAbs - mammamageträning. Ett pass helt och hållet för oss som varit gravida. Vi tränar djupa magmusklerna, knipet, rumpan, ryggen och axlarna. Efter en timme där dryper man av svett och sen har man träningsvärken från helvetet i tre dagar :)
  • snö 81
    snö 81 skrev 2015-10-13 13:19:13 följande:
    Jag började med promenader direkt, även om jag i efterhand kan erkänna att jag hade behövt vänta för min bäckenbottens skull. Nåja, jag går mellan 7-10 km varje dag (mån-fre) och för några veckor sedan började jag på MomiAbs - mammamageträning. Ett pass helt och hållet för oss som varit gravida. Vi tränar djupa magmusklerna, knipet, rumpan, ryggen och axlarna. Efter en timme där dryper man av svett och sen har man träningsvärken från helvetet i tre dagar :)
    Och vad gäller det där med graviditet så var dottern 4 år när vi började försöka bli gravida och 4,5 år när jag blev gravid med Tage. Kroppen var ju i trim igen, men då var det nästan istället så att jag inte ville "förstöra" den igen eftersom det tog mig två år efter dottern föddes att nå tillbaka till den gamla kroppen.
  • snö 81

Alltså jag ska verkligen inte klaga på vår natt, men ändå :)
    Tage sov 18.40-5.00 utan uppvak (halleluja), men efter mat vägrar han somna om. Han sover ju i egen säng, men när han vaknar sådär brukar vi även testa lägga honom hos oss i stora sängen, men han hade bestämt sig för att vara vaken. Kliver då upp och går ner i vardagsrummet och vad gör han då, jo han somnar om - i soffan!!! Jäkla unge ;)

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-10-15 07:53:05 följande:
    Jag pendlar 3-5 kilo från före graviditeten. Jag sover så lite och då äter jag fel. Igår sparkade jag mig själv i röven ända fram gymmet och sprang som jag inte gjort sen jag blev gravid. Nära att spy en par gånger så jag fick sänka farten och intervalla. Sen körde jag skuldror och axlar, totalt 1 timmes träning. Sen gick jag en mil med hund och barnen. Synd bara att jag råkade äta en chokladbit......
    Jag råkar äta en chokladbit jämt... Dom bara slinker ner utan att jag vet om det ;) Men jag har turen att ligga still i vikt eftersom jag rör mig så pass mycket. Försöker motivera mig att om jag rör mig samma, men äter bättre så kommer dom där sista kilona också försvinna, men än har jag inte lyckats övertala mig själv...
  • snö 81

Oj, grattis ebe91 och Villhaenbebbe!!!! Vad roligt med lite plus i tråden igen, det var ju ett tag sedan ;)

• snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-10-16 14:14:55 följande:

Kan inte hjälpa att jag blir lite (mycket!!) avundsjuk på er som plussat igen.. den där sorgen över att det här är sista vill inte riktigt släppa! Inte blev det bättre när jag nyss gick igenom Selinas gamla kläder för att avgöra vad som ska sparas och vad som ska säljas, alla söta små kläder fick den där sorgen att bubbla upp igen:(

Nåja, det går väl över hoppas jag!

Vilken jobbig känsla! Jag är verkligen helt nöjd med mina 2 + 2 barn och vill inte för något i världen ha fler, men jag kan verkligen förstå hur jobbigt det måste kännas när man vet att det är sista, men någonstans innerst inne vill ha fler :(
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-10-17 17:52:22 följande:
    Med första barnet så slarvade vi med kondomer och körde avbrutet ibland och ibland blev det hela vägen utan preventivmedel. Men det tog 2 år innan jag blev gravid, men med tvåan så slutade jag med minipiller och plussade bara 4 veckor senare efter att enbart haft sex två gånger. Så tvåan var mycket lättare gjord än ettan. Men det sägs att kroppen vet då hur man gör
    För mig blev första barnet till på första försöket, sex två gånger i samband med ÄL. Andra barnet tog längre tid. Fick första pluset efter 3 månader, men det slutade i missfall. Andra pluset efter 5 månader, även det missfall. Sen på sjätte ägglossningen blev Tage till. Jag hann ge upp flera gånger, tänkte att jag nog inte längre kunde bli gravid.
  • snö 81
    pink76 skrev 2015-10-18 06:30:41 följande:

God morgon. Nu har vi varit uppe sedan halv 5. Min lille prins har börjat sova så dåligt. Han vill ha morgon så tidigt, ibland redan vid kl 3. 

Hur sover era små?

Ibland har vi morgon 4.30 och ibland 7.00, som imorse. Jag har ingen aning om varför det är så olika. Han somnar samma tid varje kväll och ungefär samma på dagarna.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-10-17 20:49:21 följande:
    Vad olika det kan vara. Det blir säkert jobbigare när första var lätt att göra. För oss där första tog tid så räknade vi med att det kunde ta två år innan det skulle ta sig för andra också. Mannen har en släkting som genomgått utredningar och grejer för att bli gravid med ettan och tvåan gick på en månad
    Ja, om första går snabbt så blir man lätt orolig när andra tar tid. Speciellt eftersom att det var några år mellan också, man blir ju lite nojjig att man hunnit bli för gammal.
    Men det gick ju vägen och nu ska vi inte ha fler så nu spelar det ingen roll.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?