Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-08-06 17:05:51 följande:

Hur gamla ska de vara eller andra kriterier (längd, vikt, färdigheter) för att få byta liggdel till sittdelen i vagnen? Vi har bugaboo, ergonomisk sittdel. W verkar väldigt intresserad av att se sig omkring.

En annan fråga - när börjar ni med välling och mat? När tänker ni som ammar sluta med det? Trappa ner? Hur funkar det egentligen?

Vi hade tänkt vänta med mat ett tag eftersom han har haft rätt kämpigt med magen och äter nu laktulos varje morgon. Men jag tror vi får börja testa mat snart eftersom han verkar otroligt intresserad av vad vi har på tallriken och vad vi sätter i munnen. Här om dagen grabbade han tag i mannens ostskivor på mackan och tänkte stoppa i munnen. Och sen tog han en näve av min spagetti och köttfärssås :)
    Har köpt hem potatis så vi får se när det blir av - kanske nästa vecka när han blir 5 månader.
    Med dottern fasade jag ut kvällsamningen med välling när hon var 6 månader och tyckte det var jättebra kvällsmat. Hon åt det sen morgon och kväll tills hon var drygt 2 år. Med Tage vet jag inte om vi kommer att ge välling, inget vi har tänkt på, men det känns som att det borde mätta mer än ersättning när dom blir lite större?!
  • snö 81
    pink76 skrev 2015-08-07 11:01:48 följande:
    Jag kommer aldrig att komma ifrån det här äktenskapet. Jag kan inte klara mig ekonomiskt utan honom. Börjar känna att jag antagligen få leva olycklig framöver. Ser ingen lösning på det. 

Han säger att han har hyrt ett rum där han kan bo emellanåt om jag vill. Det låter ju bra, men jag är rätt så övertygad om att han bara hittar på. 

Jag känner nu att jag inte känner honom och jag litar inte på honom. 

Jag är så dum.
    Jag satt i samma sits när dottern var liten, kände mig djupt olycklig men visste att jag var beroende av honom rent ekonomiskt. Jag samlade mod under föräldraledigheten och separerade nästan direkt jag började jobba igen. Att vara ensamstående är inte fett rent ekonomiskt, men är man olycklig i ett äktenskap är det värt så mycket mer än pengar att få känns sig fri!
  • snö 81

Tage fick smaka mat för första gången ikväll, typ tippen av en tesked :) jag köpte potatis här om dagen som jag skulle göra puré av, men på färskpotatis blir det ju klister istället för puré. Så idag köpte jag hem broccoli, palsternacka och gröna ärtor. Först ut blev ärtorna och han åt med glad min. Tror det var en bra första smakis eftersom det blir lite vattnigare i konsistensen än ex potatis.

• snö 81
    Kpax skrev 2015-08-08 23:47:59 följande:

Jag köpte en sån där "Ellas Kitchen"- Smoothie igår, och oj vad god den var! Hon fick nog två teskedar ungefär, både igår och idag. Hon fick smaka lite avokado också, även det en hit.

Mindre gott var det tydligen med linsgryta. :D

Magen är opåverkad än så länge, men hon har bara fått yttepytte mat, största mängden igår kväll och idag. Vet inte hur fort de reagerar heller.

Tänkte att hon skulle få smoothie vid två tillfällen imorgon också, och sen väntar jag en dag innan vi drar igång med projekt gröt. Hon har smakat lite gröt tidigare, men nu tänkte jag styra upp det lite mer som en riktig måltid, målet före sista amningen. Jag har köpt både mango- och plommonpuré att ha på.

Det är bra om man lär barnet att äta mat naturell, alltså inte göra den godare med fruktpuré, det kan man i så fall ge efteråt. Det är annars lätt att man målar in sig i ett hörn, att barnet inte äter gröten eller maten utan att den är doppad i frukt. Har flera bekanta från bebistiden med dottern som hamnade där.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-08-09 10:27:50 följande:

Har haft en skitbra natt inatt! Efter att ha haft väldigt många dåliga nätter där lilleman varit vaken allt mellan 1-3 timmar mellan kl 00-04 var jag lite slut i huvudet... Kl 20 åt han en rätt stor portion gröt, sov en liten lur o vaknade för att amma. Somnade om strax efter 22 i sin egen säng (!!) vilket inte hänt på säkert 2 månader. Han vaknade 00:30 o käkade o somnade sen om i spjälsängen. Åt nästa gång kl 4 men då flyttade jag över han till oss, sen sov vi till kl 8. Jag tackar den ordentliga grötportionen för en bra natt! Innan har jag inte velat introducera någon mat innan 6 månader, men jag har lärt mig att man måste anpassa sig efter barnet. Och jag ska aldrig mer säga "jag kommer aaaaldrig blablabla"... Det blir lätt som man först inte tänkt sig ;)

Vi hade inte heller tänkt ge mat till Tage förrän vid 5,5-6 månader, men nu blir han jätteledsen och arg när vi sitter och äter och han inte får nåt. Han tittar bedjande från tallriken till munnen varje gång vi tar en tugga :)
    Så jag har köpt gröt och ingredienser för att göra puréer. Jag gjorde ju detta även för lite drygt 5 år, men ändå känner jag mig helt lost :) Minns inte hur mycket mat jag gav från början och hur snabbt jag ökade mängden...
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-08-09 13:55:42 följande:

Vilgots första tand är på g. Svår att urskilja med ögat (framför allt tanke på att han sätter tungan i vägen) men den känns tydligt. Det förklarar varför mina bröstvårtorna kändes ömma imorse. Jag som hade hoppas att det skulle dröja med tänder tills jag slutat helammat.

Tage har sin 3:e på gång så jag är glad att jag inte ammar! :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-08-09 18:18:25 följande:
    Åhå, det har jag inte tänkt på. Tänkte mest att hon skulle vara mer motiverad att lära sig äta den jobbiga konsistensen om det var fruktsmak på den.
    Jo, det är säkert godare med frukt på :) Men tanken med att ge maten "ren" är väl att dom inte ska förknippa mat med sött, typ.
    Jag gav däremot min dotter lite fruktpuré till efterrätt när hon åt burkmat, det ska tydligen vara ok.
  • snö 81
    snö 81 skrev 2015-08-09 18:53:49 följande:
    Jo, det är säkert godare med frukt på :) Men tanken med att ge maten "ren" är väl att dom inte ska förknippa mat med sött, typ.
    Jag gav däremot min dotter lite fruktpuré till efterrätt när hon åt burkmat, det ska tydligen vara ok.
    Eller fruktpuré som mellis.
  • snö 81
    SvanE skrev 2015-08-09 21:21:06 följande:

Lukas första tand tittade fram i fredags och idag kikade den andra fram :D han blir fem månader den 21a, längtar tills man ser små vita gryn när de ler, så jäkla sött!

Ja, det är så jäkla sött. Tage sätter dock tungan för hela tiden så man ser dom inte. Men dom är ju inte så stora än så :)
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-08-10 17:02:19 följande:

Ang mat och så. Var på 4-mån kontrollen och vår BVC-sköterska tyckte vi skulle introducera gluten 3 ggr i veckan nu (pyttelite) och smaka på saker från vårt finger. Vi får se när det blir. Jag har inte brått men mannen tyckte vi skulle iaf köra glutendelen men vi kom överens om att vänta till efter hans resa så vi är två om magen skulle reagera och H blir ledsen. Då är H dessutom nästan 5 mån så lite större och kanske mer intresserad av att vi äter än vad han är nu. Vi måste även skaffa stol så han kan sitta med mer än han gör nu. Just nu sitter han i sittern och ser oss men han är helt klart intresserad att sitta. Testade en kompis stol och han blev jätteglad.

Ja, det är ju verkligen ingen panik med mat.
    Vi har testat ge lite mat eftersom han verkligen är intresserad av vad vi stoppar i munnen, men när han får smaka mat blir han jätteledsen. Första gången gick rätt bra, verkade som att han tyckte om det. Men efter det har vi testat 3 gånger och då har han börjat gråta jättemycket?!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?