Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lavish skrev 2015-10-08 16:06:32 följande:

Men är det inte så att ersättning är ersättning för bröstmjölk? Alltså om man fortfarande ammar behöver man väl inte ge ersättning utan kan då istället ge lite välling för variation och mättnad?

Jag tror det här med att ersättning är bättre än välling handlar om att folk tydligen länge har trott att ersättning och välling är typ samma sak, så att så fort barnet kan börja äta välling så ger dem det istället för ersättning (och ammar inte heller). Slutar alltså helt med både ersättning och amning och ger istället enbart välling. Det är nog en gammal dålig grej mödravården har i uppdrag att motverka. 

Lite så tänker jag också. Tage har ju ätit enbart ersättning och nu när vi infört mat istället tänkte vi gå från ersättning till välling, men än så länge har det inte gått hem hos honom. Gröt däremot älskar han!!
  • snö 81

Tage har 3 tänder som lurar precis innanför tandköttet, dom skiner igenom. Kan väl säga att han är inte helt tillfreds med tillvaron just nu. Stackarn!!

• snö 81

Igår kväll lärde Tage sig att åla. Han är nära att komma upp på alla fyra och då kommer det nog gå undan att lära sig krypa eftersom hans ålning är som krypning utan att ha knäna i golvet :)
    Det jag snabbt kunde konstatera är att nu jäklar gäller det att ha koll på honom. Han vill bara vara på golvet och ta sig runt och utforska ALLT han tidigare sett, men aldrig kunnat komma åt :)
    Känns som att en vadderad hjälm och grind till trappen bör införskaffas asap!!

• snö 81
    Mimipig skrev 2015-10-10 11:29:43 följande:

Jag kan även meddela att jag tig ett krafttag med nyttig mat och träning så nu är jag äntligen tillbaka till min gamla vikt. Kan däremot konstatera att kroppen har bytt form. Mer lös mage och slappare rumpa. Känner mig rätt slapp i huden över lag faktiskt. Drar det ihop sig och fastar till sig med tiden? Jag gick upp typ 16 kg så det var ju inget extremt.

Efter min första graviditet där jag gick upp 27 kg tycker jag att det drog ihop sig rätt bra efteråt. Men visst, nog hade jag lättare att dra i huden på magen än innan. Nu är det såklart ännu lättare att dra i maghuden efter andra barnet. Denna gång gick jag upp 16 kg och har gått ner 18 kg.
    Att rumpan är slapp är för att man som gravid helt låter rumpans muskler sova. Jag har börjat på mammamageträning och där jobbar vi med att aktivera de inre magmusklerna som har delat sig under graviditeten, samt vår sovande rumpa.
    Ett tips är att börja träna hemma med övningar för rumpa och djupa magen. Det hjälper till att strama åt och få tillbaka muskler.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-10-11 08:14:02 följande:
    Vad duktig du är som fått bort dina kilon. Jag gick upp 20 och tappat ca 16, de sista 4 sitter som berget. Jag går på ett mammaträningspass, ett gympass och spelar innebandy en gång i veckan. Ibland fler gympass eller gruppträning plus några hund och syskonvagn promenader. Så jag rör på mig som jag ska, mitt problem är att vi sover så dåligt att jag har ett grymt sötsug för att överleva dagarna.

Min mage har en miljon bristningar och den har strynklat ihop sig under naveln. Jag vill inte se mig själv naken och tuttarna är nu två tomma påsar.
    Ungefär som för mig då. Jag har som sagt gått ner allt jag gick upp, men jag hade några kilon som smugit sig på under tiden vi försökte bli gravid så jag har några kilo kvar (3 kg), men jag har helt slutat gå ner i vikt nu. Trots dagliga promenader på ca 8-10 km samt stenhård mammamageträning en gång i veckan så står det helt still!
    Här har vi också trassligt med sömnen sedan drygt en månad tillbaka och en trött mamma väljer helt fel saker att stoppa i munnen. Trött mamma är även sur mamma med dåligt tålamod :-/
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-10-11 10:08:52 följande:
    En sur mamma med dåligt tålamod känner jag igen, fy vad arg jag blir på den trotsiga tvååringen emellanåt.
    Haha, du skulle testa en nästan 6-åring. Alla pratar om 2-årstrots eller 3-årstrots, men ingen har någonsin informerat mig om "lilla puberteten". Ett barn som blir 6 år går från att vara liten till att bli stor och det är ungefär som att ha en tonåring i miniformat. Sur, uppkäftig, dryg, lätt till tårar och allmänt trotsig. Underbart! :)
  • snö 81
    tovemaja skrev 2015-10-11 17:20:54 följande:

Men Lilj3 och Louise, vad händer om ni låter barnen sova en stund på kvällen där vid 18 och väcker dem efter 30-60 min? Och lägger er ihop lite senare? Blir det skrikfest då?

Tage somnar också tidigt på kvällen, runt 18.30. Om han får vila en stund på sen eftermiddag/tidig kväll går han in i nattsömn direkt och går typ inte att väcka och sen sover han som en kratta resten av natten, typ uppvak med 90 minuters mellanrum istället för att sova 6-10 timmar i stöten.
  • snö 81
    Lilj3 skrev 2015-10-11 19:10:18 följande:

Ni som har bebisar med tänder, har de blivit lösa i magen i samband med tandsprickningen?

Valter har bajsat säkert 10 gånger idag, om inte fler. Annars bajsar han kanske en eller två gånger om dagen.

Jepp, och luktar värre gör det också! :(
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-10-12 09:10:59 följande:

Jag har hört att de brukar bli lösa i magen vid tandsprickning, men när Josefin fick sina två var hon lös mest hela tiden ändå (eftersom hon nästan bara ammade). Jag kände heller ingen svullnad eller såg någon rodnad på tandköttet, trots att jag verkligen höll koll! Hon hade tuggat och dreglat mycket flera månader när det plötsligt kändes en liten vass kant.

Nu har hon börjat dregla och tugga mer igen, och den här gången verkar hon mer besvärad. Är det nya på gång då, tro? Eller fortsätter de påverkas av de här tänderna tills de är helt utväxta (de är nu ett par millimeter, och det är nog två månader sedan de sprack igenom)?

Igår kaskadkräktes hon, och var även lös i magen. Jag får för mig att jag matförgiftat henne (typ diskat pipmuggen för dåligt, haft plommonpurén i kylen för många dagar eller liknande), men vi har för all del en skitig hund, och Josefin blir ibland slickad på händerna, plus att hon förstås stoppar allt i munnen.

Hon var som vanligt sen, förutom den -vad jag gissar är- tandrelaterade gnälligheten.

Tages första tre tänder kom utan större problem, lite extra dreglande bara. Denna gång när han har tre tänder på G är han supersvullen i munnen, bajsar ruttet, kräks mer, gnällig och sover dåligt. Det kan nog vara så att ibland störs dom mer än annars. En del får ju feber, men inte vid varje tand.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-10-12 13:49:01 följande:
    LillLouise84 skrev 2015-10-12 11:35:33 följande:

Min dotter har varenda gång blivit förkyld, feber, spytt, lös i magen och drägglig. På henne ökar saliv produktionen så hon säger nu när hon är två att det kommer kräks och försöker spy men det är bara saliv.

Jamen då var det kanske därför då... Skönt om det inte är jag som orsakat sjukdomen.

Igår var hon verkligen ovanligt svår att söva. Hon pendlade mellan trött, pigg, ledsen och glad i flera timmar. Somnade nästan, men fick ett vaket-ryck igen. Frustrerande. Till slut tvingade jag henne att ligga i famnen när jag studsade på pilatesbollen (något hon vanligtvis tycker väldigt bra om), och efter några minuter somnade hon.

Hoppas allt blir bättre snart, jag börjar jobba den 2/11.
    Åh, jag vill också börja jobba. I alla fall halvtid.
    Men jag får minsann vänta till april...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?