Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-09-09 18:55:13 följande:

Jag har aldrig hört talas om amningsreumatism, men jag har haft ont i fingerlederna ibland efter förlossningen... Men det är inte konstant, och inga andra leder verkar påverkade, så det kanske är orelaterat.

Jag hade också ont i fingerlederna säkert ett år efter min dotter. Det "sprättade" typ när jag böjde fingrarna. Men det var bara ännu en av dessa helt normala graviditetsvesvär, vätska i lederna.
  • snö 81

Jag är 3 kg ifrån målvikt och -2 kg från vikten vid plus och jag kan ha i princip alla kläder, men dom sitter väl inte direkt som innan. Rumpan har jag fått behålla (ammade inte), men magen är ju ta mig tusan som en plattare deg utan slut. Utan kläder har jag relativt platt mage och är nöjd med min kropp såhär efter två barn, men häller man ner kroppen i ett par byxor knölar all den där huden (och säkert lite fett också) ihop sig som en osmaklig deg ovanför byxlinningen :(

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-09-15 16:42:54 följande:

Angående nätter så ser jag ett tydligt mönster på bättre och sämre nätter. Vi har ett problem, ett dyrt problem! W sover jättedåligt i samma rum som en snarkande pappa, precis som storasyster var redan vid 4 månader. Barnen kan inte heller sova i samma rum då de väcker varandra. Nu är pappan förkyld, hostar och snorar så jag sov på soffan och W i vagnen då sov han från 20 till 3 fick nappen och sov till 6. Det händer aldrig i sovrummet. Så nu måste vi bygga ut snabbt så vi får sova någon gång. Just nu saknar vi typ en halv miljon för att kunna sätta igång....

Vi har samma problem här, men inte riktigt lika dyrt. Vi bor i radhus så vi kan inte bygga ut så vi får försöka lösa bristen på rum på annat sätt. Tanken är att vi ska dela av vardagsrummet så det blir ett litet sovrum och ett litet vardagsrum av det hela. Ett av de stora barnen ska ta det rummet och sen flytta om resten av barnen så att rummet bredvid vårt sovrum kan bli Tages.
    Detta var väl planerat typ till vintern nån gång, men det börjar kännas rätt akut nu. Mannen är förkyld och när han sätter igång med hostan vaknar Tage. Likadant på morgonen när hans larm ringer 5.20 så vaknar Tage. Känns som att vi alla tre sover som krattor just nu
  • snö 81

Helt plötsligt har Tage börjat acceptera mat i fast form, efter några veckor med gråt :)
    Men då har jag ju lite funderingar kring mängd, jag minns ju inte från förra gången :-/
    Ni som har barn som äter full portion vanlig mat till lunch eller middag - hur mycket äter dom?

• snö 81
    ebe91 skrev 2015-09-19 21:02:03 följande:

Alltså hur mycket ersättning äter era pluttar per måltid? Håller ju på att byta ut tissen mot ersättning... B äter 90-120ml per måltid (morgon, em, kväll o sen 2ggr per natt). Ibland mindre än så. Sen äter han en halv burk mat till lunch o en halv burk till middag, sen 3/4port gröt på kvällen. Känns lite, men har ju inge o jämföra med...

När Tage åt enbart ersättning åt han 165 ml (färdig ersättning) per måltid. Nu är det väldigt olika eftersom han börjat äta mer mat, men inför natten äter han 200 ml (färdig ersättning) och 165 ml på morgonen. På natten äter han en eller ibland två gånger och då äter han 165 ml. Mitt på dagen får han ibland ersättnings"mellis" och då får han typ 100 ml.
  • snö 81
    Chuckiiii skrev 2015-09-22 17:31:12 följande:

Hur har de små magarna reagerat på mat hos er? Här började vi med gröt ganska tidigt och intresset för mat va stort så vi körde på. Gröt morgon och kväll, ett mål puré under dagen, resten ersättning.
    Men de e en jäkla kamp att hålla hennes mage stabil! Antingen e den stenhård så hon illskriker halva natten av magont eller lös när man försökt rätta till det med katrinplommon och olja????
    Just nu har vi gått tillbaka till ersättning o gröt, ingen mat eller välling som vi körde på test..

Här funkar det bättre nu. När han åt ersättning bajsade han typ var 3:e dag och då gav vi ändå laktulos varje dag. Utan den hade nog magen stått helt still. Nu när han börjat äta mat bajsar han en gång om dagen. Istället för laktulos får han nu lite katrinplommon i gröten på morgonen.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-09-23 12:34:24 följande:

Lite "kul" (missförstå mig inte nu) att läsa om bebisar med förstoppning när jag både igår och idag känt att faaan vad less jag är på alla blötbajsar! Här har vi MINST 5 bajsblöjor varje dag och det BUBBLAR ur henne.. sen har man cirkus en halv sekund på sig att byta blöjan innan det läckt ut antingen vid benen eller upp mot ryggen. Det är liksom slemmigt och gelé-aktigt vilket gör att blöjorna inte suger upp det utan det ligger som en pöl i blöjan och trycks ut åt alla håll :( så har det ju varit ett halvår nu, sen hon föddes, så jag borde ha vant mig men tycker det blev värre sen vi började med gröten:( så nu har jag slutat även med den och återgått till helamning. Hoppas på 6 månaderskoll på bvc snart så jag får lite råd hur jag ska göra.

Lite komiskt ändå att man skulle ha dåligt samvete när man flaskmatade de andra barnen för "amning skyddar mot allergier".. de ungarna tål ALLT, Selina som helammats har provat TVÅ grejer och reagerat på bägge. En slump säkert men komiskt som sagt ;)

Min dotter är helammad i 6 månader och hon är allergisk mot en hel massa saker så det där är nog väldigt individuellt.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-09-25 08:46:46 följande:

Tycker det är jättesvårt det här med mat... Är så rädd att han inte får i sig tillräckligt vad gäller näring. Han får;

Frukost (kl 8-9) - gröt + plommonpuré
    Lunch (kl 11-12) - 1/2 burk mat + fruktpuré
    Mellanmål (kl 13:30-14:30) - 90-120ml ersättning, funderar på att ge något annat mellanmål men vad? Frukt? Yoghurt? Bär?
    Middag (kl 16-17) - 1/2 burk mat + fruktpuré
    Kvällsfika (kl 19-20) - gröt + plommonpuré
    Sen äter han 2-3 flasker ersättning under natten á 90-120ml. NAN 1 får han fortfarande.

Tycker vi har hittat bra tider, han är hungrig när det är dags för nästa mål men inte så att han håller på att hungra ihjäl...

Exakt sådär äter Tage också :) Även han äter två flaskor ersättning på natten, men det är bara en ful ovana. Tidigare kunde han sova till 5.30 innan han ville äta och nu helt plötsligt sen nån vecka tillbaka vill han äta typ vid 23-00-tiden och sen vid 4-5-tiden.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-09-27 07:56:05 följande:

Japp världens sämsta morsa det är jag. I natt har jag sovit borta utan mina barn. Efter att sovit kassa nätter i två och en halv månad, och inte sovit typ en hel natt på två och ett halvt år så har jag börjat få fler och fler symtom på utmattning/utbrändhet. Så för att jag ska orka med ännu en vecka utan hjälp från mannen så sov jag hos hans föräldrar. Jag sov nästan 10 timmar i natt men hade säkert 4 uppvak ändå bara för att kroppen är sönderstressad. Men nu mår jag bättre. Den senaste veckan sov jag 4-6 per dygn med sjuka barn, så det är det som slitit sönder mig.

Det var väl jättebra!!! Om man ska orka vara en bra mamma måste man få sova, i alla fall ibland.
    Jag har också funderat på att åka iväg och sova, men i så fall ta med den stora tjejen och lämna lilleman hemma med pappan. Min stora tjej är ju nästan 6 år så med henne får jag ju sova ostört hela natten och samtidigt så skulle ju hon få lite egentid med sin mamma. Än så länge har det dock bara stannat vid en tanke...
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2015-09-28 20:12:47 följande:

Ni som kommit igång med mat; ger ni vatten att dricka till maten och isåfall ur vad? Nappflaska eller pipmugg? Isak är väldigt intresserad av mat men han har aldrig tagit flaska så han vet inte hur man dricker ur den.

Har testat nappflaska, pipmugg och att skeda vatten. Än så länge är det skeda som funkar bäst, pipmuggen fattar han inte vad man ska göra med och nappflaska förknippar han med mat i form av ersättning och blir vrålförbannad när det inte är det innehållet :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?