Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-07-14 11:29:38 följande:
    Vi har fortfarande 56 på några byxor annars är det 62 som gäller på V. Har testat nån storlek 3 på blöja men de läcker bara så vi fortsätter med nummer 2 ett tag till. Vi har 4 mån kontroll på måndag så får se hur stor han är. Gissar på 62 cm och runt 6 kg.

Stackars liten! Hur mår han idag?
    Han är dyngförkyld, slemhosta och snor som bubblar ur näsan. Hoppas vi slipper en upprepning av natten bara
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-07-14 22:50:05 följande:
    Hoppas verkligen att natten blir bättre för honom!
    Vi behövde inte åka till akuten inatt iaf, ingen krupp. Men däremot snorig och slemhostig så jag har väl sovit ca 1 timme på hela natten. Blir mycket kaffe idag :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-07-20 15:09:25 följande:
    Jag ställde mig på vågen här hemma med Selina igår och enligt den ska hon väga 6,9kg nu. Jisses liksom! Får halvt panik och funderar om hon är FÖR stor men de säger ju att ammade barn inte kan bli för tjocka. Ska på bvc på onsdag så får se vad deras våg visar och om sköterskorna säger något.

Hon var 60cm sist och det var för en månad sedan.
    Tage vägde 7400 g på 4-månaderskollen och det gick bra det med :)
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-07-19 03:39:45 följande:

Men jösses. Julian är ju bara 3,5 månad och nu kommer första tanden och bråkar!
    Stackarn har kämpat hela kvällen med handen i munnen och gnuggat och tuggat på allt. Och nu när han skulle äta spotta han ut bröstet o körde in handen istället o bara gnällde. Så jag kände efter och ja minsan. Där är en tand på väg!!

Tage har också tänder på väg. Han har tuggat på sina fingrar ett bra tag och nu idag kände jag att det hade börjar bli en liten knöl på ena sidan, så den spricker väl igenom snart.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-07-24 07:32:38 följande:

Jag måste få gnälla lite.

Efter två jättebra nätter förra veckan så har vi haft varit vaken varje timme hela nätterna varje natt. Det värker i ögonen och förkylningen knackar på dörren. Plus att den stora har tandsprickning och feber. Maken jobbar och den "barnkära" farmorn tar på sig att hjälpa till och sen när det gäller så kan hon inte. Vi skulle behöva en natt med bara ett barn, och det skulle farmor fixa bara hon fick sommarlov. Nu har hon varit ledig i 7? Veckor och kan fortfarande inte hjälpa oss. Vi har ingen avlastning överhuvudtaget.

Dom är ju för underbara dom där hjälpsamma far- och morföräldrarna. Jag har också såna i min närhet :(
    Jag och en kollega som har det precis likadant har bestämt att när vi får barnbarn ska vi minsann göra som man SKA göra. Ställa upp när man ser att det behövs och framförallt erbjuda sig att ta barnen utan att dom måste fråga.
  • snö 81

Nu har första tanden spruckit igenom för Tage, en vass liten rackare :) Dessutom helt utan varken feber eller dålig mage - skönt!

• snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-07-25 16:07:37 följande:

Idag provade jag pumpa ur lite mjölk och tänkte att sambon skulle få ge henne medan jag färgade håret... att pumpa ur var inga problem, fick ut 100ml på ett bröst på 5 minuter och hade kunnat fortsätta ett bra tag till. Problemet blev bara att hon vägrade äta det:/ hon har tagit flaskan 3 gånger förut när vi gav henne ersättning (när jag hade de hemska såren och inte kunde amma) men nu gick det inte. Inga problem egentligen men tycker det känns skrämmande OM något skulle hända och jag måste iväg utan henne, kommer hon få i sig något då?

Utöver hårfärgningen har jag hunnit dammtorka, dammsuga och skura hela huset idag. Måste vara ett halvår sen allt det blev gjort samtidigt sist, haha. Har med andra ord haft en bra dag idag! Förkylningen hänger sig kvar och jag är bitter på jobbet som lovade utbetalning av mina semesterdagar den här månaden men så blev det inte.. men jag håller ändå humöret uppe och är tacksam att det är nystädat här hemma och att hårfärgen blev bra! Man får inte begära för mycket;)

Sådär var det för mig när dottern var bebis och jag ammade. Hon vägrade all form av vätska i nappflaska, bara brösten som funkade. Jag kände mig fruktansvärt låst!
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-07-26 09:54:36 följande:
    Jo jag tänkte försöka helamma två månader till åtminstone och börja med nån smakportion sen. Egentligen vet jag inte om det gjort någon skillnad om hon tagit flaskan för jag är för feg för att lämna henne ändå.. trodde det skulle kännas lättare nu med tredje barnet men som det känns nu dröjer det nog länge innan jag har barnvakt.
    Jag känner mig väldigt lugn denna gången. Tror jag passar på att göra sånt jag inte kunde förra gången då jag ammade och hon var "beroende" av mig. Jag har lämnat Tage med min mamma en gång när jag skulle klippa mig. Annars så har jag varit iväg på fest en gång och på circus med dottern en gång. Då har han såklart inte haft barnvakt utan varit hemma med pappan.
    Vi har bokat in barnvakt för en hel kväll till i september eftersom vi firar vår första bröllopsdag. Det är dagen innan Tage blir 6 månader så det känns inte som några problem. Då ska vi gå ut på restaurang bara vi två, längtar redan :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-07-25 23:37:32 följande:
    Oj redan! Jag undrar om W har en på gång också då han spyr och dregglar grymt mycket.
    Ja, och nu idag ser jag att tand nr 2 också gör entré. Lika bra att ta alla på samma gång :)
    Han har dreglat något helt enormt ett tag, men framförallt tuggat på sitt pekfinger eller tumme - konstant! Hoppas det blir lite paus i tandsprickning sen ett tag.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-08-02 17:23:36 följande:

Jag tror jag har frågat förut, men jag frågar igen.

Ni som ger bröstmjölk i flaska, eller kanske ger ersättning (vet inte hur mkt bröstmjölk 1dl ersättning motsvarar, vet någon annan?), hur mycket och hur ofta ger ni?

Jag har börjat pumpa ur och ge i flaska ibland, och då äter hon ca 100ml. Ger jag bröstet efteråt bökar hon mest runt och bits, och hon står sig lika länge på 100ml som hon gör på det hon normalt äter från bröstet.

Hon äter fortfarande varannan timme dagtid, och på natten klockan 22, och oftast bara en gång till någon gång mellan 4 och 7.

Hon är född 9/3 och är både lång och tung för sin ålder.

Nu äter ju Tage enbart ersättning, men jag kan ändå dela med mig :)
    165 ml var 4:e timme på dagen. Sista målet på kvällen, kl 19.00, får han 200 ml. På det står sig fram till 05-05.30 då han äter nästa gång. Så dagtid äter han var 4:e timme och på natten kan han klara sig 10-10,5 timme.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?