• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lavish skrev 2015-05-07 12:44:45 följande:

Burkini vore nått. Kanske inte är så politiskt korrekt av mig men jag har alltid roats av tanken på att ta på mig en burka och sen sitta nära folk och prata om något riktigt snuskigt och perverst. Burkini på beachen kan fungera för detta. 

Hahaha!
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-05-07 22:58:43 följande:

Kommer alla att gå på efterkontroll eller är det någon som hoppar det? Jag ska iväg om två veckor. Men jag har en kompis hon var på koll efter första barnet och sen efter fjärde men då bara för att hon misstänkte framfall.

Det verkar vara så olika hur efterkontrollen går till. Jag tycker det borde finnas en checklista och att det borde vara mer som under graviditeten, kolla blodtrycket, blodvärdet och gyn. För jag vill veta om kroppen är okej.

Jag har redan varit på en kontroll för att jag misstänkte framfall, då undersökte hon mig, kollade efter skador och kände om jag knep rätt. Vi pratade lite snabbt om förlossningen samtidigt som hon läste journalen högt. Men eftersom det här bara var typ 5 veckor efter förlossningen ska jag dit igen på en riktig efterkontroll, vad man gör då vet jag inte.

Jag är jättenöjd, jag tycker att min barnmorska känts engagerad och noggrann under hela graviditeten, och det känns bra att det verkar fortsätta även nu.

Håller med om att det borde finnas en checklista, det är märkligt att det skiljer så otroligt mycket!
  • Kpax

Vi ska inte döpa, och inte ha någon namngivningsceremoni. Jag är med i Svenska kyrkan, men är inte troende, och sambon har gått ur.

Vi tänker att hon får välja själv när hon blir äldre, eftersom vi inte är troende skulle vi isf bara döpa av tradition, och vi är inte så mycket för sånt.

Jag gillar tanken på ett kalas för att fira henne (oavsett om det är dop, namngivningsceremoni eller något annat), men jag känner inte att jag har ork och lust att styra upp något. Hon är ändå för liten för att uppskatta det, så det vore ju mest för vår skull :)

Sambons kompis fru hade en intressant syn på det: "Inte döpa?? Men tänk om dina föräldrar vill gå på dop??"

• Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-05-08 09:37:53 följande:

Min mage är deg deg deg, med en degkant som jäser över byxknappen. Nu kommer snart juni och med det studentfest och dop, då vill jag ha klänning. Men vart hittar man en klänning som:

1. Går bra att amma i

2. Inte visar degmagen

3. Inte gör att jag fortfarande ser gravid ut

Svår nöt att knäcka

Kan du inte tänka dig kjol och topp då? I så fall kanske du kunde välja en kjol som sitter i midjan (över degen) och sedan har lite vidd. Amningslinne till det.

Annars har jag funderat på såna där shape-trosor som går upp till BHn, så har man EN grej mindre att tänka på iaf :)
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-05-08 12:59:34 följande:

2-månaderskontroll idag, Bosse väger 5555g och är 56,5 cm lång så han växer minsann. Har stl 62 på kläder nu, och dom sitter perfekt. Har fått en ny BVC-sköterska då våran vanliga gått på graviditetsledigt, så kommer ju få ha den nya resten av bebistiden :) Men hon var helt ok hon också!

Fick erbjudande om babymassage, men är tveksam... Det var 5 träffar och alla är mellan 10-11:30, vilket är lite tidigt våran del... Vi ligger ju i sängen till minst 9, innan vi går upp till soffan och myser på morgonen... Brukar inte planera in ngt förrän kl 11, o även det kan ibland vara lite tidigt för oss...

Jag planerar inte heller in något förrän tidigast kl 11. Och så har jag ju en hund som behöver rastas mellan 11 och 13, så jag känner egentligen inte att jag har så värst mycket tid på dagarna, haha.

Jag vet inte om jag bara är förstagångsmamma-löjlig, men jag upplever att hela dagen och kvällen blir förstörd om jag måste väcka Josefin, det blir liksom fel med övertrötthet och gråt.

Möjligen hade jag gått på massagen ändå, för det verkar så mysigt :)

Josefin var på tvåmånaderskontroll igår. Hon väger 6,1kg och är 60cm lång. Stor tjej!
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-05-08 15:39:58 följande:

Här gör vi morgon vid 6.45-7.15. Lite skillnad :) Och då är det antingen storasyster eller Tage som vaknar. Om dottern vaknar först kommer hon in och väcker oss. Tre dagar i veckan ska hon ju till dagis kl 9 så det är ju bara upp och hoppa.

Har märkt att andra barnet får helt klart anpassa sig efter vardagen med de stora barnen. Det är inte som första gången då bebisens rutiner styrde ens vardag.

Oj vad tidigt!! När gör Tage natt?

Ja jag kan tänka mig att det blir stor skillnad med andra barnet, jag tänker ofta på att jag ska njuta allt som bara är möjligt med ett barn. Och blir det fler barn i framtiden ska jag njuta av fördelarna med det :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-05-09 06:10:04 följande:

Jag gjorde en något läskig upptäckt igår kväll.

Efter förlossningen sa barnmorskan att jag inte gått sönder alls och inte behövde sy minsta lilla stygn. Efter krystningen från helvetet (han kom ut på en krystvärk) så kändes det för bra för att vara sant.

Igår kväll kikade jag av någon anledning lite noggrannare där nere och såg då att jag hade typ trasiga köttslamsor vid öppningen. Det såg även ut att vara trasigt mot mellangården, fast på insidan.

Så nu känner jag mig livrädd för efterkontrollen på måndag, vad kommer hon säga och vad måste göras....

Fy vad obehagligt. Jag förstår att du är rädd, men skönt att du har tid redan på måndag.

Tycker dock att det låter konstigt att de skulle ha missat om du är så trasig att det hänger "köttslamsor" på utsidan, men jag vet ju inte alls hur lätt det är att se skador på ett nyförlöst underliv.

Jag har ju redan varit på en kontroll eftersom jag var orolig, och eventuellt har jag en muskelbristning på insidan, men det syns inte, känns bara. Och så har jag typ framfall på urinröret (och enligt mig slidan), men det går förhoppningsvis till sig när bäckenbotten hämtar sig.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-05-08 21:17:29 följande:

Han äter sista målet för kvällen kl 20 och sen lägger vi honom kl 21. Ibland sommar han direkt, inland tar det en halvtimme.

Okej, då är det ungefär samma timmar som här. Josefin äter oftast sista målet runt 22-23, och somnar då vid bröstet (tar en timme), sen vaknar hon mellan 4-6 och äter, somnar om och sover till 9. Ibland somnar hon om ytterligare en gång och sover till 11, men det är om hon varit vaken längre på kvällen eller haft en stökig natt.
  • Kpax
    Mildamilda skrev 2015-05-08 23:06:25 följande:

Ikväll var jag och Isak på vårfest på mitt jobb. De hade haft insamling till en present - en minikånken med termos, matlåda och haklapp i. Blev så himla glad! Isak fick prova många famnar och gallskrek hela bussresan hem - kul kl nio en fredagkväll... Nu är han utslagen dock - jobbigt att va på fest.

Vad gulligt!

Jag fick också present, de hade samlat in pengar och köpt ett presentkort på babyland. Tänkte jag skulle baka som tack, men det är svårt när jag själv inte kan smaka något med mjölkprotein :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-05-09 08:35:44 följande:

Hur tidigt vågar man börja träna efter en förlossning? Nu tänkte jag träna magen och styrketräning?

Jag vet inte, men vill gärna veta!

Jag gissar att du ska se till att du inte har en muskelseparation innan du tar i för hårt med magmusklerna. Själv är jag mest orolig för bäckenbotten, och skulle absolut inte våga mig på squats med vikt, marklyft och liknande i dagsläget. Känner inte alls att jag är stabil!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?