• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-04-22 08:24:52 följande:

Om jag ville bli donator så skulle jag ta med mig 2 liter dit och ta prover på mig och mjölken. Min första tanke var att i vad ska man förvara 2 liter mjölk liksom.

Jag har också sett fb inlägg från akademiska i uppsala om att de vill ha fler donatorer. Tyvärr har jag lite för långt dit också

Jag fattar inte varför de inte samarbetar som man gör med blod! Det är säkert många regionssjukhus sjukhus med stora neonatalavdelningar som har brist, varför inte samla upp så mycket som möjligt även från mindre sjukhus? Det är ju ändå statlig översyn på allting, hur svårt kan det vara...
  • Kpax

Jag ska nog också kolla om jag hittar några billiga jeans på hm innan jag kommer i mina gamla. Jag är så trött på hasande mammajeans och fula muffin tops ovanför de tights jag öht får på mig! Grrr...

Och samtidigt som jag irriterar mig på att jag inte går ner mer, så äter jag så himla mycket skräp. Igår blev det maränger, en massa juice och en påse kolasnören. Och typ 200m promenad, helt vansinnigt dåligt.

Nu tänker jag i alla fall kränga på mig bärselen och gå minst trettio minuter i skogen. Sen ska jag äta fisk, morot och äpple till lunch.

• Kpax

Tovemaja (och andra som pumpar bröstmjölk): Hur mycket räknar ni som en portion?

• Kpax
    snö 81 skrev 2015-04-22 12:21:33 följande:

Det är jäkligt lätt att vara lat och äta helt fel saker samtidigt som man irriterar sig på att man inte går ner i vikt :) Jag vill helst vara tillbaka i min gamla kropp igår, men helst utan ansträngning.

Men jag ska verkligen försöka hitta lite jävlaranamma för jag tänker inte låta det ta 2 år som sist. Men då mådde jag iofs väldigt dåligt i relationen med dotterns pappa så jag tröståt. Men så fort vi separerade tappade jag alla extrakilon som jag gått och dragits med sen graviditet, så jag vet att jag kan!

Jag sa till mig själv att jag inte skulle få låta det gå för lång tid innan jag tappar graviditetskilona, jag vet med mig själv att jag inte mår bra när jag inte känner mig fin. Sen ska det såklart vara en rimlig tidsrymd och rimliga mål! Jag har aldrig varit superfit, och jag tycker egentligen att det är rimligt med minst ett halvår innan jag är någorlunda nöjd, men det där glömmer jag när jag ser mig i spegeln OCH när jag stoppar ännu en godis i munnen ;)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-22 13:55:25 följande:

Han brukar käka 120-150 ml som kvällsmål, lite beroende på när han ammade senast... Men då när vi testade ersättning så slukade han ju hela tetran (200ml) så han kanske skulle kunna äta mer.. Men behöver det ju inte eftersom han går upp fint i vikt...

Men gud vad mycket!! Flaskorna som hör till pumpen jag lånat rymmer bara 120ml, har en till jag kan montera på pumpen iofs, men då får jag väl hälla över i påse och frysa in direkt. Undrar hur mycket Josefin äter då, hon ökar typ 500g i veckan...

Det gick förresten jättebra att pumpa imorse, jag skulle tömma lite precis före amning, och det bara sprutade. Hon fick äta sig mätt och ändå fick jag ut 70ml ur höger bröst. Sen fortsatte jag med vänster tills flaskan var full.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-04-22 12:48:45 följande:

Tyvärr så slutar Sverige fungera i höjd med dalälven. Största problemet var att jag måste själv åka 13 mil enkel resa till sjukhuset för att lämna mjölken och stå för pump själv. Jag tror att jag får tacka någon högre makt att mina barn inte varit prematurer och behövt sjukvård här.

Jag tycker att man ska hjälpas åt. Därför har jag varit blodgivare sen 2008. Då donerar jag till akademiska uppsala. Men det är så smart att då kommer blodbussen hit och ställer sig i fyra dagar och har Drop in. Tänk om det kunde funka lika bra med bröstmjölk. Eller om man fick flaskor och pump på posten och kunde skicka in mjölken. Sjukhus skickar ju kylda vaccin och sånt på posten.

Ja det GÅR ju att lösa, de verkar bara rätt ovilliga. Tänker ändå att det skulle vara bra med en nationell mjölkbank på samma sätt som blodbanken funkar, då kan inte enskilda sjukhus sätta sig på tvären.
  • Kpax

Vi pratar ju mycket om nätterna, men hur har ni det på dagarna? Det kanske ändrats mycket för er precis som för oss, men just nu ser det ut ungefär så här :

Det blir morgon klockan 9 eller 11 (innan dess är det natt för Josefin, hon somnar om direkt efter mat). Hunden behöver gå ut någon gång mellan 11 och 13, och då krävs det ofta flera försök innan Josefin antingen fortsätter sova när jag lägger henne i vagnen, eller finner sig i att ligga där vaken. Ibland är det stört omöjligt, och då tar vi bärselen, och då sover hon tills jag tar av mig den.

Dagtid somnar hon väldigt sällan vid amning, och vaknar isf när jag reser mig. Hon kan somna i bärselen eller eventuellt i famnen om jag går och gungar henne eller studsar på pilatesbollen.

Hon äter ungefär varannan timme, däremellan sover hon i ganska korta perioder, är vaken och glad ibland, men ofta ganska missnöjd. Hon kan inte ligga själv mer än ett par minuter.

Runt 20-21 ökar missnöjesintensiteten, och det är rätt jobbigt fram till 1-4 när hon gör natt. Mycket gråt, och ofta är det bara i bärselen hon är tyst (hon somnar).

Är det här normalt? Blir det bättre? Kan jag göra något för att underlätta för oss?

• Kpax

Kanske ska förtydliga lite!

Jag längtar efter långa härliga promenader med vagnen, gå ner på stan och fika, kunna gå i affärer och kika, och hälsa på på jobbet. Nu törs jag inte göra något av det där eftersom hon så sällan kan vara en millimeter ifrån mig utan att gallskrika, och det tar lång tid att trösta henne. Det är en pärs bara att hälsa på svärföräldrarna.

• Kpax

Tack för att ni berättar om era dagar! Skönt att det verkar vara fler som inte är bekväma med utflykter, då kommer det förhoppningsvis så småningom.

Nu när jag läste slog det mig att jag är jäkligt mosig i hjärnan, jag som för någon vecka sedan var glad att jag slapp "amningshjärna"... Försökte förstå och processa, men märker att det ändå inte fastnade.

• Kpax
    Vikkan333 skrev 2015-04-23 19:06:02 följande:

Hej! Frågan har säkert varit uppe flera gånger men hur ofta och hur länge ammar ni?

Har varit och vägt lilla fröken och hon har gått ner i vikt?! Ny vikt ska tas imorgon...

Jag har en amningsapp, tycker den är kanon för att hålla reda på när det är matdags och vilket bröst hon fick sist.

Josefin äter dagtid varannan till var tredje timme (inte oftare än varannan pga magen, och det är heller inget problem att begränsa det), 5-10 minuter. På kvällarna myssnuttar hon upp till en timme, och på natten går det närmare fyra timmar mellan måltiderna.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?