• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-05-02 10:29:02 följande:

Jag vet att det har varit mycket fokus på vikt, även jag har gjort det, men idag provade jag mäta mig istället. Hade ett dokument sparat på datorn med mina mått från ungefär 6 månader innan jag blev gravid. Var väl ingen uppmuntrande syn direkt, men då vet jag vad jag har o jobba på!

Midjan: +5,5cm

Höft: +7,5cm

Rumpa: +6cm

Lår: +3,5cm

Vikt: +6kg (5 om man räknar när jag blev gravid).

Känner dock att mitt "problemområde" är höften, har rediga lovehandles men sen tror jag degmagen förstärker slappheten över höften. Rumpan kan jag behålla då den varit lite liten innan ;)

Ja, det är ju bättre. Jag har inga mått sen innan, därför är det enkelt att fokusera på vikten. Men volymökningen är SÅ mycket större än de där 7-8 kg jag har kvar. Jag märker ju det när mina vanliga jeans knappt går över knäna :S

Min rumpa är mindre nu när jag inte har några muskler, eller plattare i alla fall, går från ländrygg till mitten av låren känns det som. Snyggt...
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-05-02 13:58:13 följande:

Septemberbarn: grattis till bröstvårtan!!! Äntligen!

Kpax, Lavish och viktco: jag vågade väga mig - ner 0,5 kg sen förra vägningen (minns ej när sen var, men ändå!) men jag håller fullkomligt med ang att shoppa kläder - deprimerande! Att prova i egna garderoben också. Ska på fest nästa helg och provade en A-linjeformad klänning hemma som brukar hänga löst. Brösten blev en horisontell Skogaholmslimpa och klänningen blev en muskort, tajt historia. Buhu! Jag kommer bli tvungen att shoppa nåt nytt, tältaktigt.

Hahaha, låter galet sexigt!

Jag använde en svart kort klänning som TOPP under graviditeten, täckte knappt rumpan. Nu tänker jag inte prova den förrän till vintern, orkar inte med förnedringen.

Jag åkte till hm för att köpa byxor för någon vecka sedan, bara för att ha i alla fall ett plagg i rätt storlek, men självhatet jag kände i provhytten var inte nådigt. Inget i hela butiken passade. Dumt! Kroppen ska ha kärlek och respekt för vad den åstadkommit!
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-05-02 10:58:49 följande:

Dagens negativa: den nya telefonen jag beställde och fick hem i veckan (nya samsung s6) skulle jag ta fram och starta igår.. men den är totalt stendöd:( går inte ens ladda den! Var lagom glad redan när jag fick hem den då förpackningen var bruten. Ringde och pratade med återförsäljaren och de lovar dyrt och heligt att de kontrollerat telefonen innan leverans och den skulle vara i ordning. Så var det ju tydligen inte:( Kundservice öppnar inte förrän på måndag men det kanske är lika bra för då hinner jag bli ännu mer arg och kan skälla ordentligt!

Problemet vore rätt litet (om än irriterande) om det inte vore för att jag fick min gamla telefon såld igår och därför blir helt telefonlös i drygt en vecka framöver:(

Dagens positiva: vi sov rätt bra till 3 inatt. Efter det var det sämre men känner mig ändå ganska utvilad idag:)

Såret på bröstvårtan är nästan helt läkt nu!!! Det nya penicillinet gjorde visst susen för på bara någon dag gick det från öppet köttsår till en liten röd prick. Sedan igår har jag kört utan amningsnappen och det funkar superbra, vanliga inlägg använder jag också nu och de fastnar inte:) lite mindre mjölk i det bröstet men det går ju jobba på:) känns så grymt bra! Hoppas för guds skull att det inte kommer tillbaka när jag avslutar penicillinkuren sen!

Men fy fan! Varför skickade de ens en bruten förpackning? Åh vad irriterande!

Skönt med såret i alla fall.
  • Kpax
    pink76 skrev 2015-05-02 21:19:28 följande:

Jag har gått ner 20 kg sedan förlossningen och har 30 kg kvar. Men jag stressar inte för det. Det tog 9 månader att gå upp allt, o jag vill ägna så mycket tid jag kan åt min lille prins. Jag vet att jag kommer gå ned vikten sakta men säkert.

Gick du upp 50kg under graviditeten?

Nej, det är dumt att stressa både kropp och hjärna, bättre att etablera sunda vanor som fungerar på lång sikt.
  • Kpax

Vägning idag, och jag hade gått ner 1,5kg sen förra veckan. Ser ju strålande ut, men mycket är nog att jag nyss ammat och inte druckit vatten. Men visst, förra veckan åt jag godis bara på helgen, istället för nästan dagligen.

Senaste dagarna har det hänt mycket! Josefin kan plötsligt sitta och roa sig själv i sin babysitter. Från att ha accepterat den tre minuter med sällskap har hon två dagar på raken suttit en HALVTIMME och grejat själv medan jag lagat mat (hon var alltså på köksgolvet, inte ensam i ett rum). Helt fantastiskt!

Hon har också sett sina händer, två gånger har hon tittat på dem, häftigt :) Hon är gladare och mer social också, tycker om att sitta och prata och skrattar (ljudlöst) åt oss.

Nätterna funkar bra, hon somnar vid amning runt midnatt (tar en timme), och sen sover hon i babynestet i vår säng och äter var fjärde timme ungefär. Hon sover lite oroligt, kanske för att hon ligger utan kroppskontakt, kanske för att hon är täppt i näsan?

Hon ligger fortfarande och sover, så jag har duschat, ätit frukost och slängt i en maskin tvätt.

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-05-04 05:32:55 följande:

Så skönt, Folke har de senaste nätterna gått från att vakna 5ggr till att vakna 3. Blir en himla skillnad på hans mammas humör då :)

Nu ligger han uppe hos mig och är ny-bajsad och har ny pyjamas så jag hoppas vi kan somna om en stund till nu strax. Hoppas ni haft fina nätter allihop och får en bra start på veckan!

Ja det blir ju jättestor skillnad, vad skönt! Nu ska han bara börja bajsa dagtid så ni slipper blöjbyte på natten ;)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-05-04 09:06:00 följande:

Hur har ni gjort när era små varit täppt i näsan? Lilla S är så täppt nu och låter så ynklig:( bröstmjölk ska ju vara bra men varför? Är det för att det är fett och smörjande?

Jag vet inte hur det funkar, men jag har använt bröstmjölk flera gånger med bra resultat. Allra bäst funkar det om hon sätter i halsen så det sprutar ur näsan (inget ont som inte har något gott med sig), men det verkar hjälpa med nån droppe från en liten spruta också. Jag törs bara ta pyttelite och en näsborre åt gången, jag är rädd att dränka henne :S
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-05-03 21:16:42 följande:

Vi har haft några skrikiga kvällar så igår googlade jag lite på det och såg i gamla familjelivstrådar folk som haft samma problem pga övertrötthet och att bebisen haft svårt att somna pga för mycket ljud omkring sig. Och vi brukar sitta vid tv:n på kvällen eftersom jag ändå ammar så mycket så det kan bero på det. Att han har svårt att komma till ro. (Enligt trådarna startade det kring den här åldern för många) Så idag testade jag att ta upp H vid sju och efter några minuters skrik somnade han och jag kunde lägga honom i sängen. Helt plötsligt har jag och mannen fått två timmar att umgås med varandra. Underbart! Nu är det bara frågan när H tycker det är dags att vakna för dagen imorgon.

Jag har funderat på det här hemma också. Josefin är väldigt intresserad av TVn när hon är vaken, och det gör säkert att hon har svårare att varva ner och somna. Men jag är inte så sugen på att sitta i ett tyst rum i onödan, om hon inte är tillräckligt trött för att sova menar jag.

När sambon haft kompisar här kvällstid flyttar jag mig däremot till sovrummet, annars är det helt omöjligt att få henne att sova, då blir hon bara övertrötthet och ledsen.
  • Kpax
    Cymi skrev 2015-05-03 03:00:04 följande:

Angående kläder, jag klämmer på mig mina gamla även om magen hänger som den aldrig gjort, vägrar ha gravidkläderna... En tanke slog mig dock, även om man går ner extrafettet, går skelettet tillbaka helt eller kan man få bredare höfter än innan?

Hoppas någon som har barn sen tidigare kan svara. Om höfterna kommer vara bredare även när överflödigt fett är borta kan jag redan nu göra mig av med hälften av mina jeans :S
  • Kpax
    Vikkan333 skrev 2015-05-04 11:13:34 följande:

Jag upplever att mina har gått tillbaka efter båda tidigare graviditeter. :) så behåll byxorna!

Åh vad bra! Jag köpte nämligen ett par jeans efter att jag plussat, och kunde använda dem två gånger innan de var för små. Jag visste ju att det skulle bli så, men det var rea... :P
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?