• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-05-09 09:53:08 följande:

En muskelseparation borde man väl kunna se/känna själv? Eller? För jag märker inget konstigt med magmusklerna:) jag är också mest rädd för det här med bäckenbotten och framfall. Brydde mig inte så mycket om det efter de andra två förlossningarna men nu är jag mer rädd om min kropp:) jag ska på efterkontrollen på tisdag så jag ska fråga om det här med träning då.

Jag är lite osäker, men som jag förstått det ska man kunna känna det själv om man ligger och gör sig redo att göra en situp. Att man får in fingrarna mellan musklerna ovanför naveln. Mina verkar vara okej.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-05-09 10:21:22 följande:

Ja, det känns ju märkligt att hon missat det, men det kanske är svårt att se. Jag minns att jag tyckte att hon var väldigt snabb, hon bara kollade en sekund och sa att jag var hel. Som jag ser det så är det sprucket i typ två lager bak mot rumpan, men yttre mellangården är ju hel. Sen så ser det ut som att jag har en extra uppsättning blygdläppar runt öppningen. Sorry för detaljerade beskrivningar :)

Men som sagt, tur jag har efterkontroll på måndag!!

Hur känns en muskelbristning på insidan?? Lät obehagligt :(

Muskelbristningen känns som att en tampong antingen sitter snett, eller blivit för torr. Så att man känner själva slidväggen liksom, och skulle vilja "rätta till" där inne. Det gör inte ont, och känns inte när jag går. Det är bara en fläck på vänster slidvägg som känns annorlunda. Barnmorskan kände inifrån (såklart) och ss att det eventuellt var en liten bristning där.

Det som eventuellt är ett framfall känns som när en tampong är på väg att glida ut. Som att jag har något precis innanför öppningen, som att något ramlat ner. Det känns tydligt med fingrarna, och syns om jag tittar med spegel (tror jag, jag vet inte hur mitt underliv skulle sett ut efter förlossningen utan det här problemet). Det skaver lite när jag går mycket.

Framfallet är inte alltid där. Nu har jag inte känt av det på ett par dagar, så det kan kanske vara så att det kommer när jag fuskat med knipet och gått mycket och studsat mycket på pilatesbollen. Just därför är jag rädd att börja träna.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-05-09 15:11:28 följande:

Idag är en stor stor dag! Varit på möhippa i annan stad och totalt borta från Folke (som är10 veckor) 11 timmar! Maken har honom och vi har pumpat massa förebyggande och jag hat pumpat idag och har kylbag med... Jobbigt när jag åkte men har gått så bra idag! Faktiskt njutit av att vara "ensam" och hängt med på roligheter med massa tjejer.

Min man tog även första delen av natten så jag sov ostört mellan 22.30-04! Wow! Nu sitter jag på tåget hem och längtar efter killarna!

Stort! Skönt att det gick så bra, och att ni hade det bra allihop. Måste vara härligt att ni nu testat och vet att det funkar så bra :)
  • Kpax
    Cymi skrev 2015-05-09 16:06:49 följande:

Varit på efterkontroll och allt såg bra ut och fick beröm för mitt knip så nu är det ok att börja träna sa hon :) tänkte inte på att fråga om det gällde magträning dock...

Skönt!

Magen kan du nog känna själv med fingrarna att den är okej, själv är jag mest nojig över bäckenbotten, men det beror på att jag ju känner att den inte är bra. Känns det bra för dig så är det säkert det :)
  • Kpax

Idag var vi på utflykt, jag,sambon och Josefin. Vi åkte till grannstaden och shoppade upp det där presentkortet jag fick av kollegorna, det blev en mobil till spjälsängen, och en mjukiskanin. Båda spelar vaggvisor när man drar upp dem. Mobilen var uppskattad.

Jag köpte några bodys och en pyjamas också. Och så passade jag på att hälsa på på jobbet en snabbis. Smidigt att kunna sitta där och amma och byta blöja.

När jag ändå var där smetade jag senap i en blöja och gömde den på chefens kontor. Han tycker bajsblöjor är det värsta som finns trots att han har två barn. Hoppas han kräks på måndag. Kass humor, jag vet...

• Kpax
    snö 81 skrev 2015-05-09 22:24:12 följande:

Då är det framfall jag har :( Jag känner som att jag har en mashmallow mellan benen. Ibland tynger det och ibland bara skaver det lite, men jag har tänkt att jag bara knipit för dåligt. Har väl försökt förneka och ignorera det. Jag har ju dock känt att det inte gått att knipa, som att min mashmallow är i vägen.

Har googlat lite och konstaterat att jag nog har ett framfall på bakre slidväggen, det är därför det ser så konstigt ut bakåt.

Vad jag kunnat läsa är det vanligt att man får framfall på slidväggen om man krystar hårt och det var ju precis det jag gjorde. Jag pressade ut honom på bara nån minut, under en värk, och det kändes som att allt gick sönder.

Fan, jag vill inte ha ett underliv som en pensionär när jag bara är 33 år.

Nämen det är ju inte säkert att det är permanent. Jag var gråtfärdig efter att jag hade googlat, jag hatar verkligen att det anses NORMALT med såna skador, att ens innanmäte kan komma ut och skava mot underkläderna så man blöder. Det är ju helt jävla sjukt.

Men barnmorskan lugnade mig. Det tar tid för kroppen att komma tillbaka. Och det verkar ju finnas hjälp att få (ringar att stoppa in, och operation om man är färdig med barnafödande).

Känns ditt likadant hela tiden? Mitt är lite olika, dels från morgon till kväll, och dels från vecka till vecka.

Om du har andra skador kanske det är de du känner, typ att det skaver och blir svullet så det känns sådär. I så fall kanske allt ordnar sig på ett enkelt sätt bara de löser "köttslamsorna".
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-05-10 07:10:21 följande:

Mitt känns typ hela tiden, det är därför jag har så svårt att jobba med knipet. Jag blev också helt deppig av att googla. Läste också om ringar och operation, men ringarna gjorde väl ett sexliv typ omöjligt så det kändes som en lösning för äldre kvinnor. Operation känns som nåt för mig för fler barn ska vi inte ha nu, vi har ju totalt 4 st med barnen vi har sedan innan :)

Det sjuka i detta NORMALA är att jag nästan vill ställa in efterkontrollen för att jag tycker det känns pinsamt att lägga mig i gynstolen och visa hur jag ser ut...

Jag kände tvärt om, jag ville hoppa upp i stolen och få en ordentlig bedömning. TA ANSVAR FÖR DET HÄR NU! Typ. Som om det var barnmorskans fel att jag är trasig.

Försök komma över känslan av pinsamhet, du ska inte behöva ha den bördan OCKSÅ. Du har inte valt att gå sönder, och är det någon som gjort fel så är det ju personalen på förlossningen, inte du.
  • Kpax
    Cymi skrev 2015-05-10 11:15:58 följande:

Gjorde det nyss och jag kan kanske ha en separation där, vet inte... Va ca 2 fingrar mellan kanterna när jag inte spänner

När jag inte spänner känner jag inga kanter alls, det är för mycket fett och hud i vägen, haha!

När jag spänner känner jag ett litet mellanrum, men jag tror det är det normala som ska vara där, tror det kändes likadant före graviditeten.
  • Kpax

Natten till igår tror jag det gick nio timmar mellan amningarna. Jag är inte HELT säker, jag kan ha ammat fast jag glömt det, men jag tror inte det.

Igår somnade hon tidigt (klockan 22 efter den vanliga timmen vid bröstet), men i gengäld sov hon väldigt oroligt hela natten, så jag var jättetrött fast vi inte lämnade sängen förrän vid 11. Josefin är också trött idag, men vi har inget mer än ett mysigt bad inplanerat, så det är ändå en bra dag att vara lite gnällig.

Ätandet i natt var som vanligt. En snutt 3.30 och sen nästa framåt 8. Lyckligt lottad! :)

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-05-10 13:30:07 följande:

Vart ska jag rita korset? Selina sov i vagnen så jag hann kratta en hel timme! Hon var vaken och grinig i vagnen när vi gick ut så jag trodde aldrig det skulle gå men hon somnade den korta biten mellan huset och garaget och sov sedan gott medan jag krattade:)

Känner mig sjukt stressad över allt som ska göras nu. Har en rätt stor gård som ska krattas, fönster som ska putsas, uteplatsen ska fixas (bla nya utemöbler som ska skruvas ihop) och huset ska målas färdigt. Vi är inne på tredje året med målning nu.. första sommaren regnade det så mycket, förra året var det dels så varmt och så var jag ju nygravid med illamående så vi hann inte klart förra året heller.

Och i år är vi nog illa tvungen att be om hjälp om vi ska få det sista klart efterom jag inte lär kunna hjälpa till så mycket. Men känner mig nöjd att jag åtminstone hann BÖRJA kratta idag:)

Jag är SÅ glad att vi bor i lägenhet just nu. Vi ser oss båda i hus i framtiden, men innan vi fick barn jobbade jag väldigt mycket, sen mådde jag ju risigt under graviditeten, och nu känns det som man har fullt upp ett tag framöver :D

Det är nog med vår lilla gräsplätt och de cirka 14000 tomatfrön jag sått (hur tänkte jag? De ska tydligen ha skitstora krukor!). Men längre fram blir det förhoppningsvis hus, vore himla skönt med egen trädgård!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?