-
Ja! Vi har nästan bara kläder från Newbie till Tage :)sommarstad skrev 2015-04-20 21:13:54 följande:Newbie har mycket fint. :)
-
Åh, vad skönt att du känner så nu. Jag vet precis hur det är att inte må bra efter att man fått barn. Nu denna gången känns det helt fantastiskt att ha fått en liten, men där var jag inte förra gången.Kpax skrev 2015-04-20 18:51:22 följande:
Idag är Josefin sex veckor och väger 5432g jämfört med födelsevikten 3392. Matglad!
Precis som sin mamma, sen förra veckan har jag gått ner 100g. 66,5kg och 10kg kvar :S
Jag har knappt gått promenader, och har ätit mycket onödigt.
Idag fyllde jag i den där screeningen för förlossningsdepression, och det var så skönt att se hur långt jag har kommit! Hade jag fyllt i den för tre veckor sedan hade jag fått välja det mest negativa alternativet på i stort sett alla frågor och påståenden. Nu mår jag bra och tycker att det är roligt att vara mamma till världens finaste tjej. Det är ju skitjobbigt också, men på ett sätt som känns självklart och positivt, inte deprimerande.
-
Vi har fått in så bra kvällsrutiner för Tage den senaste tiden så jag känner mig helt lycklig :) Han är fortfarande grinig och missnöjd på kvällarna, men det är ju ok. Han får mat vid 20 och efter det kan han ligga på sin filt på golvet och prata och vara alldeles nöjd i typ 20 minuter. Vi lägger honom i spjälsängen vid 21, säger god natt och går ut ur rummet, sen ligger han och gnyr lite till och från i 15-20 minuter innan han somnar av sig själv. Sen kan man ta mig tusan ställa klockan efter honom - han vaknar för mat 01.30 och 04.30, varje natt!!
Det sägs ju att man inte kan få in sovrutiner innan 6 månaders ålder, men jag hoppas verkligen att detta kan hålla i sig!! -
Kunde inte låta bli att tjuvväga mig imorse, såhär mitt i veckan, och kunde glatt konstatera att jag tappat 500 g sedan vägningen i lördags. Så nu är jag under 70-strecket!!!
-
Åh, jag måste verkligen boka tid för efterkontrollen, men jag är så rädd att få backning på knipet så jag drar mig för att boka tid :( Försöker allt jag kan att knipa, men det är så jobbigt och det blir fan inget lättare heller.Lilj3 skrev 2015-04-21 14:29:37 följande:
Kom på att jag inte har skrivit här på nån vecka men jag läser varje dag. Imorgon blir V två månader. Vill att tiden ska stå still samtidigt som jag vill se att han utvecklas och gör framsteg, märklig känsla det där. Idag var vi på BVC och han väger nu 5505 gram, så snart har han fördubblat sin födelsevikt! Tur att jag själv inte följer en liknande viktkurva, 2 kg kvar till inskrivningsvikten men tappar gärna 5 kg till efter det.
Var även på efterkontroll idag och allt såg bra ut. Pratade om preventivmedel och jag känner mig kluven. Mår mer eller mindre dåligt av olika hormonella P-medel men det känns så trist att krångla med kondom varje gång. Valter blev ju till för att vi slarvade ;). Hur ska ni göra?
Jag ska sätta in en kopparspiral, hade det innan Tage också och det funkade jättebra. -
Jag är också konstig i magen, men för mig har det blivit tvärt om - magen har svällt?! Känns spänd och konstig, som att jag har fisar på tvären. Och det kanske jag har just för att det håller på att trilla tillbaka till ursprungsläget...LillLouise84 skrev 2015-04-21 20:48:23 följande:
Jag mår helt knasigt i magen. Det känns som att tarmar äntligen håller på att ramla tillbaka på sin plats. De senaste dagarna har jag haft en känsla av bebissparkar i magen och jag är öm i magen som om jag kört hårdträning av magen. Plus att det bubblar i magen och är dålig i magen. Samtidigt som jag har tappat några cm i midjan.
-
Jag går fortfarande runt i mammajeans som hasar :-/ Jag testade ett par av mina gamla byxor för nån vecka sedan och jag fick på mig dom, men det såg för taskigt ut. Funderar på att gå på hm och se om jag kan hitta ett par snygga lite billigare byxor som jag kan ha så länge...LillLouise84 skrev 2015-04-22 08:33:08 följande:
Idag blir min lille plutt 4 veckor och vägning för mig. -1 kilo sen förra veckan. Totalt -14 sen dagen för fl. 6.1 kilo kvar för att vara exakt. Min dröm är att fått bort de kilona innan midsommar. Vi kommer antagligen att döpa våran lille ungefär då och en massa kort brukar knäppas, så då skulle det vara härligt att inte ha dubbelhakor och äppelkinder.
Jag har för övrigt börjat använda vanliga jeans istället för Mammajeans. Jag köpte ett par jeans med två tum större midja än vanligt och de sitter hyfsat, förutom att det blir en degvalk ovanför knappen.
-
Ja, alla kan ju vara med i utmaningen och så får man själv välja åt vilket håll vågen ska gå. Jag skulle gärna ta din vikt, men utan nollan :) 57 kg är min målvikt, men bara jag når 60-strecket så är resten bara bonus.septemberbarn08 skrev 2015-04-22 08:56:12 följande:
Jag tror jag hakar på viktutmaningen fast åt andra hållet;) min målvikt har alltid varit 55kg så när jag varit uppe i 60kg i slutet av de andra graviditeterna har jag liksom hoppats att jag inte ska tappa mer än 5kg. Den här gången kom jag ju bara upp i 57kg som mest innan hon föddes så det säger väl sig självt att om jag bara skulle tappa 2kg och bebis vägde över 3kg vore det ju rätt orealistiskt;)
Idag är det exakt 4v sedan Selina föddes så jag ställde mig på vågen nu.. 50,7 stannade den på idag så litegrann har jag gått upp sedan jag vägde mig sist:) inte så märkligt kanske när jag har vuxit fast i soffan och äter sötsaker hela dagarna;) var som sagt orolig inför tandläkarbesöket igår just därför men fick höra att hon aldrig sett så välskötta tänder så det var ju skönt, haha.
Inatt har vi haft en orolig natt igen.. Hon sov tre timmar i vagnen igår och vaknade strax före 14 men sen var hon vaken tammetusan HELA dagen och var således rätt övertrött och gnällig på kvällen, precis som i förrgår. När hon väl kommit till ro och sover på natten så kan jag ju ändå inte sova särskilt bra, sittandes i soffan med henne på bröstet:/ dagarna är ungefär likadan, hon är nöjd så länge hon får ligga vid bröstet och det är ju så det kan vara i perioder så jag känner inget större missnöje över det även om det ibland kan vara rätt jobbigt att inte ens få pinka i lugn och ro:/ tröstar mig med att det redan nästa vecka kan ha vänt och så är hon inte alls lika beroende av att ligga hos mig:)
Nu ska vi strax ner på BVC, får se om denna ständiga amning har gett så bra resultat som jag hoppas:) och så hoppas jag på odlingssvar också så jag får nån ordning på tuttarna;)
-
Det är jäkligt lätt att vara lat och äta helt fel saker samtidigt som man irriterar sig på att man inte går ner i vikt :) Jag vill helst vara tillbaka i min gamla kropp igår, men helst utan ansträngning.Kpax skrev 2015-04-22 11:57:35 följande:
Jag ska nog också kolla om jag hittar några billiga jeans på hm innan jag kommer i mina gamla. Jag är så trött på hasande mammajeans och fula muffin tops ovanför de tights jag öht får på mig! Grrr...
Och samtidigt som jag irriterar mig på att jag inte går ner mer, så äter jag så himla mycket skräp. Igår blev det maränger, en massa juice och en påse kolasnören. Och typ 200m promenad, helt vansinnigt dåligt.
Nu tänker jag i alla fall kränga på mig bärselen och gå minst trettio minuter i skogen. Sen ska jag äta fisk, morot och äpple till lunch.
Men jag ska verkligen försöka hitta lite jävlaranamma för jag tänker inte låta det ta 2 år som sist. Men då mådde jag iofs väldigt dåligt i relationen med dotterns pappa så jag tröståt. Men så fort vi separerade tappade jag alla extrakilon som jag gått och dragits med sen graviditet, så jag vet att jag kan! -
Tage gör morgon vid 7. Då gallskriker han till vi går ut ur sovrummet?! :) När vi går ner till nedervåningen kan han ligga och sprattla naken och vara jättenöjd en stund innan han kommer på att han är hungrig. Efter mat och lite mer sprattel på filten somnar han och sover ca 2.5 timme. Efter det börjar det roliga, vissa dagar kan han sova ett till lite längre pass på eftermiddagen och vissa dagar slumrar han bara korta korta stunder och är missnöjd hela eftermiddagen/kvällen. Efter 18-tiden är han mer eller mindre missnöjd/gallskriker till han får mat kl 20. Efter mat är han nöjd en stund innan han läggs i säng vid 21.Kpax skrev 2015-04-22 19:23:21 följande:
Vi pratar ju mycket om nätterna, men hur har ni det på dagarna? Det kanske ändrats mycket för er precis som för oss, men just nu ser det ut ungefär så här :
Det blir morgon klockan 9 eller 11 (innan dess är det natt för Josefin, hon somnar om direkt efter mat). Hunden behöver gå ut någon gång mellan 11 och 13, och då krävs det ofta flera försök innan Josefin antingen fortsätter sova när jag lägger henne i vagnen, eller finner sig i att ligga där vaken. Ibland är det stört omöjligt, och då tar vi bärselen, och då sover hon tills jag tar av mig den.
Dagtid somnar hon väldigt sällan vid amning, och vaknar isf när jag reser mig. Hon kan somna i bärselen eller eventuellt i famnen om jag går och gungar henne eller studsar på pilatesbollen.
Hon äter ungefär varannan timme, däremellan sover hon i ganska korta perioder, är vaken och glad ibland, men ofta ganska missnöjd. Hon kan inte ligga själv mer än ett par minuter.
Runt 20-21 ökar missnöjesintensiteten, och det är rätt jobbigt fram till 1-4 när hon gör natt. Mycket gråt, och ofta är det bara i bärselen hon är tyst (hon somnar).
Är det här normalt? Blir det bättre? Kan jag göra något för att underlätta för oss?
Han äter 165 ml 6 ggr per dag, i snitt var 4:e timme. På natten går det 5,5 timmar mellan kvällsmålet och första nattmålet och sedan är det 3 timmar till nästa. På kvällen när han är missnöjd håller han ut 3,5 timmar mellan matningarna. Men som sagt, i snitt var 4:e timme.