Mimipig skrev 2015-04-06 10:05:14 följande:
Tänk att amning ska vara förknippat med skuld. Vi har fått till mitt drömsystem nu (nästan), vilket innebär att jag ammar (med amningsnapp - bröstvårtorna Har inte hämtar sig helt än) och pumpar om vartannat, vilket innebär att maken (eller vem som helst) kan ta hälften av matningarna och jag kan köpa mig frihet och sömn. På tis ska jag tex på mitt fösta egna äventyr - åka till frissan.
På natten tar maken det första 4-h-passet och han sover i gästrummet med w i sin babysäng bredvid och jag sover ensam i tyst sovrum. Efter 4 h går jag upp och kollar dem (de har sovit varje gång hittills), pumpar brösten och går och lägger mig igen. Efter sina första 4 h har maken ok på att byta om han vill, men än så länge har har han kommit med W först på morgonkvisten, så jag har sovit runt 7-8 h/natt nu sen Vi kom hem från BB.
Jag inser att vi har fått en enkel bäbis, ta i trä. Maken tror nästan att det är fel på honom.
Jag menar inte att vara mallig och trampa någon på tårna, (han kan ju bli ett vaket skrikmonster imorgon) jag vill bara berätta att jag älskar bröstpumpen som underlättar livet så, om det kan inspirera någon mer.
Det låter ju perfekt!! Skönt att kunna dela på matningen även med bröstmjölk.
Vi hade en jättebra bebis första tiden efter han föddes :) Då sov han 6-7 timmar i sträck innan han vaknade och åt, somnade sen om 3-4 timmar till. Vi fick sova minst till 8-9 på morgonen. Nu sover han 4 timmar, äter, sover 2.5 timme, äter, men därefter är det jättesvårt att få honom att somna om. Det tråkiga är att då är klockan bara runt 4 eller 5 - lite tidigt enligt mig.