• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-04-19 09:25:45 följande:

Nu har Folke fått en tetra ersättning för första gången! Amningen funkar ju som sagt kanon men vill bygga upp ett förråd med utpumpad bröstmjölk och det är svårt när han vill äta varje/varannan timme!

Laddar främst för en möhippa jag ska på 9/5 då Folke ska vara med sin pappa hela dagen.. Men även skönt att veta att jag inte måste vara låst närmsta 4-5 månaderna innan man börjar med välling/smakar mat. Planen är dock fortsatt att helamma!

Jag måste ta tag i det där med pumpen... Jag har fortfarande bara testat en gång och fick ut hela 20 ml, hehe.

Fick du kläm på det på en gång? Några tips?
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-04-19 10:48:38 följande:

När jag ammade dottern körde jag mycket med bröstmjölk i näsan och det tyckte jag funkade bra. Då tömde jag en pipett med koksaltlösning och fyllde den med bröstmjölk istället så var det bara att droppa i näsan sen :)

Ah, smart :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-19 11:36:55 följande:

Fick också bara ut lite första gången.,, men kom på att jag måste vara helt avslappnad, varm och att han inte ska ha ätit på minst 2 timmar ( tar alltid ett bröst i taget vid amning så brukar bli naturlig vila på minst 2 tim). Sedan är det bara att köra! Kommer det lite så stanna upp och ta om... Men finns säkert experter i tråden som kan mer :)

septemberbarn08 skrev 2015-04-19 11:58:18 följande:

Inte alla som kan "släppa till" till pumpen.. Jag får aldrig ur mer än några droppar men när dottern äter en halvtimme finns det fortfarande kvar så mjölk har jag:)

Jag hoppas att jag kan få till det, det vore fint med lite mer frihet för till exempel ett frisörbesök! Men förutom att pumpa ur måste jag ju få henne att ta flaska. Det är inte bara bara, även om jag är glad att amningen fungerar! :D
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-04-19 18:01:34 följande:

Här kvittar det nog om jag skulle lyckas pumpa ur (flaskan tar hon utan problem men kan som sagt inte pumpa ut något). Selina är en riktig mammagris och är verkligen inte nöjd någon annanstans än hos mig. Sambon är rätt ledsen över det och det kan jag ju förstå. Det är inte så kul förstås att knappt få vara med dottern utan att hon gallskriker. Och jag blir ju rätt låst också men försöker njuta, det är så kort tid det är såhär ändå:)

Jag kan förstå att det är lite jobbigt för er båda. Här duger pappa lika bra som jag, men andra kan inte (och ska inte, enligt mig) trösta. Märkligt nog verkar det ligga lite prestige i det, och farföräldrarna lämnar inte ifrån sig bebisen om jag inte säger till. Det förvånade mig lite.
  • Kpax
    Mullan skrev 2015-04-19 20:24:06 följande:

Ett tips när man pumpar är att först pumpa några snabba tag, kanske 20, och sen pumpa långsammarevsp blir det som när barnet suger tag :) förutsatt att man pumpar med manuell då för den elektriska sköter ju de själv ;)

Ja, jag gjorde som det stod i bruksanvisningen, sex snabba och tre långsamma tror jag det var. Men jag skulle nog kunna imitera bättre än så!
    Lavish skrev 2015-04-19 20:56:12 följande:

Jag har alltid tyckt att min elektriska pump (medela) gör ont. Har väl kanske känsliga bröstvårtor. Den gör inte ont på allra, allra lägsta sugfrekvensen men då kommer det knappt ut någon mjölk heller. 

Allmänna tips för både pumpning och amning om det inte rinner tillräckligt, är att tänka på sin bebis, bebisens hungriga mun och att han/hon ska bli mätt osv. Jag behöver bara tänka på bebisen och hennes sökande efter tutte/mat så börjar det rinna mjölk ur brösten jämnt. Sjukt egentligen men det funkar så. Sen som sagt att slappna av så mycket som möjligt. Och att stryka med handen över bröstet i riktning mot bröstvårtan så hjälper man till att pressa fram mjölken. 

Jag ammar på stan utan skrupler. På café eller en bänk eller var det behövs. Ammade på en pall mellan några tvättmaskiner på mediamarkt när lillan var två veckor . 

Det är trots allt en av fördelarna med att vara förälder. Hade det gällt något behov JAG hade men som kanske skulle störa folk då hade jag nog dragit mig för att sköta det offentligt. Men när min bebis är hungrig kan folk bara köra upp sina issues med att se mig amma någonstans. Att hon ska få mat är så oerhört mycket viktigare än vad några få egocentrerade gnällspikar tycker. Sen flashar jag förstås inte tutte i onödan utan anstränger mig inom rimlighetens gränser för att vara diskret, men visst sitter man och glor hela tiden kan man få se lite bröst..

Ett tips är att ha en tunn men lång och bred sjal/scarf som hänger ner med ändarna över brösten, så kan man smidigt stoppa in bebisen under den och låta den hänga över bröst och ätande bebis. Kan vara bra för bebisen att skärmas av lite för att få lugn och ro med maten också, särskilt när de blir lite större. 

Jo, när jag tänker på att det kanske börjar bli matdags sticker det i brösten, och mjölken börjar rinna iaf från ena bröstet. Och äter hon från ett bröst läcker det andra ofelbart, så jag tänker att jag skulle passa på att pumpa precis efter matning.
  • Kpax

Idag är Josefin sex veckor och väger 5432g jämfört med födelsevikten 3392. Matglad!

Precis som sin mamma, sen förra veckan har jag gått ner 100g. 66,5kg och 10kg kvar :S

Jag har knappt gått promenader, och har ätit mycket onödigt.

Idag fyllde jag i den där screeningen för förlossningsdepression, och det var så skönt att se hur långt jag har kommit! Hade jag fyllt i den för tre veckor sedan hade jag fått välja det mest negativa alternativet på i stort sett alla frågor och påståenden. Nu mår jag bra och tycker att det är roligt att vara mamma till världens finaste tjej. Det är ju skitjobbigt också, men på ett sätt som känns självklart och positivt, inte deprimerande.

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-04-20 14:58:49 följande:

Vilken fin dag vi har här! Vaknade av en glad kille redan kl 05 och hade då sovit 6 timmar totalt men bara tre sammanhängande... Men vem kan vara sur när man vaknar till en leende "pratande" bebis? Inte jag! Sedan somnade han om mellan 07 och 09 och jag också... Och nu sover han ett långpass efter promenad och lek i babygym! Vilket gör att jag kan sitta i solen och skriva dagbok. Vi var hos grannen på fika i förmiddags också, mysdag!

Ang. Magknip som diskuterats till och från... Minns inte om jag tipsat redan men fick ett bra råd från en forum vän från annan tråd... Har de magknip så testa att hålla bebisen över handfatet eller toastolen med menen upp (håll i låren med bebisens rygg mot din mage alltså) och låt honom/henne bajsa och kissa så... I början gjorde jag det efter varje amning eftersom han hade ont... Nu kanske varannan. Folke gör inte ifrån sig alltid, men oftast. Skönt med mindre bajs i blöjan, mindre röda rumpor och framförallt mindre magknip!

Vad är det som ska hända då, har de lättare att få ut det som ligger och stör (bajs, luft)?
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-04-20 21:37:46 följande:

Vi har fått in så bra kvällsrutiner för Tage den senaste tiden så jag känner mig helt lycklig :) Han är fortfarande grinig och missnöjd på kvällarna, men det är ju ok. Han får mat vid 20 och efter det kan han ligga på sin filt på golvet och prata och vara alldeles nöjd i typ 20 minuter. Vi lägger honom i spjälsängen vid 21, säger god natt och går ut ur rummet, sen ligger han och gnyr lite till och från i 15-20 minuter innan han somnar av sig själv. Sen kan man ta mig tusan ställa klockan efter honom - han vaknar för mat 01.30 och 04.30, varje natt!!

Det sägs ju att man inte kan få in sovrutiner innan 6 månaders ålder, men jag hoppas verkligen att detta kan hålla i sig!!

Men gud vad härligt det låter! Hoppas det håller i sig! :)
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-04-20 22:29:31 följande:

Har ni handpump eller elektrisk? Jag har en medela swing, elektrisk, och jag kan få ut upp till 100 ml med 5 min på varje bröst med den. Men som någon påpekade för mig - det kommer inte alls lika mkt om jag glömt dricka vatten, så hinka timmarna innan.

Handpump, Philips Avent.

Jag har inte orkat prova idag eftersom Josefin inte velat vara själv minsta sekund, men ska försöka den här veckan i alla fall. Jag är inte så sugen på att lägga pengar på en elektrisk ifall det inte funkar med den heller, förhoppningsvis lär jag mig hur den här funkar :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-04-20 20:43:51 följande:

Ikväll är nog värsta kvällen hittills. Fick henne att sova i vagnen typ 2 timmar idag men annars har hon varit vaken hela dagen. Sedan 14 har hon alltså inte sovit något alls! Enda sättet att få henne att komma till ro är vid bröstet men inte ens det hjälper nu för hon har redan ätit så mycket att magen ser ut att kunna explodera när som helst och hon blir bara arg och börjar kväljas när hon ligger där.

Nu har jag burit och vaggat och försökt på alla sätt och vis men hon bara gråter och kan inte sova:( ids inte ens gå och lägga mig ikväll (om jag nån gång får henne att somna). Lika bra att sitta med henne i soffan inatt!

Stackare! Hoppas det bara blivit en ond cirkel med övertrötthet och kanske magknip pga överätning, så det är bra imorgon.

Jag går inte och lägger mig förrän jag verkligen tror att Josefin kommer somna vid amning. Det är mycket jobbigare psykiskt att lägga sig och gå upp flera gånger tycker jag! Men så vet jag ju också att när hon väl somnar för natten (mellan 1 och 4) så kommer hon fortsätta sova med bara matpauser i rätt många timmar, det gör det ju lättare att orka.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?