Mullan skrev 2015-04-19 20:24:06 följande:
Ett tips när man pumpar är att först pumpa några snabba tag, kanske 20, och sen pumpa långsammarevsp blir det som när barnet suger tag :) förutsatt att man pumpar med manuell då för den elektriska sköter ju de själv ;)
Ja, jag gjorde som det stod i bruksanvisningen, sex snabba och tre långsamma tror jag det var. Men jag skulle nog kunna imitera bättre än så!
Lavish skrev 2015-04-19 20:56:12 följande:
Jag har alltid tyckt att min elektriska pump (medela) gör ont. Har väl kanske känsliga bröstvårtor. Den gör inte ont på allra, allra lägsta sugfrekvensen men då kommer det knappt ut någon mjölk heller.
Allmänna tips för både pumpning och amning om det inte rinner tillräckligt, är att tänka på sin bebis, bebisens hungriga mun och att han/hon ska bli mätt osv. Jag behöver bara tänka på bebisen och hennes sökande efter tutte/mat så börjar det rinna mjölk ur brösten jämnt. Sjukt egentligen men det funkar så. Sen som sagt att slappna av så mycket som möjligt. Och att stryka med handen över bröstet i riktning mot bröstvårtan så hjälper man till att pressa fram mjölken.
Jag ammar på stan utan skrupler. På café eller en bänk eller var det behövs. Ammade på en pall mellan några tvättmaskiner på mediamarkt när lillan var två veckor .
Det är trots allt en av fördelarna med att vara förälder. Hade det gällt något behov JAG hade men som kanske skulle störa folk då hade jag nog dragit mig för att sköta det offentligt. Men när min bebis är hungrig kan folk bara köra upp sina issues med att se mig amma någonstans. Att hon ska få mat är så oerhört mycket viktigare än vad några få egocentrerade gnällspikar tycker. Sen flashar jag förstås inte tutte i onödan utan anstränger mig inom rimlighetens gränser för att vara diskret, men visst sitter man och glor hela tiden kan man få se lite bröst..
Ett tips är att ha en tunn men lång och bred sjal/scarf som hänger ner med ändarna över brösten, så kan man smidigt stoppa in bebisen under den och låta den hänga över bröst och ätande bebis. Kan vara bra för bebisen att skärmas av lite för att få lugn och ro med maten också, särskilt när de blir lite större.
Jo, när jag tänker på att det kanske börjar bli matdags sticker det i brösten, och mjölken börjar rinna iaf från ena bröstet. Och äter hon från ett bröst läcker det andra ofelbart, så jag tänker att jag skulle passa på att pumpa precis efter matning.