• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

pink76 skrev 2015-04-23 20:39:39 följande:

Provade att äta mjölkprodukter idag. Fy vad han skriker o har ont i magen stackarn. O allt är mitt fel.

Nu vet jag att det funkar att äta mjölkfritt. Hoppas det går över fort. Är så hemskt att se honom ha så ont.

Åh, har du också en känslig bebis? Har du fått några råd från BVC?

Till mig sa de att jag kan prova med liiite mjölkprotein när J är fyra månader, och se om hon tål det då. Men kanske hade de föreslagit en tidigare provokation om jag hade sagt att jag tyckte specialkosten var jobbig.
  • Kpax
    Vikkan333 skrev 2015-04-23 21:37:32 följande:

Forsar det ut ur brösten då?

Det forsar ur höger bröst ibland, oftast på morgonen när det gått längre tid mellan amningarna. Jag ammar från ett bröst i taget, så det blir ju många timmar.
  • Kpax
    Mullan skrev 2015-04-23 21:51:53 följande:

Vad heter appen? Har inte problem med att han inte äter men hade vart intressant att se om han har något mönster. Har ingen koll alls utan ger han mat när han vill ha :P

Appen heter amning. Det är en tecknad bild med en kvinna och två bebisar.

Jag installerar sleep baby nu! Nyss fick jag J lugn genom att spola vatten i köket.
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-04-23 21:54:11 följande:

W har blivit en ny bäbis lagom till sin 4 v-dag - en arg och klängig sådan. Han var så enkel fram till nyss, åt, sov och jag kunde lägga honom ensam i säng, soffa, babysitter Etc utan tjafs. Nu blir han förbannad och vill ha kroppskontakt hela tiden, allra helst bli buren i babybjörnen jämt. Är detta en fas? Stämmer Wonder Weeks-app/bok? Hade ingen aning om att det fanns sk utvecklingssprång och sånt. Vad mer har jag missat? Kommer min lugna bäbis som klarade att ligga ensam tillbaka?

Vi har ju bara passerat det första utvecklingssprånget, och det tyckte jag stämde. Men den där klängiga fasen gick inte över... Nu är vi några dagar från nästa språng, så jag vet inte om det blir ännu värre då, eller vad som kommer hända. Spännande med denna ovisshet, ska man överleva eller inte - typ ;)
  • Kpax

Vi ska dela 50/50 på föräldraledigheten, och jag kommer börja jobba i oktober-november. Egentligen ville jag att vi skulle köra halva veckor från september, men enligt sambon funkar det inte med hans jobb (han är snickare och har inte ens frågat chefen, jag tror det skulle gå utmärkt).

Jag jobbar i butik, var i teorin färskvaruchef, men i praktiken kött- och charkansvarig. Vi får se hur det ser ut när jag kommer tillbaka :)

• Kpax
    Mimipig skrev 2015-04-24 22:47:28 följande:

Nu kanske jag delar tråden i läger, men jag har varit ute på min första Aw och druckit vin. Enligt min bm så får bröstmjölken samma promillehalt som blodet, dvs PROMILLEHALT, vilket i så fall innebär att filmjölk och andra livsmedel innehåller mer alkohol än blodet, och jag kommer att amma honom utan att han tar skada. Jag vill bara lyfta frågan, för det känns som om det lever kvar så många fördomar om alkohol i bröstmjölk. Hur känner ni inför alkohol och amning? Givetvis är jag inte full och osäker på att hantera barnet.

Jag är i ditt läger isf.

Jag älskar rödvin, och har delat ett litet glas med sambon ett par gånger. Väldigt lite har det blivit, eftersom jag inte riktigt kan njuta när jag vet att Josefin när som helst behöver bäras omkring för att vara lugn. När hon somnar för natten vid 20-21 och bara vaknar nån gång för att käka kommer jag gladeligen dricka ett till två glas vin själv. Förhoppningsvis kan jag äta mjölkprotein igen då, så jag får någon god ost att mumsa på!

Alkoholen i mjölken oroar jag mig inte alls för, däremot vill jag absolut inte att hon ska uppfatta mig som annorlunda och tycka att det är obehagligt. Jag tyckte själv att berusade människor var obehagliga när jag var liten, men jag vet inte var det kom ifrån, inget speciellt har hänt, och mina föräldrar drack aldrig mer än en öl eller ett glas vin till maten.

After work är inte aktuellt än på länge eftersom Josefin inte tar flaska. Jag tror inte jag skulle känna mig bekväm med att vara ute heller just nu, men det är jag som är löjlig, hennes pappa kan såklart ta hand om henne! :)
  • Kpax

I natt gick det SJU timmar mellan amningarna, det är ju vansinnigt?! Hon sov 5-6 h, det tog alltså nån timme i bärselen innan hon kunde somna, och när sambon la ner henne vaknade hon inte. Jag vaknade däremot rätt ofta för att kolla om hon levde, hehe.

Idag har hon fortfarande inte varit vaken mer än tio minuter åt gången. Så typiskt när sambon är hemma, han fattar inte vad jag pratar om när jag säger att hon är väldigt krävande. Iofs har hon inte behövt ligga själv så värst mycket idag.

Angående blöjor har vi nyss bytt till Pampers strl 2. Ettorna fungerade jättebra, men eftersom hon väger 5,5kg är det ju strl 2 som är "rätt". Jag tycker de känns väldigt stora och klumpiga, de tar så stor plats i bodyn, ökar på längden liksom. Skulle kanske fortsatt med ettorna tills de blev tighta eller började läcka. Jag kommer inte vara lika snabb med att byta till strl 3 (vilket det väl egentligen är dags för typ nästa vecka om man går efter vikten).

Hon har nu växt ur alla bodys och pyjamaser i strl 56, och 62 kommer inte funka länge till. Herregud, när planar det ut?! Jag ska lugna mig med shoppingen i alla fall, meningslöst att lägga pengar på fina grejer som hon bara hinner ha två gånger.

• Kpax
    Cymi skrev 2015-04-27 01:54:08 följande:

Skönt, man kanske ska packa på sig några i olika storlekar så det inte blir samma sak när hon växer ur 56, springa in på ica maxi och handla det man hittar :P det var väldigt söta kläder dock måste jag säga, hade inte så höga förväntningar på deras klädsortiment ;) 

Nej det gör lite ont att se att pyjamasen som var skitstor på BB är som shorts nu, bu :'( vi planerar att bara ha ett barn så blir kanske inge mer här heller. 

Jag älskar Icas byxor! Tunna och superstretchiga med bred och mjuk mudd. Däremot gillar jag inte deras bodys, efter två tvättar är de korta och breda :(
  • Kpax
    Lilj3 skrev 2015-04-27 11:56:55 följande:

Inatt somnade V efter sista amningen kl 22.20 och vaknade inte för att äta förrän halv 6 och sov därefter 4 timmar till, åt och sov 2 timmar till! Har hunnit med att både duscha och ta fram och vika storlek 62-kläder nu på förmiddagen. Känns som det verkligen gått åt rätt håll med nattsömnen, men man får väl vara beredd på bakslag. Synd bara att han ofta är på dåligt humör stor del av eftermiddag och kväll fortfarande.

Härligt! Hoppas han håller sig glad längre och hellre somnar en timme tidigare om han är på dåligt humör för att han är trött. Men FÖR lätt ska man väl inte få ha det förstås ;)
  • Kpax

Jag glömde väga mig när jag vaknade. Nyss vägde jag 66,6, vilket är 100g mer än förra veckan, och exakt samma som för två veckor sedan. Jag ska försöka komma ihåg att väga mig imorgon bitti för ett mer rättvisande resultat.

Josefin har blivit sååå mycket bättre på kvällarna/nätterna nu. Tre dagar i rad har hon somnat vid bröstet, och jag har kunnat flytta henne till sängen utan att hon vaknar. Det här förutsätter att vi liggammar i soffan eller sängen, att hon får snutta en timme, och att klockan är runt midnatt. Men ändå! Jätteskönt!

Dagarna är inte bättre än, hon kan inte sova själv, och senaste dagarna har hon flera gånger spårat ur även i bärselen. Det gör mig lite svettig, det var ju våran enda säkra grej... Å andra sidan har vi helt andra möjligheter att trösta med amning nu när hennes mage är så bra, så så länge vi är hemma klarar vi oss ;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?