Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2014-12-12 21:27:52 följande:

Jag har hormonsvängningar lite då och då. I veckan fick jag världens jävla utskällning av en sur gubbe, hade det varit fel dag hade jag gråtit men nu var det tvärtom och jag skrattade åt gubben så han blev ännu galnare. Men däremot så var jag idag till stallet och för sista gången klappade på hästen jag ridit i 10 år. Sen när jag fick ett sms att hon fått trava vidare så brast det totalt för mig.

Åh stackare. Jag har själv behövt säga hejdå till en älskad häst. Det var flera år sedan och han var gamal med en återkommande hälta men känns fortfarande.

Mitt humör har inte varit roligt idag. Noll i tålamod och det ör ett under att jag inte dödat någon. Jag lyckades även från att skälla ut några kunder men det var riktigt svårt. Fick säga åt arbetsledaren att jag inte fixade med alla kunder så hon tog de med frågorna som retade upp mig mest. Vi hade nämligen inkassokörning nyligen och idag kom visst kraven på posten.
  • sommarstad

Gravidhormoner och osmidighet var ingen bra kombo häromdagen. Jag bröt ihop totalt för att jag tyckte det blivit så svårt att resa sig från golvet. Jag hade nämligen lagt mig på golvet för att jag hade så ont i ryggen. När det kändes lite bättre skulle jag försöka ta mig upp, men det var ju inte så enkelt som det tidigare varit. Kände mig som en sköldpadda som hamnat på rygg och inte kan ta sig nånstans. Nu gick det ju att ta sig upp utan hjälp men det var inte smidigt gjort och det var med en kraftansträngning. Maken som hade varit en våning upp kom rusande ner för trappen och trodde nog att jag skadat mig tanke på hur jag grät.Tur att jag har honom som tröstar mig när jag gråter för allt och inget.   

• sommarstad
    JhjärtaK skrev 2014-12-18 10:27:21 följande:

Årets nyårsoutfit, återanvänder klänningen jag hade under graviditeten med dottern

Jättefin klänning! :)
  • sommarstad

Jag har blivit förkyld så jag fick gå hem från jobbet igår. Hade det inte varit för jag var gravid hade jag nog stått ut att jobba färdigt i igår samt även gått till jobbet idag. Har så svårt att släppa jobbet då jag tycker det finns så mycket att göra. Jag är dessutom den enda ordinarie på min tjänst för tillfället. Men när jag var på jobbet igår började jag få även ont i magen på sidorna som jag tidigare känt när jag blivit stressad. Då insåg jag att jag nog utsatt min kropp för stress genom att inte lyssna på den och vila. Så jag packade ihop och gick hem för bebisen i magen är viktigast.Hjärta 

• sommarstad

Ang att raka sig så rakar jag benen ibland numera. Vi har en ganska liten duschkabin så det blir projekt att raka benen även som icke-gravid. Bikinilinjen tar jag bara lite av det jag ser. Jag renrakar mig aldrig eftersom det har tidigare haft problem med obalans i underlivet och blev då råd av barnmorska att sluta raka mig. Sen jag slutade raka har det blivit mycket bättre. 

• sommarstad
    Mimipig skrev 2014-12-18 22:02:20 följande:

Jag måste bara få visa - jag har precis sytt klart det babylapptäckeprojekt som avstannade mitt i för några månader sen. Jag ska ge det till en kompis som har FB tre dar före mig.

Så fin! Det blir nog en mycket uppskattad present :)
  • sommarstad
    Kpax skrev 2014-12-20 05:02:30 följande:

Hur var det, hade ni alla bestämt er för vagn? Ni som inte har sen ett tidigare barn förstås :)

För mig stod det först mellan Stokke Trailz och Brio go next, men jag hade i princip bestämt mig för Brion. Igår läste jag i en barnvagnsgrupp att nästan alla skulle föredra Stokke, så då blev jag osäker, bara för att pendla tillbaka igen när Stokke återkallar sina Trailz chassin, och nya verkar inte komma förrän februari/mars. Men nu fick jag plötsligt syn på Britax Affinity, en vagn som visserligen känns lite enklare och inte har någon suverän fjädring, men som också bara kostar hälften så mycket som Go Next.

Dessa jäkla beslut!

Det är riktigt svårt med vagn. Vi köpte en Emmaljunga Edge begagnat. Vi ville ha en stor och stabil vagn. Vi bor ju i villa med gott om plats samt har en v70 så vi kunde slå på en stor. Fasta luft hjul ville vi också ha tanke på att de verkar klara snön bäst. 

Just nu håller vi på att funderar över babyskyddet. Där blir det att köpa ett nytt, då vi inte vill riskera att få en som varit med i en krock. Men så svårt att veta vad som är bäst och tryggast.
  • sommarstad

Tog mig äntligen i kragen och ringde försäkringskassan idag. Jag har ju blivit fastanställd på mitt jobb i november och innan dess jobbade jag på bemanningsföretag med lite varierad jobb. Jag var orolig att behöva räkna med tidigare lön eftersom den både är längre men framför allt eftersom jag tagit ut obetald semester som jag var orolig att dra ner snittlönen. Men det var lugnt eftersom jag nu har en tillsvidare anställning räknar de endast med nuvarande lön för föräldrapenningen men att jag visa att jag ända har haft lön med inkomst tidigare månader. Alltså kommer min föräldrapenning bli bättre än vad jag vågat räkna med :)

• sommarstad
    LillLouise84 skrev 2014-12-20 11:32:37 följande:
    Det bästa är att åka till en affär och klämma och känna på stolarna. Vi har brio primo och är väldigt nöjda med den. I vår föräldragrupp jämförde vi varandras bilstolar, vår slutsats:

*brio primo passar lång och smal bebis. Trepunktsbälte så det är lätt att plocka i och ur bebisen. Kostar med bas ca 1500-2000

* acta graco är jätte bred på mitten och smal vid huvudet, så den passar rundare bebis. Fempunktsbälte och bökigare i och urtagning.

Ca 1500 med bas. Acta graco följer ofta med i barnvagnspaket.

*axkid är en kopia av brio primo, bara handtaget som var skillnad. Ca 1000-1500 med bas

* besafe sleep är bilbarnstolarnas nr ett. När bebisen somnar och man ska in någonstans så kan man fälla ner stolen i ett sovläge, ej under färd. Den är säkrast enligt testar men kostar 2-3 gånger mer än de andra stolarna. Klumpig och tung men ändå ganska trång för barnet. Ca 3000 utan bas ca 1500 för bas.

Priserna var vad vi alla betalade för nya stolar våren 2013
    Vi har varit och känt och klämt men blev inte klokare för det. Vi ska kolla igen nu när vi läst på lite mer så kanske det ger lite mer. Vi vet iaf vilken typ av bas vi ska ha, så det är alltid nåt ;) 

Tack för du delade med dig av det ni i föräldragruppen kommit fram till, folks erfarenhet är allt bra att höra om :)
  • sommarstad
    pink76 skrev 2014-12-20 13:50:42 följande:

Jag är i vecka 28+0 i morgon, dvs vecka 29. Men när jag kollar i graviditetskalendern så står det både månad 7 o 8.

Vad svarar ni när folk frågar vilken månad ni är i?

Jag svarar månad 7. Kalendermånader är det man använder i dagligt tal. Man är gravid i 9 kalendermånader och 10 gravidmånader. Finns en infoknapp i appen som förklarar det där iaf du har babygruppens app :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?