• Sarah32

Vi som är 30 + och vill bli gravida nu!

Schatz81 skrev 2014-11-02 18:19:59 följande:

Ja det skadar ju inte :)

Bim 13/11. Tack :) Vi har försökt på riktigt i fyra månader nu. Men har varit oskyddade i mer än 1 1/2 år utan att något har hänt. Imorgon har vi tid hos gyn för att se om vi ska kolla upp fertiliteten.

13/11 imorgon, hur går det för dig? Håller tummarna....
  • Sarah32

Vad skönt att få lite hjälp med att se om något är fel, det börjar ju onekligen kännas lite tungt nu när det gått ett tag. Jag har BIM på måndag, har haft en del stickningar/ kramper i höger sida av magen men det kan ju vara vadsomhelst och så känner man efter lite extra just nu. Så bara att vänta några dagar för definitivt besked.

Har du fått några svar på dina prover?

• Sarah32

Tack:) Hade dock lite mensvärkar i morse så jag tror tyvärr inte att det blir någon bebis den här gången heller....

Jag har slutat att testa innan bim, blir bara fler dagar av besvikelse då. Har kommit fram till att jag lever på hoppet tills mensen kommer, då blir jag sjukt besviken och deppig, men eftersom den bara pågår 4 dagar kan jag ganska snart växla om till nytt hopp i nya försök. Konstigt vad detta har tagit över känslorna helt nuförtiden. Funderar på att testa Borago nu som du tipsade om. När börjar man med det?

Hur går det för alla andra som brukade vara med här? Finns ni kvar?

• Sarah32

Japp:( Har haft världens mensvärk idag och på uruselt humör, grät i bilen hem från jobbet och i famnen på min underbara sambo. Men det är väl som alla andra gånger att ta nya tag igen, skam den som ger sig.....

Styrkekramar till er andra som också får negativa besked, vi får fortsätta stötta varandra.

• Sarah32

Ja tyvärr så känns det som det blir värre för varje igång, tårarna går liksom inte att hålla tillbaka längre. Samtidigt känner jag mig lite mer avlägsen än jag var från början, jag orkar liksom inte lika mycket längre, om ni förstår vad jag menar.

Tack för stöd här:)

Ska försöka ta det lite lugnt nu ett par dagar, gå lite promenader/ träna efter jobbet och försöka hitta lite julstämning. Ingenting blir ju roligare för att man deppar ihop lite titt som tätt....

Hoppas ni får tur i ägglossningen Schatz81;)

• Sarah32

Helena672: Välkommen hit! Tråkigt att läsa om dina upplevelser, hoppas att du kan hitta något stöd i oss här, vi är många som kämpar. Tycker ändå det är lite märkligt att sjukvården inte kan hjälpa till lite snabbare, man blir ju faktiskt ganska psykiskt nedbruten av detta....

Mellanstadieläraren: Tack för ditt stöd, visst är det så. Håller just nu på att samla kraft till nästa omgång av hopp;)

Schatz81: Har varit och köpt Borago idag, så nu testar jag det med! Hon som sålde det sa att man skulle ta 2 tabletter om dagen i hela cykeln, har läst runt lite och det verkar vara vanligt att ta två tabletter fram till äl och sedan 1/dag. Var har du läst att man ska sluta efter äl och vad är anledningen??

• Sarah32
    Schatz81 skrev 2014-11-19 19:35:50 följande:

Vad bra, då kanske jag också börjar med det. Jag hade läst nånstans att man slutar efter ÄL på grund av att Boragon även kan orsaka tidigt missfall. Något om att den driver ut slemhinnan om man fortsätter. Men samtidigt tycker jag det låter konstigt att sluta vid ÄL eftersom det är ju precis efter ÄL som man behöver äta dem som mest, när ett befruktat ägg ska fastna. Och de som enbart äter vitamin B6 (som Boragon innehåller) gör det genom hela cykeln. Jag testar som du! :)

Spännande! Då testar vi ihop den här månaden och hoppas på små julmirakel:)
  • Sarah32
    Helena 672 skrev 2014-11-22 10:42:33 följande:

Jag har aldrig provat receptfria kurer. Jag har ganska regelbunden cykel, diffar bara på ca 1 dag som mest. Så jag vill inte riskera att rubba den.

Idag kom mensen, en dag tidigare än beräknat. Får ta nya tag nästa ÄL. Ska försöka att tänka positivt. Min man försöker ofta peppa mig att vända negativa tankar till positiva men ibland blir jag nästan sur honom för att han är så positiv! Jag tänker som att "har jag inte rätt att vara ledsen för att det aldrig blir nåt barn?" Men jag ska försöka att inte tänka så mycket på detta nu :)

Känner igen mig i det du skriver om "peppningen", vi är också lite olika i hur vi hanterar det hela. Jag har också en mkt regelbunden cykel, men känner nu att jag vill pröva ngt. Har läst en del om Borago och det verkar ju som att många som har försökt länge har blivit gravida på första försöket när de prövat Borago, så ni vill jag testa:) Men man ska givetvis bara göra sådant som känns bra. Lycka till med nästa försök:)
  • Sarah32
    Schatz81 skrev 2014-11-23 18:46:58 följande:

Hej!

Liten uppdatering: Har ännu inte hört något från gyn om provsvaren men antar att de borde komma i början av nästa vecka. Så om jag inte har hört något på tisdag tänker jag ringa dit och fråga.

Sen tänkte jag om någon känner sig manad att tolka mina ÄL-test... Stickorna är från fredag, lördag och söndag, uppifrån och ner. Visst är det så att min ägglossning kanske ännu inte skett? Eftersom borde inte teststrecket vara lika starkt eller starkare än kontrollstrecket?

Har du prövat CB digital? Tycker nästan att de är enklare att avläsa eftersom de visar en glad gubbe innan äl:)

Närmar mig också äl nu, framåt helgen skulle jag tro att det är dax igen:) Lycka till!
  • Sarah32
    Stokke skrev 2014-11-24 07:26:35 följande:

Hej tjejer!

Hur går det för er?

Kram kram

Hej! Jag med andra fortsätter att kämpa på:) Hur går det för dig? Hur känns det nu i början? Kram
  • Sarah32
    Schatz81 skrev 2014-11-25 11:25:40 följande:

Hej allihopa.

Nu har jag pratat med min gynekolog. Provsvaren har kommit och min sambos spermier är i lågt antal och många som inte är dugliga. Vi kan fortfarande bli spontangravida, men det var enligt gyn ett fall som det behövs IVF för.

Så vi ska få en remiss till KS.

Jag vet inte hur jag känner riktigt. Jag är glad att det händer något och att vi får hjälp. Jag är samtidigt lite ledsen över att det är på det här viset såklart. Jag har länge länge haft på känn att det är något som inte stämmer.

Hej! Förstår att det blir med blandade känslor att få ett sådant besked. Kanske samtidigt dock lite "skönt" (förstå mig rätt) att det är din sambos spermier som inte är riktigt bra och inte något med dig, då finns det ju goda chanser för att ni blir gravida med IVF:)

Hoppas att ni nu får vidare hjälp snart! Kram
  • Sarah32
    Stokke skrev 2014-11-25 12:03:27 följande:

Tack !

Jag är i vecka 9 idag. Har inskrivning den 12/12 och tidigt ul den 29/12.

Vill förbi v13 så att risken för missfall sjunker.

Vågar inte riktigt njuta.

Håller tummarna för att alla här inne får augusti bebisar.

Kram

Roligt att läsa att allt går framåt:) Jo, vi hoppas nog allt på sensommarbebisar här, visst har man förstått innebörden av att få kämpa.....men så dyker det upp små solskenshistorier titt som tätt och då växer det inre hoppet igen:) Hoppas att allt ser fint ut för er på ert ul, fin julklapp ni får meddela familjen:)
  • Sarah32
    Schatz81 skrev 2014-11-26 18:10:14 följande:

Tack Sarah :) 

Åh, är det så? Jag känner att jag fortfarande har rätt dålig koll på IVF. Men det är väl som du säger, för om det var fel på typ ägglossningen har det väl kanske varit svårare att rätta till?

Ja det känns ändå skönt att vi slutligen kommer att få hjälp. Bollen är i rullning. 

Men min sambo är ganska opepp på att prata om det här just nu. Han känner sig helt impotent och har svårt att förhålla sig till att hans spermier inte är så dugliga. Lite oväntat, han trodde inte själv att han skulle ta det så hårt...  Men det går säkert över. för vi måste ju kunna prata om det så småningom.

Jag är inte heller så inläst på det, men är det inte så att de kan "plocka ut" de bra spermierna och om din äl fungerar som den ska så borde ju oddsen vara goda:)

Ibland kan man nog inte förbereda sig på hur msn eventuellt reagerar i olika situationer, kan tänka mig att det blir en liten knäck för manligheten.....men, som du skriver, han kommer nog på benen snart igen! kram
  • Sarah32
    Alma84 skrev 2014-12-05 06:11:07 följande:

Ser att det inte är så mycket aktivitet här i tråden... Hoppas att det beror på bra saker!

Här hände detta för en stund sedan.

Ville bara dela med mig!!

Hoppas att det är vad jag tror, ett positivt grav test? Stort grattis till dig isåfall!
  • Sarah32
    Schatz81 skrev 2014-12-07 12:34:52 följande:

Hej allihopa!

Jag har varit lite frånvarande ett tag. 

Beror på depp och hopplöshet. 

I början av veckan fick vi äntligen tillbaka våra provsvar på papper. Tidigare hade vi bara fått veta via telefon. Mina svar ser bra ut, förutom AMH-värdet. Det som mäter äggreserven. Det är på 0,64 ug/L och för att det ska klassas som normalt behöver det vara minst 1 ug/L. Nu har jag läst att man inte ska stirra sig blind på just AMH, utan om de andra värdena ser bra ut ska det inte vara några problem. Men man nojjar ju ändå. Sen glömde min gynekolog att testa mitt progesteronvärde. Men efter att jag påpekat det så är det gjort nu.

Min sambos spermier var ju inte så bra. Nu har vi fått veta exakt. 

14% rörliga spermier. Referensvärdet är 40% eller mer. Men andra ord, riktigt riktigt dåliga.

Han har dessutom bara 3,7 miljoner spermier per ml. Referensvärde: 15 miljoner eller mer.

Karolinskas utlåtande: "Spermaprovet visar markant nedsatt antal spermier. Nytt prov rekommenderas. Behandling med assisterad befruktning bör övervägas".

Orkar inte. Jag VET att vi kommer få hjälp med IVF och ICSI men det hela känns så fruktansvärt hopplöst just nu. Även om man gör IVF med ICSI är det bara 30% chans att det lyckas. Och vi, som alla andra, har ju bara tre gratisförsök.

Åh, vad tråkigt att läsa! Förstår om du håller dig borta från FL ett tag, det är ju med blandade känslir som man tar del av allt och funderar lite för mycket. Nu behöver du samla nytt hopp inför de IVF försök som jag hoppas på att ni blir erbjudna. Håller tummarna för dig! Stor kram
  • Sarah32

Här är det deppigt....mens= ingen bebis:( Tror jag behöver en paus härifrån nu och fokusera på något annat ett tag, har gått upp helt i detta och tappat fokus på allt annat, känner mig som en riktigt låg människa just nu, vilket inte är så kul. Stort lycka till alla! Kanske tittar förbi om positiviteten hittar tillbka till mig igen. Kramar

Svar på tråden Vi som är 30 + och vill bli gravida nu!