• Stokke

Vi som är 30 + och vill bli gravida nu!

Hej!
    Gråter en skvätt och surar ett par timmar.
    Hela min plan gick i stöpet, jag ville så gärna vara gravid nu. Stressad över att inte ha fått det där efterlängtade plusset :(
    Här kan vi stötta och hjälpa varandra.
    Tipsa om vitaminer, fertilitets främjade ämne och vad vi bör undvika.

Välkomna !

• Svar på tråden Vi som är 30 + och vill bli gravida nu!
  • Schatz81

Tack :) Skönt att vi kan stötta varandra.

Ja man blir så pass mer medveten om allt som händer med kroppen. Lyckligtvis har jag ännu inte fått skengravida symptom men ju längre tid som går desto mer desperat har jag blivit. Antar att det är vanligt om man längtar så. 

Den här månaden testar jag förutom ÄL och temp även Borago och dricker grapefruktsjuice. Skadar ju liksom inte. Jag äter folsyra sedan tre månader tillbaka och har under flera år ätit vitamintillskott (MittVal vegetarian, omega 3). För ett halvår sedan slutade jag dricka alkohol (dock inte pga göra barn-projektet utan mer för att jag är less på alkohol). Jag äter väldigt nyttigt och tränar regelbundet.
    För fyra år sedan hade jag ett missfall i sjunde veckan (men visste då inte att jag var gravid förrän försent. Hade p-ring under tiden och hade en blödning däremellan som jag tolkade som mens) så med det i bagaget vet jag att jag på något vis kan bli gravid i alla fall. 
    Men min mens är konstig och jag har oregelbunden cykel och what not. Cellförändringar har jag också. Vilket inte ska påverka en möjlig graviditet men man börjar undra vad som är "fel".

Förresten: grattis ni alla som har plussat!

• Sarah32

Jag tror att vi är flera här (inklusive mig själv) som haft oregelbunden mens sedan man aktivt börjat försöka. Tror det kan påverka kroppen mer än man tror med stress och "jag vill så gärna bli gravid - tankar). Vad är Borago och på vilket sätt ska det hjälpa till i graviditet?

• Schatz81
    Sarah32 skrev 2014-10-30 09:48:36 följande:

Jag tror att vi är flera här (inklusive mig själv) som haft oregelbunden mens sedan man aktivt börjat försöka. Tror det kan påverka kroppen mer än man tror med stress och "jag vill så gärna bli gravid - tankar). Vad är Borago och på vilket sätt ska det hjälpa till i graviditet?

Sarah32, Ja kroppen påverkas nog mer än vad vi tror av både yttre störningar och psykisk oro och stress. 
    Så kan det nog vara. Men den är inte bara oregelbunden. Jag börjar alltid ha små minimala flytningar (som sätts igång av samlag, annars har jag inga som helst tecken på att mensen är nära) och har så en dag eller två. Dag tre ingenting. Sen FORSAR allting ut på samma gång, i 1-2 dygn och sen kanske i mindre mängd ett tag till. Vanligtvis har jag ca 2-4 dagars mens med "vanligt flöde" och ca 1-3 dagar i början då det blöder knappa flytningar/ingenting pga att livmodertappen stötts till. Vet aldrig vilken dag jag ska sätta som första mensdag :)

Borago har jag precis nyligen lärt mig om. Det är kapslar med gurkörtolja som har många fördelar för huden, men ska också vara bra för den hormonella aktiviteten och göra slemmet i livmodern tjockare. Så att ett befruktat ägg kan ha lättare att fästa. Tydligen många det har funkat för.
  • Sarah32

Köper man det i hälsokostaffärer? Får pröva det nästa gång då om det inte tar denna gången heller. Prövar grapefrukt nu iallafall, äl i veckan. Nytt hopp tillbaka:) Försök nummer sex nu...

• Schatz81
    Sarah32 skrev 2014-11-01 20:28:13 följande:

Köper man det i hälsokostaffärer? Får pröva det nästa gång då om det inte tar denna gången heller. Prövar grapefrukt nu iallafall, äl i veckan. Nytt hopp tillbaka:) Försök nummer sex nu...

Japp, jag köpte det på hälsokosten Life. 
    Så här ser förpackningen ut: www.vitaminvaruhuset.se/borago-1150-mg-72-kapslar 
    Det går ju förvisso att beställa på nätet också, verkar vara billigare :) Vad jag har förstår ska man sluta äta dem precis efter ägglossning och sedan börja ta dem om man får mens igen. Men det hoppas vi ju inte varken du eller jag behöver! :)

Hoppas det går vägen för dig nu! Håller tummarna stenhårt. När har du BIM?
  • Schatz81
    Sarah32 skrev 2014-11-01 20:28:13 följande:

Det går ju förvisso att beställa på nätet också, verkar vara billigare :) Vad jag har förstår ska man sluta äta dem precis efter ägglossning och sedan börja ta dem om man får mens igen. Men det hoppas vi ju inte varken du eller jag behöver! :)

• Sarah32
    Schatz81 skrev 2014-11-01 22:06:34 följande:

Ok, allt värt att pröva:) Bim 17/11 för mig, hur set det ut för dig? Lycka till:)
  • Schatz81
    Sarah32 skrev 2014-11-02 18:03:37 följande:
    Ok, allt värt att pröva:) Bim 17/11 för mig, hur set det ut för dig? Lycka till:)
    Ja det skadar ju inte :)

Bim 13/11. Tack :) Vi har försökt på riktigt i fyra månader nu. Men har varit oskyddade i mer än 1 1/2 år utan att något har hänt. Imorgon har vi tid hos gyn för att se om vi ska kolla upp fertiliteten.
  • Sarah32
    Schatz81 skrev 2014-11-02 18:19:59 följande:

Ja det skadar ju inte :)

Bim 13/11. Tack :) Vi har försökt på riktigt i fyra månader nu. Men har varit oskyddade i mer än 1 1/2 år utan att något har hänt. Imorgon har vi tid hos gyn för att se om vi ska kolla upp fertiliteten.

Då hoppas jag ni får bra hjälp:) Hur gick det idag?
  • Schatz81
    Sarah32 skrev 2014-11-03 21:18:28 följande:
    Då hoppas jag ni får bra hjälp:) Hur gick det idag?

Tack! Vad snällt :)

Gynekologen gjorde ett ultraljud och tyckte allt såg bra ut. Livmodern, äggstockar och äggblåsor var fina och han såg att jag hade ägglossat för bara några dagar sedan. Vilket stämmer med både ägglossningstickor och temp. 

Jag fick ta blodprov för att kolla olika hormoner och min sambo med. Snart ska han även lämna spermaprov. 

Fick även en medicin (vagitorer) utskrivet för bakteriell vaginos. Misstänkte att jag hade det så det kom inte som en överraskning. 

Vi får förhoppningsvis snart provsvaren. Vet inte om jag hoppas att de hittar något fel så de vet exakt vad som behövs göras, eller att vi är helt friska båda två och bara har haft extrem otur. 

En sak till. Inte så viktig kanske och ingenting som påverkar fertiliteten vad jag har förstått, men tidigare blödde jag från livmodertappen vid sex. Mer eller mindre varje gång. Det håll på så i några år och jag gick till slut till gyn som sa att tappen var extra känslig, tog cellprov efter cellprov (som var normala, men till slut hittade de hpv-virus). Sedan ca ett år tillbaka har det slutat att blöda men nu när jag var där idag började jag blöda igen. Bara av en införd bomullstuss. Tydligen fortfarande väldigt känslig livmodertapp. Trist och jobbigt och någonting som många gynekologer jag pratat med säger blir bättre efter en graviditet. The irony.

Åh nu blev mitt inlägg en roman igen haha. 

Tänkte, om du har bim 17/11, då har väl du preciiis haft ägglossning nu?

Svar på tråden Vi som är 30 + och vill bli gravida nu!