• Kajsakavat

Underhållsbidrag - irritation på makens ex

Hej! Måste skriva av mig lite, jag är så irriterad!
    Min man har två barn sedan tidigare. De barnen bor hos oss och varannan helg hos sin mamma.
    Maken och jag har gemensam ekonomi.
    Han får underhållsbidrag för barnen (1 273 kr x 2) från FK (eftersom exet inte tjänat något så hon behöver inte betala).
    Nu får han ett sms från henne att eftersom barnen är hos henne varannan vecka under sommaren så vill hon ha halva underhållsbidragen!
    Jag tycker d är för jävligt. Hon har INGA kostnader för sina egna barn. Kan hon inte ens tycka att hon kan bekosta vistelsen hos henne under sommaren själv? Varför ska alltid någon annan betala allting? OBS hon har nästan aldrig arbetat, har alltid levt på soc, FK eller någon karl. Hon bor ihop med en man nu (som arbetar). Vad tycker ni? Är min irritation förståelig/oförståelig?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex
  • wickard

Om ni får direkt från fk så kan det vara så att fk begär pengar från henne och tittar på vad hon kan betala. Säkerligen låter det som att hon inte betalar något alls till fk eftersom hon "lever" på dom.

Men då är det hennes uppgift att anmäla till fk hur många dygn barnen är hos henne så kan det vara så att bidraget automatiskt förändras för er. Men jag tror inte varannan helg gör någon förändring på ert underhållsbidrag.

Jag själv har fullt bidrag på 1273kr för en dotter som bor hos mig på heltid och som träffar sin mor enbart på lov.

Trots att hon varit hos sin mor flera veckor under sommaren så har aldrig mitt bidrag minskats för det är faktiskt upp till den andre föräldern att anmäla att barnen är mer där än tidigare.

Alltså boendeföräldern behöver inte göra något när barnen är hos den andra under en längre tid än normalt. Det är upp till umgängesföräldern att "anmäla".

Låter rörigt men hoppas du förstår :)

• MadHatter

Eftersom bidraget går Via FK regleras det den vägen. Hon anmäler hur mycket barnen är hos henne under sommaren och då avräknas de dagar som överstiger 6 dagar per månad på det bidrag ni får.

Behöver hon stöd för försörjningen under sommaren antar jag att det är socialen hon ska kontakta.

Det är reglerna, sen bör man ju alltid som föräldrar hjälpas åt för att tillvaron ska bli så bra som möjligt för barnen.

Underhållsbidrager är ju hon som ska betala till sina barn då hon inte klarar det går samhället in och stödjer henne i detta. Under sommaren blir bidraget till er lägre då ni har barnen mindre och då ska hon betala mindre - i ert specifika fall blir det istället samhället som får betala mindre.

En sommar är för kort tid för att det ska räknas som växelvis boende - i ett sådant fall hade hon kunnat söka stöd hos fk för växelvis boende.

• Kajsakavat

Tack för era svar. Hon betalar inget underhållsbidrag men vi får väl hänvisa henne att ansöka via FK. Det är bara irritationen jag känner!! Varför hon inte känner att hon ens kan stå för den kostnad hon har i sommar, varannan vecka. För hon har absolut inga kostnader för sina barn som bor hos oss. Det är inte gratis att ha barn, det borde man tänkt på innan man skaffade dem.

• Griseknoen35
    Kajsakavat skrev 2014-07-11 07:24:40 följande:

Tack för era svar. Hon betalar inget underhållsbidrag men vi får väl hänvisa henne att ansöka via FK. Det är bara irritationen jag känner!! Varför hon inte känner att hon ens kan stå för den kostnad hon har i sommar, varannan vecka. För hon har absolut inga kostnader för sina barn som bor hos oss. Det är inte gratis att ha barn, det borde man tänkt på innan man skaffade dem.

Fast om hon betalar något till fk el ej angår varken dig eller pappan. Pappan får underhållet genom/ från fk och då ses det som att mamma betalar underhåll. Tjafsar hon om pengar får ni bara säga att hon får gå rätta vägen och det är att anmäla till fk hur mycket hon har barnen i sommar. Hennes ekonomi har inte ni med att göra men vet nu att hon har det riktigt dåligt och har soc el en riktigt dålig inkomst kan det vara snällt mot barnen att skicka med en slant men det är helt frivilligt.
  • Drottningen70
    Kajsakavat skrev 2014-07-11 07:24:40 följande:

Fast om hon lever på försörjningsstöd så finns det liksom rent faktamässigt inte pengar att föda två barn under halva sommaren, då normen är beräknad på att endast hon ska ha exakt så hon klarar sig. Så jag vet inte på vilket sätt du anser att hon ska "stå för" försörjningen? Pengarna finns ju liksom inte? Jag antar att ni också vill att barnen ska kunna ha liiite trevligt hos mamma under sommaren också och inte enbart sitta hemma i en hyreslägenhet och käka makaroner med salt? En enkel sak som en busstur till badstranden med matsäck och varsin glass för två barn kan spräcka budgeten helt för den som lever på flrsörjningsstöd beräknat på en person.
  • Griseknoen35
    Drottningen70 skrev 2014-07-11 09:29:00 följande:
    Fast om hon lever på försörjningsstöd så finns det liksom rent faktamässigt inte pengar att föda två barn under halva sommaren, då normen är beräknad på att endast hon ska ha exakt så hon klarar sig. Så jag vet inte på vilket sätt du anser att hon ska "stå för" försörjningen? Pengarna finns ju liksom inte? Jag antar att ni också vill att barnen ska kunna ha liiite trevligt hos mamma under sommaren också och inte enbart sitta hemma i en hyreslägenhet och käka makaroner med salt? En enkel sak som en busstur till badstranden med matsäck och varsin glass för två barn kan spräcka budgeten helt för den som lever på flrsörjningsstöd beräknat på en person.
  • Kajsakavat

Tjo! Förstod att det skulle bli lite reaktioner. Jag ville få ur mig min frustration och det har jag fått nu. Det har hänt många, många gånger att vi inte kunnat skicka barnen till henne för hon inte haft mat. 
    Jag är bara IRRITERAD!! 

• Griseknoen35
    Kajsakavat skrev 2014-07-11 14:55:00 följande:

Tjo! Förstod att det skulle bli lite reaktioner. Jag ville få ur mig min frustration och det har jag fått nu. Det har hänt många, många gånger att vi inte kunnat skicka barnen till henne för hon inte haft mat. 
    Jag är bara IRRITERAD!! 

Se till så barnen får träffa mamma en då. Packa ner lite smörgåsar och frukt i deras ryggsäckar så kan dom åka dit i några timmar iallafall. Bättre att ses en stund än inte alls. Det är inte lätt att inte ha pengar och det lär ju vara en mardröm att behöva säga nej till barnen för man inte har mat hemma. Barnen behöver även en bra relation till båda föräldrar.
  • Kajsakavat

Barnen är i tonåren. Mamman flyttade iväg sju mil bort till en ny man. Han jobbar och hon blir försörjd av honom + föräldrapenning (lägsta beloppet). 
    Det är inte det att hon inte har råd med mat. Jag stör mig på att hon shoppar upp de pengar hon har på kläder, ny frisyr m.m och detta är VARJE månad. Okej, hon har säkert sina problem (shopaholic) - men det vill inte jag bekosta.

• summerhunter

Fast om barnen bor hos henne varannan vecka under sommaren kan ni väl vara schyssta o ge henne halva summan? Så kanske hon kan åka o göra något roligt med barnen ist för att tigga pengar (?) av sin sambo till det?

Tänk på barnen istället för er vuxna....

Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex