• Kajsakavat

Underhållsbidrag - irritation på makens ex

Hej! Måste skriva av mig lite, jag är så irriterad!
    Min man har två barn sedan tidigare. De barnen bor hos oss och varannan helg hos sin mamma.
    Maken och jag har gemensam ekonomi.
    Han får underhållsbidrag för barnen (1 273 kr x 2) från FK (eftersom exet inte tjänat något så hon behöver inte betala).
    Nu får han ett sms från henne att eftersom barnen är hos henne varannan vecka under sommaren så vill hon ha halva underhållsbidragen!
    Jag tycker d är för jävligt. Hon har INGA kostnader för sina egna barn. Kan hon inte ens tycka att hon kan bekosta vistelsen hos henne under sommaren själv? Varför ska alltid någon annan betala allting? OBS hon har nästan aldrig arbetat, har alltid levt på soc, FK eller någon karl. Hon bor ihop med en man nu (som arbetar). Vad tycker ni? Är min irritation förståelig/oförståelig?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex
  • Kajsakavat

Tack för era svar. Hon betalar inget underhållsbidrag men vi får väl hänvisa henne att ansöka via FK. Det är bara irritationen jag känner!! Varför hon inte känner att hon ens kan stå för den kostnad hon har i sommar, varannan vecka. För hon har absolut inga kostnader för sina barn som bor hos oss. Det är inte gratis att ha barn, det borde man tänkt på innan man skaffade dem.

• Kajsakavat

Tjo! Förstod att det skulle bli lite reaktioner. Jag ville få ur mig min frustration och det har jag fått nu. Det har hänt många, många gånger att vi inte kunnat skicka barnen till henne för hon inte haft mat. 
    Jag är bara IRRITERAD!! 

• Kajsakavat

Barnen är i tonåren. Mamman flyttade iväg sju mil bort till en ny man. Han jobbar och hon blir försörjd av honom + föräldrapenning (lägsta beloppet). 
    Det är inte det att hon inte har råd med mat. Jag stör mig på att hon shoppar upp de pengar hon har på kläder, ny frisyr m.m och detta är VARJE månad. Okej, hon har säkert sina problem (shopaholic) - men det vill inte jag bekosta.

• Kajsakavat

Barnen bor hos oss jämt förutom nu på sommaren, då är det varannan vecka. Hon betalar ingenting! 0 kr. Finns alltså ingen 1/40 att dra av. Vad jag menar: tror folk att det är gratis att ha barn, eller t o m att man ska få betalt för det?? Om hon ska ha hälften av underhållsbidraget som vi får från FK, så ska hon väl också betala hälften av barnens mobiltelefonräkningar, barnens försäkringar mm? Är det NÅGON som fattar vad jag menar? :)

• Kajsakavat

Ojojoj, nu måste TS själv komma in och göra ett inlägg ;)
    Okej, jag gnäller lite. Och är irriterad på min irritation. Önskar jag vore en sån person som vore snäll och sa "självklart ska du ha halva underhållsbidraget", kom, vi betalar. Men jag är inte sån. För jag tycker att OM man skaffar en massa ungar så måste man förstå att inte samhället eller andra ska betala allt för dem. Jag tycker att man kan ta lite ur egen ficka, t ex till mat. Men om hon skulle säga "jag kan inte ta barnen för jag har inte pengar till mat" ja, då kan barnen få stanna hos oss, eller vi skickar med matpengar. 
    Exempel: jag tar mig själv... i mitt föregående förhållande så bodde jag ihop med en man, vi hade inga barn tillsammans men jag har en son sedan tidigare (som då bodde hos mig på heltid) som min nya sambo tog till sig. Nya sambon tyckte inte vi behövde begära underhållsbidrag från mitt ex eftersom vi hade så vi klarade oss. 
    Om mitt då ex skulle begära pengar för att han har sonen på sommaren, varannan vecka... skulle jag då betala det ur egen ficka? 

• Kajsakavat

Mitt (TS) sista inlägg i tråden, sen är det väl uttjatat :) MEN hon lever inte på soc numera. Hon har faktiskt t o m fått arbete sedan någon månad tillbaka. Och jag har tagit reda på med FK att det är 1/40 per dygn som dras av underhållsbidraget som hon betalar. OM hon nu skulle ha betalat något. Jag VET att hon inte betalar underhållsbidrag eftersom hon haft 0 kr i taxerad inkomst - eller närapå de senaste åren. Tack och gonatt. 

Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex