• Griseknoen35

Underhållsbidrag - irritation på makens ex

Kajsakavat skrev 2014-07-11 07:24:40 följande:

Tack för era svar. Hon betalar inget underhållsbidrag men vi får väl hänvisa henne att ansöka via FK. Det är bara irritationen jag känner!! Varför hon inte känner att hon ens kan stå för den kostnad hon har i sommar, varannan vecka. För hon har absolut inga kostnader för sina barn som bor hos oss. Det är inte gratis att ha barn, det borde man tänkt på innan man skaffade dem.

Fast om hon betalar något till fk el ej angår varken dig eller pappan. Pappan får underhållet genom/ från fk och då ses det som att mamma betalar underhåll. Tjafsar hon om pengar får ni bara säga att hon får gå rätta vägen och det är att anmäla till fk hur mycket hon har barnen i sommar. Hennes ekonomi har inte ni med att göra men vet nu att hon har det riktigt dåligt och har soc el en riktigt dålig inkomst kan det vara snällt mot barnen att skicka med en slant men det är helt frivilligt.
  • Griseknoen35
    Drottningen70 skrev 2014-07-11 09:29:00 följande:
    Fast om hon lever på försörjningsstöd så finns det liksom rent faktamässigt inte pengar att föda två barn under halva sommaren, då normen är beräknad på att endast hon ska ha exakt så hon klarar sig. Så jag vet inte på vilket sätt du anser att hon ska "stå för" försörjningen? Pengarna finns ju liksom inte? Jag antar att ni också vill att barnen ska kunna ha liiite trevligt hos mamma under sommaren också och inte enbart sitta hemma i en hyreslägenhet och käka makaroner med salt? En enkel sak som en busstur till badstranden med matsäck och varsin glass för två barn kan spräcka budgeten helt för den som lever på flrsörjningsstöd beräknat på en person.
  • Griseknoen35
    Kajsakavat skrev 2014-07-11 14:55:00 följande:

Tjo! Förstod att det skulle bli lite reaktioner. Jag ville få ur mig min frustration och det har jag fått nu. Det har hänt många, många gånger att vi inte kunnat skicka barnen till henne för hon inte haft mat. 
    Jag är bara IRRITERAD!! 

Se till så barnen får träffa mamma en då. Packa ner lite smörgåsar och frukt i deras ryggsäckar så kan dom åka dit i några timmar iallafall. Bättre att ses en stund än inte alls. Det är inte lätt att inte ha pengar och det lär ju vara en mardröm att behöva säga nej till barnen för man inte har mat hemma. Barnen behöver även en bra relation till båda föräldrar.
  • Griseknoen35
    whitestar skrev 2014-07-11 22:51:36 följande:

Ursäkta om jag hoppar in med en fråga, men hur är det med underhåll som ej går via fk? Kan man hålla inne med utbetalningen om man har ändrat umgänge under sommaren, ex. 50/50 eller måste man meddela fk ändringar?

Ja då kan du hålla inne med underhållet och just därför många har via fk.
  • Griseknoen35
    Kajsakavat skrev 2014-07-15 17:04:08 följande:

Barnen bor hos oss jämt förutom nu på sommaren, då är det varannan vecka. Hon betalar ingenting! 0 kr. Finns alltså ingen 1/40 att dra av. Vad jag menar: tror folk att det är gratis att ha barn, eller t o m att man ska få betalt för det?? Om hon ska ha hälften av underhållsbidraget som vi får från FK, så ska hon väl också betala hälften av barnens mobiltelefonräkningar, barnens försäkringar mm? Är det NÅGON som fattar vad jag menar? :)

Säger ännu en gång att vad/ om hon betalar till fk inte angår dig eller din man. Fk betalar ut underhållet= exet betalar underhåll oavsett om hon betalar till fk eller ej. Exet ekonomi angår inte er lika mycket som er ekonomi inte angår exet.
  • Griseknoen35
    Brumma skrev 2014-07-15 23:42:24 följande:
    Fast exet anser ju att hon skall få hälften av underhållet som försäkringskassan betalar ut... HADE hon betalat försäkringskassan så hade hon kunnat göra avdrag. Som det ser ut idag så kan hon visserligen anmäla att hon har barnen halva tiden, men det enda som skulle hända vore ju att pappan får mindre i underhåll den månaden. Mamman får ju inget.

Men förutom det så har TS o pappan inget med att göra att mamman inte har tillräcklig inkomst för att betala, det håller jag med om.
    Och om du ser tidigare svar jag gett i tråden så ser du att jag skrivit till ts att exet får gå rätta vägen genom fk. Men ts har verkat hakat upp sig totalt på exet ekonomi och jag tycker faktiskt att hon ska skita i den för den angår henne inte. Sedan om exet gör avdrag så får hon bara Betala mindre om hon betalar underhåll ja och ts man får mindre i underhåll oavsett om exet betalar något eller ej. Det enda svar ts man ska ge sitt ex är bara att hon inte ska ha pengar av dom men att hon kan göra avdrag på hos fk om det är så sedan är det ju bara locket på och säger exet något om sin ekonomi och att hon vill ha pengar är det bara att säga precis som det är" tyvärr, din ekonomi angår inte oss"
Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex