• Kajsakavat

Underhållsbidrag - irritation på makens ex

Hej! Måste skriva av mig lite, jag är så irriterad!
    Min man har två barn sedan tidigare. De barnen bor hos oss och varannan helg hos sin mamma.
    Maken och jag har gemensam ekonomi.
    Han får underhållsbidrag för barnen (1 273 kr x 2) från FK (eftersom exet inte tjänat något så hon behöver inte betala).
    Nu får han ett sms från henne att eftersom barnen är hos henne varannan vecka under sommaren så vill hon ha halva underhållsbidragen!
    Jag tycker d är för jävligt. Hon har INGA kostnader för sina egna barn. Kan hon inte ens tycka att hon kan bekosta vistelsen hos henne under sommaren själv? Varför ska alltid någon annan betala allting? OBS hon har nästan aldrig arbetat, har alltid levt på soc, FK eller någon karl. Hon bor ihop med en man nu (som arbetar). Vad tycker ni? Är min irritation förståelig/oförståelig?

• Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex
  • whitestar

Ursäkta om jag hoppar in med en fråga, men hur är det med underhåll som ej går via fk? Kan man hålla inne med utbetalningen om man har ändrat umgänge under sommaren, ex. 50/50 eller måste man meddela fk ändringar?

• Griseknoen35
    whitestar skrev 2014-07-11 22:51:36 följande:

Ursäkta om jag hoppar in med en fråga, men hur är det med underhåll som ej går via fk? Kan man hålla inne med utbetalningen om man har ändrat umgänge under sommaren, ex. 50/50 eller måste man meddela fk ändringar?

Ja då kan du hålla inne med underhållet och just därför många har via fk.
  • Ess

Hon kan inte tvinga er att ge henne pengar, men hon får dra av på summan hon betalar till fk när hon har barnen över ett visst antal dygn.
    Men det är fk hon ska vända sig till då och inte till er. Sen lär fk kolla av med er så att det stämmer att hon haft barnen de dagarna hon angivit. Så drar dom av en summa på det ni får, och ger till henne istället.

• ursula

Ni har underhållsbidrag för tid ni inte försörjer henne

• sextiotalist

Kan inte inflika att det verkar som barnen alltid kostar hos boendeföräldern men är gratis hos umgängesföräldern.
    Självklart har mamman kostnader för barnen när de bor hos henne, det är därför man har avdraget.
    Jag har för mig att det är 1/40 per dygn, vilket blir i ert fall 14/40, som kommer dras från underhållet i efterskott.

• BeanBag

Bara en undran. Om barnen bor varannan vecka så ska väl varken ni eller hon få något underhåll?

• Kajsakavat

Barnen bor hos oss jämt förutom nu på sommaren, då är det varannan vecka. Hon betalar ingenting! 0 kr. Finns alltså ingen 1/40 att dra av. Vad jag menar: tror folk att det är gratis att ha barn, eller t o m att man ska få betalt för det?? Om hon ska ha hälften av underhållsbidraget som vi får från FK, så ska hon väl också betala hälften av barnens mobiltelefonräkningar, barnens försäkringar mm? Är det NÅGON som fattar vad jag menar? :)

• BeanBag

Jo men om de bor varannan vecka under sommaren så ska varken ni eller hon få något från FK. Eller?

Kajsakavat skrev 2014-07-15 17:04:08 följande:

Barnen bor hos oss jämt förutom nu på sommaren, då är det varannan vecka. Hon betalar ingenting! 0 kr. Finns alltså ingen 1/40 att dra av. Vad jag menar: tror folk att det är gratis att ha barn, eller t o m att man ska få betalt för det?? Om hon ska ha hälften av underhållsbidraget som vi får från FK, så ska hon väl också betala hälften av barnens mobiltelefonräkningar, barnens försäkringar mm? Är det NÅGON som fattar vad jag menar? :)

• vi och pyret
    BeanBag skrev 2014-07-15 06:38:27 följande:

Bara en undran. Om barnen bor varannan vecka så ska väl varken ni eller hon få något underhåll?

Tänkte precis detsamma.

Det blir väl isf snarare så att ingen av er får pengar då ni har varannan vecka?
  • Griseknoen35
    Kajsakavat skrev 2014-07-15 17:04:08 följande:

Säger ännu en gång att vad/ om hon betalar till fk inte angår dig eller din man. Fk betalar ut underhållet= exet betalar underhåll oavsett om hon betalar till fk eller ej. Exet ekonomi angår inte er lika mycket som er ekonomi inte angår exet.
Svar på tråden Underhållsbidrag - irritation på makens ex