• Anonym (förvirrad)

cannabis vid livskris

Min man sedan 12 år som lämnade mig för tre månader sedan för att an sa att han mådde dåligt med mig och barnen. Han ville ut och festa, inte längre leva familjeliv. Vi har de senaste åren haft ett bra förhållande med sex nästan varje dag, barnen lite större och haft bättre ekonomi. Vi har gjort mycket roliga saker, inte bråkat. Så jag blev förvånad, och förkrossad när han lämnade mig med relativt kort varsel.

När jag träffade honom rökte han på nästan varje dag, drog lina då och då. Både amfetamin och kokain. En period innan jag träffade honom hade han gjort ett självmordsförsök, hamnat på ungdomspsyk, sedan åt han antidepressiv medicin i några år som han sedan tvärt slutade med. Innan jag blev ihop med honom hade han problem med humöret innan medicineringen slog sönder dörrar, fick utbrott för minsta lilla som när han  förlagt nycklarna.

Under vårat förhållande har inte rökt på alls, knappt druckit alkohol. Humörsvängningar har han haft. När an valde att lämna mig började han umgås meden vän från förr som han förr rökte på med. Min man har själv börjat röka på, han har gjort det här hemma innan han flyttade, på vår balkong samt att jag sett att han ar haft gräs på sig. Så jag vet att han håller på med cannabis igen. Det är jobbigt att skiljas oavsett men han har betett sig mycket underligt när han ska hämta saker, kommunicera om barnen. Varit otrevlig, lynnig nästan som personlighetsförändrad.
    Han har varit avståndstagande, nästan som paranoid. Det är han som ville lämna och flytta, han har fått göra det utan speciellt mycket drama. Ändå är han otrevlig, konstig, glömmer saker. Ibland vill han ha sex, andra gånger är han mycket fientlig.

Hur blir man av cannabis, är det rökandet, eller är det psykisk ohälsa eller är det kompisen som påverkar honom.

Kompisen ar alltid levt ett oansvarigt liv, 38 år, har ibland inte träffat sina barn på flera år, röker på varje dag, har svårt att behålla relationer, alltid varit emot alla i min mans liv, inklusive mig. Så jävla rörigt. De umgås nu varje dag, pratar mer i telefon än vad vi någonsin gjort, och min man har börjat umgås med kompisens andra ytliga vänner som alla är kåkfarare och hangarounds.

Hjälp mig förstå vad som är vad, hur blir man av cannabis om man har psykisk ohälsa.

Hur bemöter jag honom på bästa sätt?

• Svar på tråden cannabis vid livskris
  • Anonym (medicin - förbannelse- ?)

Man kan inte generellt säga att så blir man av cannabis, speciellt inte när man dras med psykiskt ohälsa sen innan.

Ångest, nedstämdhet, humörsvängningar, kan ibland bara explodera för det minsta, avtrubbning av känslor, insluten, jag kan plussa på känslighet mot visa ljud så har man mig.

Vad cannabis gör är att allt det där försvinner för mig och kvar blir en lugn empatiskt känslosam person.

Cannabis är även uppdelat i hundratals olika strains, vet man vad dom innehåller kan man styra effekt, vissa sorter lugnar och hjälper andra sorter spär på och förstorar ex paranoja om man dras med det.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-07-04 22:06:44 följande:
    När han var yngre hade han diagnosticerad depression och ångest, var inlagd, gick i terapi och medicinerades.
    Han har inte verkat deprimerad under vårt gemensamma liv förens i januari.

Däremot har han alltid haft humörsvängningar, svårt för ömsesidig interaktion och kommunikation. Han har svårt att uttrycka och prata om känslor. Skulle det göras en neuropsykiatrisk utredning på honom idag kanske han skulle få atypisk autism, eller autismliknande tillstånd. Han har helt klart vissa autistiska drag. Hans bror är under 30 år, är alkoholist och är bipolär. Min man är mer åt aspberger hållet, dock har han ingen diagnos. Familjen han kommer ifrån har mycket psykisk ohälsa av diverse slag.  Vår egen dotter på 5 skall utredas på BUP för förskolan tycker hon är inbunden, kan sitta mycket länga och pyssla, har lite svårt för social interaktion. Det går ofta i arv, jag tror det kommer från honom.

Innan han lämnade mig sade han att han mådde dåligt, var nedstämd överallt. Han sade att han tänkt varje dag  sedan han slutade med sin medicin mot depression att börja med den igen. Jag tror han har en depression, men vad vet jag, jag är inte läkare. Men han mådde inte bra, betedde sig illa, straffade ut sig innan han flyttade ut. Han visade upp en självdestruktiv sida jag aldrig sett.

Nu borde han vara mycket lyckligare men verkar mest avstängd och har gått tillbaka i utvecklingen 13 år, är i jargongen som när han var 22, men det kanske är umgänget.

Jag ser inte att han kommer sluta, eller kunna fortsätta och börja leva och umgås med andra än sin gamla gräskompis.

Det du skriver här, visar rätt tydligt att det är de psykiska problemen.

Som är det verkliga problemet.

Kan tänka mig att han påverkas olika mycket under åren, i de problem som han har.

Och cannabis är det så, att många som tar cannabis och har psykiska problem.

Helt plötsligt får känna sig normala, och därmed fortsätter och i en del fall överdriver.

Röker han konstant?

Tänkte humörsvängningar och liknande, är inte direkt typiskt för en som röker cannabis.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 09:57:06 följande:

Man kan inte generellt säga att så blir man av cannabis, speciellt inte när man dras med psykiskt ohälsa sen innan.

Ångest, nedstämdhet, humörsvängningar, kan ibland bara explodera för det minsta, avtrubbning av känslor, insluten, jag kan plussa på känslighet mot visa ljud så har man mig.

Vad cannabis gör är att allt det där försvinner för mig och kvar blir en lugn empatiskt känslosam person.

Cannabis är även uppdelat i hundratals olika strains, vet man vad dom innehåller kan man styra effekt, vissa sorter lugnar och hjälper andra sorter spär på och förstorar ex paranoja om man dras med det.

För friska människor, så är det rätt lika.

Men med psykiskohälsa, så blir det bara typiskt inom respektive sjukdom.

Anonym (Vad?) skrev 2014-07-05 12:02:04 följande:

För friska människor, så är det rätt lika.

Men med psykiskohälsa, så blir det bara typiskt inom respektive sjukdom.

Inte det heller, markant skillnad mellan sativa och indica, korsningar av dessa har sedan egna egenskaper.

Finns sorter som får folk att springa ut i solen och njuta av det aktiva livet ute och det finns sorter som får en att slå rötter i soffan och sjunka i sig själv eller nån film.

Sen beror det vad för psykiskt ohälsa vi snackar om, fel sort vid fel tillstånd kan skada mer än gynna.

• Anonym (Ninni)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 12:18:51 följande:

Inte det heller, markant skillnad mellan sativa och indica, korsningar av dessa har sedan egna egenskaper.

Finns sorter som får folk att springa ut i solen och njuta av det aktiva livet ute och det finns sorter som får en att slå rötter i soffan och sjunka i sig själv eller nån film.

Sen beror det vad för psykiskt ohälsa vi snackar om, fel sort vid fel tillstånd kan skada mer än gynna.

Instämmer helt! Cannabis är inte bara en och samma sort utan det finns oändliga strains och korsningar. T.ex AK-47, bubbelgum,northenlights,blueberry.

Var sort har sin egenskap och smak även om många av dom kan va väldigt lika.

Därav reagerar man olika, beroende på vilken sort och vem man är.

Sativa = uppåt

Indica = neråt

Alla tål ju inte vin. Vissa tål bara vissa druvor andra "alla
  • Moonis

Kunde lite tänka mig att det låg någon problematik i grunden. Oftast har man flera diagnoser som lite går in i varandra för det låter även som det kan vara drag av ADHD. Har hans bror sen också bipolär så ligger ju sånt i familjen. Tyvärr blir det många gånger att man självmedicinerar med diverse droger och med det kommer även dom mindre bra sidorna fram med missbruket.
    Har nog inget direkt råd igentligen för du kan ju inte tvinga honom att söka hjälp utan det måste han själv komma till insikt om. Bästa sättet är nog att försöka hålla avstånd nu medans han tar drogerna. Inte ha sex bara för han plötsligt vill det tex. för på det sättet kan han ju lika bra fortsätta när han kan ha både drogerna och dig när det passar.
    Man får ju hoppas han vaknar upp ur detta och när han gör det, och om han vill ha sin familj igen (om du själv vill ta tillbaka) så kräv att han gör utredning innan så han kan få rätt hjälp och medicin.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 12:18:51 följande:

Nu hade jag samma sort i tanken, och inte skillnaderna mellan de olika sorterna.

Och den påverkan det har på individen.

Man kan väl enkelt säga det är THC som är problemet, när det kommer till psykiska sjukdomar och åkommor.

Och THC är för dominant.

En stor cannabinoid här är CBD, även fler.

Men man vill gärna att CBD är minst 1/10 av THC.

Men finns strainer rotationen är 1/1.

Anonym (Vad?) skrev 2014-07-05 15:26:55 följande:

Nu hade jag samma sort i tanken, och inte skillnaderna mellan de olika sorterna.

Och den påverkan det har på individen.

Man kan väl enkelt säga det är THC som är problemet, när det kommer till psykiska sjukdomar och åkommor.

Och THC är för dominant.

En stor cannabinoid här är CBD, även fler.

Men man vill gärna att CBD är minst 1/10 av THC.

Men finns strainer rotationen är 1/1.

Ah, då ber jag om ursäkt, missförstod helt vad du ville ha sagt.

Ja, en och samma strain har väldigt snarlik snarlig eller identiskt effekt på alla människor som använder cannabis för att nån gång koppla av och inte använder den som en livlina för att helt enkelt inte kasta in handduken och begå självmord.

100 % rätt på det övriga du skrev, precis så.

Finns det verkligen strains med ratio 1-1, du råkar inte ha namnen på dessa?
    Det har jag missat, allt jag har kollat på hade långt högre thc värde än den medicinska delen av marijuana.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 18:15:07 följande:

Ah, då ber jag om ursäkt, missförstod helt vad du ville ha sagt.

Ja, en och samma strain har väldigt snarlik snarlig eller identiskt effekt på alla människor som använder cannabis för att nån gång koppla av och inte använder den som en livlina för att helt enkelt inte kasta in handduken och begå självmord.

100 % rätt på det övriga du skrev, precis så.

Finns det verkligen strains med ratio 1-1, du råkar inte ha namnen på dessa?
    Det har jag missat, allt jag har kollat på hade långt högre thc värde än den medicinska delen av marijuana.

Inga problem, feta in det, men du skrev ju även om strainen i ditt inlägg.

Så du tänkte väl jag kommentera detta också.
    Lite det jag även försökte säga att en som har psykisk ohälsa, upplever kan uppleva cannabis p å annat sätt än friska.

Av samma strain.

Lite som ADHD som får amfetaminliknande mediciner, som blir lugna istället.
    Där friska människor blir pigga och fartfyllda.

Gjorde en snabb googling, står inte exakt, men här är det kite mer än 1/1 för CBS fördel,.

www.leafly.com/hybrid/sour-tsunami
    www.leafly.com/hybrid/cannatonic
    synergycbd.com/cdb-rich-strains/

Sista länken har flera olika, en som hade 25:1 på CBD:THC.

Nyfiken gul skrev 2014-07-05 18:29:46 följande:

Jag har rökt precis nu och jag har ingen livskris

Inte alls smart att skriva så när duhar så pass öppen presentation som du har, det är trots allt fortfarande olagligt och inget man bör skylta med publikt, mer än kanske för en skara av pålitliga vänner.

Anonym (Vad?) skrev 2014-07-05 18:29:14 följande:

Inga problem, feta in det, men du skrev ju även om strainen i ditt inlägg.

Så du tänkte väl jag kommentera detta också.
    Lite det jag även försökte säga att en som har psykisk ohälsa, upplever kan uppleva cannabis p å annat sätt än friska.

Av samma strain.

Lite som ADHD som får amfetaminliknande mediciner, som blir lugna istället.
    Där friska människor blir pigga och fartfyllda.

Gjorde en snabb googling, står inte exakt, men här är det kite mer än 1/1 för CBS fördel,.

www.leafly.com/hybrid/sour-tsunami
    www.leafly.com/hybrid/cannatonic
    synergycbd.com/cdb-rich-strains/

Sista länken har flera olika, en som hade 25:1 på CBD:THC.

då är jag med till hundra, absolut kan vissa droger ha paradoxalt effekt när dom sätts in där dom behövs medicinsk eller intas av en frisk person utan det behovet.

Just amfetamin är en perfekt exempel på det.

Men fantastiskt vad utvecklingen går fram, nu är det några år sen jag sökte efter nya strains, på den relativt korta tiden har verklig medicinsk marijuana tagits fram.
    Då inte drogen som delvis gör dig berusad även om det är pris värt att ta om det hjälper mot det verkliga problemet, utan ren medicin, med thc borta från bilden är med så pass liten andel så tar väl cbd över och neutraliserat thc helt så berusning uteblir?

Svar på tråden cannabis vid livskris