cannabis vid livskris
Min man sedan 12 år som lämnade mig för tre månader sedan för att an sa att han mådde dåligt med mig och barnen. Han ville ut och festa, inte längre leva familjeliv. Vi har de senaste åren haft ett bra förhållande med sex nästan varje dag, barnen lite större och haft bättre ekonomi. Vi har gjort mycket roliga saker, inte bråkat. Så jag blev förvånad, och förkrossad när han lämnade mig med relativt kort varsel.
När jag träffade honom rökte han på nästan varje dag, drog lina då och då. Både amfetamin och kokain. En period innan jag träffade honom hade han gjort ett självmordsförsök, hamnat på ungdomspsyk, sedan åt han antidepressiv medicin i några år som han sedan tvärt slutade med. Innan jag blev ihop med honom hade han problem med humöret innan medicineringen slog sönder dörrar, fick utbrott för minsta lilla som när han förlagt nycklarna.
Under vårat förhållande har inte rökt på alls, knappt druckit alkohol. Humörsvängningar har han haft. När an valde att lämna mig började han umgås meden vän från förr som han förr rökte på med. Min man har själv börjat röka på, han har gjort det här hemma innan han flyttade, på vår balkong samt att jag sett att han ar haft gräs på sig. Så jag vet att han håller på med cannabis igen. Det är jobbigt att skiljas oavsett men han har betett sig mycket underligt när han ska hämta saker, kommunicera om barnen. Varit otrevlig, lynnig nästan som personlighetsförändrad.
Han har varit avståndstagande, nästan som paranoid. Det är han som ville lämna och flytta, han har fått göra det utan speciellt mycket drama. Ändå är han otrevlig, konstig, glömmer saker. Ibland vill han ha sex, andra gånger är han mycket fientlig.
Hur blir man av cannabis, är det rökandet, eller är det psykisk ohälsa eller är det kompisen som påverkar honom.
Kompisen ar alltid levt ett oansvarigt liv, 38 år, har ibland inte träffat sina barn på flera år, röker på varje dag, har svårt att behålla relationer, alltid varit emot alla i min mans liv, inklusive mig. Så jävla rörigt. De umgås nu varje dag, pratar mer i telefon än vad vi någonsin gjort, och min man har börjat umgås med kompisens andra ytliga vänner som alla är kåkfarare och hangarounds.
Hjälp mig förstå vad som är vad, hur blir man av cannabis om man har psykisk ohälsa.
Hur bemöter jag honom på bästa sätt?