Inlägg från: Anonym (Vad?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad?)

cannabis vid livskris

Vilken psykisk sjukdom/åkomma har han?

Problemet är om man ta fel sorts cannabis, så förvärrar man sina problem.

Tar man rätt cannabis, så hjälper det.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (förvirrad) skrev 2014-07-04 22:06:44 följande:
    När han var yngre hade han diagnosticerad depression och ångest, var inlagd, gick i terapi och medicinerades.
    Han har inte verkat deprimerad under vårt gemensamma liv förens i januari.

Däremot har han alltid haft humörsvängningar, svårt för ömsesidig interaktion och kommunikation. Han har svårt att uttrycka och prata om känslor. Skulle det göras en neuropsykiatrisk utredning på honom idag kanske han skulle få atypisk autism, eller autismliknande tillstånd. Han har helt klart vissa autistiska drag. Hans bror är under 30 år, är alkoholist och är bipolär. Min man är mer åt aspberger hållet, dock har han ingen diagnos. Familjen han kommer ifrån har mycket psykisk ohälsa av diverse slag.  Vår egen dotter på 5 skall utredas på BUP för förskolan tycker hon är inbunden, kan sitta mycket länga och pyssla, har lite svårt för social interaktion. Det går ofta i arv, jag tror det kommer från honom.

Innan han lämnade mig sade han att han mådde dåligt, var nedstämd överallt. Han sade att han tänkt varje dag  sedan han slutade med sin medicin mot depression att börja med den igen. Jag tror han har en depression, men vad vet jag, jag är inte läkare. Men han mådde inte bra, betedde sig illa, straffade ut sig innan han flyttade ut. Han visade upp en självdestruktiv sida jag aldrig sett.

Nu borde han vara mycket lyckligare men verkar mest avstängd och har gått tillbaka i utvecklingen 13 år, är i jargongen som när han var 22, men det kanske är umgänget.

Jag ser inte att han kommer sluta, eller kunna fortsätta och börja leva och umgås med andra än sin gamla gräskompis.

Det du skriver här, visar rätt tydligt att det är de psykiska problemen.

Som är det verkliga problemet.

Kan tänka mig att han påverkas olika mycket under åren, i de problem som han har.

Och cannabis är det så, att många som tar cannabis och har psykiska problem.

Helt plötsligt får känna sig normala, och därmed fortsätter och i en del fall överdriver.

Röker han konstant?

Tänkte humörsvängningar och liknande, är inte direkt typiskt för en som röker cannabis.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 09:57:06 följande:

Man kan inte generellt säga att så blir man av cannabis, speciellt inte när man dras med psykiskt ohälsa sen innan.

Ångest, nedstämdhet, humörsvängningar, kan ibland bara explodera för det minsta, avtrubbning av känslor, insluten, jag kan plussa på känslighet mot visa ljud så har man mig.

Vad cannabis gör är att allt det där försvinner för mig och kvar blir en lugn empatiskt känslosam person.

Cannabis är även uppdelat i hundratals olika strains, vet man vad dom innehåller kan man styra effekt, vissa sorter lugnar och hjälper andra sorter spär på och förstorar ex paranoja om man dras med det.

För friska människor, så är det rätt lika.

Men med psykiskohälsa, så blir det bara typiskt inom respektive sjukdom.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 12:18:51 följande:

Inte det heller, markant skillnad mellan sativa och indica, korsningar av dessa har sedan egna egenskaper.

Finns sorter som får folk att springa ut i solen och njuta av det aktiva livet ute och det finns sorter som får en att slå rötter i soffan och sjunka i sig själv eller nån film.

Sen beror det vad för psykiskt ohälsa vi snackar om, fel sort vid fel tillstånd kan skada mer än gynna.

Nu hade jag samma sort i tanken, och inte skillnaderna mellan de olika sorterna.

Och den påverkan det har på individen.

Man kan väl enkelt säga det är THC som är problemet, när det kommer till psykiska sjukdomar och åkommor.

Och THC är för dominant.

En stor cannabinoid här är CBD, även fler.

Men man vill gärna att CBD är minst 1/10 av THC.

Men finns strainer rotationen är 1/1.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 18:15:07 följande:

Ah, då ber jag om ursäkt, missförstod helt vad du ville ha sagt.

Ja, en och samma strain har väldigt snarlik snarlig eller identiskt effekt på alla människor som använder cannabis för att nån gång koppla av och inte använder den som en livlina för att helt enkelt inte kasta in handduken och begå självmord.

100 % rätt på det övriga du skrev, precis så.

Finns det verkligen strains med ratio 1-1, du råkar inte ha namnen på dessa?
    Det har jag missat, allt jag har kollat på hade långt högre thc värde än den medicinska delen av marijuana.

Inga problem, feta in det, men du skrev ju även om strainen i ditt inlägg.

Så du tänkte väl jag kommentera detta också.
    Lite det jag även försökte säga att en som har psykisk ohälsa, upplever kan uppleva cannabis p å annat sätt än friska.

Av samma strain.

Lite som ADHD som får amfetaminliknande mediciner, som blir lugna istället.
    Där friska människor blir pigga och fartfyllda.

Gjorde en snabb googling, står inte exakt, men här är det kite mer än 1/1 för CBS fördel,.

www.leafly.com/hybrid/sour-tsunami
    www.leafly.com/hybrid/cannatonic
    synergycbd.com/cdb-rich-strains/

Sista länken har flera olika, en som hade 25:1 på CBD:THC.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 18:52:55 följande:

Inte alls smart att skriva så när duhar så pass öppen presentation som du har, det är trots allt fortfarande olagligt och inget man bör skylta med publikt, mer än kanske för en skara av pålitliga vänner.

då är jag med till hundra, absolut kan vissa droger ha paradoxalt effekt när dom sätts in där dom behövs medicinsk eller intas av en frisk person utan det behovet.

Just amfetamin är en perfekt exempel på det.

Men fantastiskt vad utvecklingen går fram, nu är det några år sen jag sökte efter nya strains, på den relativt korta tiden har verklig medicinsk marijuana tagits fram.
    Då inte drogen som delvis gör dig berusad även om det är pris värt att ta om det hjälper mot det verkliga problemet, utan ren medicin, med thc borta från bilden är med så pass liten andel så tar väl cbd över och neutraliserat thc helt så berusning uteblir?

Utvecklingen på detta område har verkligen tagit steg framåt, de senaste åren.

Och finns ett genuint intresse att ta fram dessa strain.

Då finns rätt många som vill medicinera sig med cannabis, men vill inte bli onyktra.

Och nästan kräver dessa strains.

De har säkert funnits de flesta, men först nu man lyfter fram dom.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 19:52:02 följande:

Verkligen, det sista jag läste om det var att det var inte möjligt att cannabis skulle nå nå sådan fördelning, nu har man lyckats med det trots allt.

Medicinsk mariuana legaliseras på fler och fler ställe så intresset att ta fram en fungerande medicin och inte bara sälja en rusgivande drog för den har multipla effekter förutom att göra folk bänga måste i dagsläget vara mycket hög.

Bara "vanlig" maruana samtidigt legaliseras för jag kan tänka mig att det finns många patienter som tycker även om den rusgivande effekten dagens medmariuana erbjuder.

Var inte så säker på det!

Jag har för mig industrihampan viss industrihampa, har kan ha extrema mängder med CBD.

Det jag har läst igenom under åren, så har jag fått uppfattningen.

Att CBD behöver THC, för få en aktivation.

Huruvida det är sant eller inte, vågar jag inte svära på.

Men vet de barn som har svåra EP anfall.

Så gör man extrakt utan THC mer eller mindre, och ska innehålla i stora mängder.

Som kan göra barn att inte få EP anfall längre, eller par få.

från kanske haft 5-10 per dag.

Så en medicinsk effekt av CBD finns även utan THC verkar det som.

Kanske det är andra saker som man måste ha THC för få medicinsk verkan.

• Anonym (Vad?)
    Anonym (medicin - förbannelse- ?) skrev 2014-07-05 20:15:38 följande:

Cannabis är en medicinsk bomb vi inte ens förstår en bråkdel av, så mycket kan man säga, vi inte mycket mer än att det fungerar utmärkt mot många åkommor.

Fullt medveten att vi drar tråden kraftigt oft men jag finner detta fascinerande.

Vi skulle nog behöva hundra år för att åtskilja dom olika Cannabinoider och se vad dom gör på egen hand eller i olika kombinationer.

Handlar väl om 400-600 om jag minns rätt. varav vi i dagsläget känner till vad 3-4 gör.

Så som vi korsar plantan i dagsläget för att få fram unika egenskaper, skulle inte vara helt omöjligt att få fram en biverkningslös cannabis, bara man kommer fram till vad alla beståndsdelar gör och vilka står för dom negativa egenskaper.

Dr Tod´s list, listar vad cannabinioderna kan hjälpa emot.

Finns 259st på den listan.

Tillägga måste man göra, att man kan inte röka cannabisen för alla dessa.

Ibland handlar det om utvärtes och även äta.

Just för röka, så når inte de verksamma ämnen fram till det skall kurera.

Sen har du denna, som ger en bra överblick.

Cannabinoid Uses.jpg

• Anonym (Vad?)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-05 20:20:13 följande:
    Allt ovan är bara lögn! Jag är varken full eller på några droger! Jag skrev fel!

Är du säker du inte helt borta på nått?

Då det är fantastiskt att du träffar fel så många gånger på tangentbordet.

• Anonym (Vad?)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-05 20:22:40 följande:
    Det var syftningsfel! Inte stavfel.

Nu blir jag nyfiken vad syftiningsfelet var.

Fick uppfattningen att det var att du inte alls hade rökt nått.

• Anonym (Vad?)
    Nyfiken gul skrev 2014-07-05 20:38:19 följande:
    Ups, jag menar. Jag har aldrig rökt nått.
    Din lilla trollare :D
  • Anonym (Vad?)
    Fru Gustavsson skrev 2014-07-05 20:37:48 följande:
    Jag har aldrig rökt nått.
    okey :D
Svar på tråden cannabis vid livskris