• Anonym (Lurad)

Var tog "vår" semester vägen?

Är så ledsen/irriterad på min sambo. Vi har ett gemensamt litet barn, jag har två hemmaboende tonåringar (vv) och han har ett vuxet barn, utflyttad och boende på annan ort. Han ska ha totalt 4 veckor semester och hans tankar om upplägget var: första veckan gör vi något tillsammans med vår gemensamme och tonåringarna. De två nästa veckorna skulle vi ägna oss åt varandra och vår lille och den sista veckan som ligger senare och när jag jobbar skulle han ägna åt sitt vuxna barn och vår gemensamme. Jag tyckte upplägget kändes okej, även om tajmingen med min sambos semester och mina tonåringars pappa inte var perfekt. Vi hade inte bestämt vad vi skulle göra på vår tid för oss själva med lillen, men igår kläcker sambon ur sig att han tycker att vi ska åka och hälsa på hans barn på "vår" tid. Så hade inte jag tänkt vår tid tillsammans :(

• Svar på tråden Var tog "vår" semester vägen?
  • EnAnonumius
    Anonym (Lurad) skrev 2014-07-02 09:23:57 följande:

Är så ledsen/irriterad på min sambo. Vi har ett gemensamt litet barn, jag har två hemmaboende tonåringar (vv) och han har ett vuxet barn, utflyttad och boende på annan ort. Han ska ha totalt 4 veckor semester och hans tankar om upplägget var: första veckan gör vi något tillsammans med vår gemensamme och tonåringarna. De två nästa veckorna skulle vi ägna oss åt varandra och vår lille och den sista veckan som ligger senare och när jag jobbar skulle han ägna åt sitt vuxna barn och vår gemensamme. Jag tyckte upplägget kändes okej, även om tajmingen med min sambos semester och mina tonåringars pappa inte var perfekt. Vi hade inte bestämt vad vi skulle göra på vår tid för oss själva med lillen, men igår kläcker sambon ur sig att han tycker att vi ska åka och hälsa på hans barn på "vår" tid. Så hade inte jag tänkt vår tid tillsammans :(

" Vi hade inte bestämt vad vi skulle göra på vår tid för oss själva med lillen, men igår kläcker sambon ur sig att han tycker att vi ska åka och hälsa på hans barn på "vår" tid. Så hade inte jag tänkt vår tid tillsammans :("

Har du sagt det till din sambo?
    Fråga honom varför det inte duger med den semsterveckan som han hade från början bestämt att använda för att hälsa på sin vuxna dotter inte helt plötsligt duger. När det var sagt så i planeringen...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (....) skrev 2014-07-03 09:52:20 följande:
    Du jämförde ditt behov av att inte vara nära din pappa, med hennes behov av att vara det, och verkade insinuera att det är fel av henne att vara som hon är.

Med 18 års åldersskillnad borde du väl förstå att hon inte står på samma plats i livet som du?

Nej, det är väl så att jag inte förstår det "extrema" närhetsbehovet hon verkar ha. Jag tycker självklart att det är normalt att vilja träffa sina föräldrar. Jag gör även jämförelser när jag själv var i samma ålder.
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (unna henne veckan) skrev 2014-07-03 13:40:45 följande:
    För övrigt är jag ett par år äldre än din sambos dotter, och jag har åkt på semester med min mamma, åkt på småutflykter, gått och shoppat, tagit promenader tillsammans med henne. Är jag konstig?

Tycker det låter helt normalt
  • Anonym (Lurad)
    Lillusen skrev 2014-07-03 12:12:45 följande:
    Till TS fråga, vad jag skulle tyckt? Jag skulle tyckt att okej, det blev inte som jag hade tänkt, men självklart vill min man träffa sin dotter och om det här är enda veckan som hon har semester så får det bli så.

Nu tror jag du missuppfattat. Han ska umgås med sin dotter själv en vecka senare och det har jag inga problem med. Han tyckte dock att vi skulle åka dit även när han och jag hade bestämt att vi skulle ägna lite tid åt oss på egen hand med lillen
  • Starkast
    Anonym (Lurad) skrev 2014-07-03 21:12:02 följande:

Nu tror jag du missuppfattat. Han ska umgås med sin dotter själv en vecka senare och det har jag inga problem med. Han tyckte dock att vi skulle åka dit även när han och jag hade bestämt att vi skulle ägna lite tid åt oss på egen hand med lillen
    Det är inte så särskilt konstigt att sakna sitt barn.
    Eftersom du är s himla avig mot henne är det inte heller särskilt konstigt att han ÄVEN vill att ni ska kunna umgås lite TILLSAMMANS allihop.
    Eftersom du är hela 40år gammal borde du kunna bjuda till lite. Ditt resonemang låter väldigt mycket "12år". Jag beundrar faktiskt din man som orkat med både en dotter som mår psykiskt dåligt och samtidigt en avig fru som inte vill veta av hans dotter. Särskilt när frun är 40år och inte 21.
  • Dubbeldumt

Han kan ju slippa dina tonåringar första veckan och själv besöka sitt vuxna barn. Eller så inser du att semestertider lämpar sig ytterligt bra för att besöka barn man inte träffar hela tiden. Vill hon helst inte träffa dig och du ändå tycker att ett besök hos henne är slöseri med din tid kan du stanna hemma tycker jag.

• FrökenKanSjälv

Det jag verkligen inte förstår är varför du bara har en enda semestervecka tillsammans med dina tonåringar???

Med tanke på att din sambo ändå vill umgås med sin äldre dotter större delen av sin semester så finns det ju ingen anledning för dig att anpassa dina semesterveckor efter hans veckor.

I övrigt förstår jag inte heller att dottern vill vara med sin pappa på sin semester. Min utflugna 21-åring har två veckors semester, den ena tältade hon med kompisar och den andra ska hon åka utomlands med andra kompisar. Vi här hemma har tur om vi får se henne någon kväll då och då.

• asta66
    EnAnonumius skrev 2014-07-03 19:27:07 följande:
    Jaha.
    Ja det är så det brukar heta av folk att "det finns något som heter läsa mellan raderna" och det är i regel samma människor som tolkar in sina egna åsikter i andras inlägg och är de värsta misstolkningarna av dem alla.
    Så bra skrivet!
  • Anonym (Lurad)
    Starkast skrev 2014-07-03 22:05:06 följande:
    Det är inte så särskilt konstigt att sakna sitt barn.
    Eftersom du är s himla avig mot henne är det inte heller särskilt konstigt att han ÄVEN vill att ni ska kunna umgås lite TILLSAMMANS allihop.
    Eftersom du är hela 40år gammal borde du kunna bjuda till lite. Ditt resonemang låter väldigt mycket "12år". Jag beundrar faktiskt din man som orkat med både en dotter som mår psykiskt dåligt och samtidigt en avig fru som inte vill veta av hans dotter. Särskilt när frun är 40år och inte 21.

Det finns mycket som ligger bakom det läget jag hamnat i och det har jag inte tänkt redogöra för här. Men jag har backat och tagit "skit" ganska länge för att jag hela tiden har känt mig tvungen att vara den vuxne i det hela och har försökt visa förståelse för den speciella relationen de har. Men vid vilken ålder tycker du då att man ska börja ta sitt vuxenansvar och även behandla andra med förstålse och respekt. Tycker att det ofta känns så här på FM att barnen aldrig ska växa upp och ta ansvar???
  • Anonym (Lurad)
    Anonym (unna henne veckan) skrev 2014-07-03 13:38:49 följande:

Din sambos dotter har varit enda barnet i flera år, hon har fått hans odelade uppmärksamhet och nu måste hon plötsligt dela den med tre andra barn plus dig.

Du skriver att hon mår dåligt, kan hon vara deprimerad?

Tycker iaf att du ska unna henne en vecka med sin pappa om hon nu vill det. Du och dina barn bor ihop med sambon 365 dar om året, hon kan väl få en vecka?

Det är sant att hon fått hans odelade uppmärksamhet och sådan uppväxt tror jag inte är helt av godo. Tror att risken är stor att det är svårt att skapa goda relationer som vuxen.

Han har ju som sagt avsatt en hel vecka av sin semester för henne och jag har inte sagt något om detta, och missunnar honom inte den. Och för övrigt så har jag och sambon inte 365 dagar tillsammans för övrigt, så därför är den här tiden med honom extra viktig för mig.
Svar på tråden Var tog "vår" semester vägen?