• Anonym (Lurad)

Var tog "vår" semester vägen?

Är så ledsen/irriterad på min sambo. Vi har ett gemensamt litet barn, jag har två hemmaboende tonåringar (vv) och han har ett vuxet barn, utflyttad och boende på annan ort. Han ska ha totalt 4 veckor semester och hans tankar om upplägget var: första veckan gör vi något tillsammans med vår gemensamme och tonåringarna. De två nästa veckorna skulle vi ägna oss åt varandra och vår lille och den sista veckan som ligger senare och när jag jobbar skulle han ägna åt sitt vuxna barn och vår gemensamme. Jag tyckte upplägget kändes okej, även om tajmingen med min sambos semester och mina tonåringars pappa inte var perfekt. Vi hade inte bestämt vad vi skulle göra på vår tid för oss själva med lillen, men igår kläcker sambon ur sig att han tycker att vi ska åka och hälsa på hans barn på "vår" tid. Så hade inte jag tänkt vår tid tillsammans :(

• Svar på tråden Var tog "vår" semester vägen?
  • mamaleona

Jo, NÅGONSLAGS planering men det känns som om det liksom blir too much med inget utrymme för spontanitet. Om dina tonåringar är hos pappan 2 veckor så har ni ju bra med tid att vara med ert gemensamma barn, exakt på vilken dag detta växlar är ju ganska svårt o säga. Om ni dessa två veckor hälsar spontant på hans vuxna barn 1-2 dygn - nice o kul, det är ju ändå 12 dagar kvar av er tid med lillan / lillen. En vecka är tonåringarna med er o ni kan ju hitta på nåt som alla gillar - hela världen är det ju inte om en - två av dessa dagar blir att tonåringarna är med sin pappa kanske. En vecka som pappan umgås med sin vuxna dotter - kul, OM han nu är där så länge - kanske han har med lillen dit 3dgr o sedan kommer hem för dottern har andra planer, ELLER så kanske han hälsar på sin dotter själv 1-2 dgr någongång under sina 4 veckor. Är det egentligen så big deal hur det går om man inte är väg någonstans o bör beställa ex rum nånstans. Enklast är ju att ha flexibilitet o ta dagen som den kommer, i en nyfamilj blir ändå ingenting som man planerar,

• Iam
    mamaleona skrev 2014-07-02 22:31:51 följande:
    Jo, NÅGONSLAGS planering men det känns som om det liksom blir too much med inget utrymme för spontanitet. Om dina tonåringar är hos pappan 2 veckor så har ni ju bra med tid att vara med ert gemensamma barn, exakt på vilken dag detta växlar är ju ganska svårt o säga. Om ni dessa två veckor hälsar spontant på hans vuxna barn 1-2 dygn - nice o kul, det är ju ändå 12 dagar kvar av er tid med lillan / lillen. En vecka är tonåringarna med er o ni kan ju hitta på nåt som alla gillar - hela världen är det ju inte om en - två av dessa dagar blir att tonåringarna är med sin pappa kanske. En vecka som pappan umgås med sin vuxna dotter - kul, OM han nu är där så länge - kanske han har med lillen dit 3dgr o sedan kommer hem för dottern har andra planer, ELLER så kanske han hälsar på sin dotter själv 1-2 dgr någongång under sina 4 veckor. Är det egentligen så big deal hur det går om man inte är väg någonstans o bör beställa ex rum nånstans. Enklast är ju att ha flexibilitet o ta dagen som den kommer, i en nyfamilj blir ändå ingenting som man planerar,

Jag har oxå mycket erfarenhet av nyfamiljslivet och min inställning är rakt motsatt din. Med så många vuxna inblandade är planering A och O.

Vi planerar ju livet utefter hur många vi är och när.

Veckor med barnen ruckas inte på utan det är varannan som gäller. Det är även mycket för barnens skull, dom behöver kontinuitet och känna att dom har kontroll över sin tillvaro.
  • kossamu

Vi är också mer spontana. Normalt sett har vi barnen varannan vecka. Men nu under sommaren brukar det bli lite snurrigt. Vi lägger alltid semestern så att barnen får en längre sammanhängande ledighet. Dom behöver det! Så i år blir det så här: 3 veckor hos pappa. Hem till mig 3-4 veckor. Det låter långt emellan. Men det är inget några spontana dagar inte kan råda bot på :) Barnen är 10 och 11. Har syskon både här och där. Ingen av oss som tvunget vill åka på semester med bara den "nya" familjen. Vilket det verkar ha startas mängder av trådar om :/

• Anonym (....)
    Anonym (Lurad) skrev 2014-07-02 18:13:39 följande:

Nej, hur drog du den slutsatsen? Hon är 23 och jag är 41.
    Du jämförde ditt behov av att inte vara nära din pappa, med hennes behov av att vara det, och verkade insinuera att det är fel av henne att vara som hon är.

Med 18 års åldersskillnad borde du väl förstå att hon inte står på samma plats i livet som du?
  • Lillusen
    kossamu skrev 2014-07-03 09:43:52 följande:

Vi är också mer spontana. Normalt sett har vi barnen varannan vecka. Men nu under sommaren brukar det bli lite snurrigt. Vi lägger alltid semestern så att barnen får en längre sammanhängande ledighet. Dom behöver det! Så i år blir det så här: 3 veckor hos pappa. Hem till mig 3-4 veckor. Det låter långt emellan. Men det är inget några spontana dagar inte kan råda bot på :) Barnen är 10 och 11. Har syskon både här och där. Ingen av oss som tvunget vill åka på semester med bara den "nya" familjen. Vilket det verkar ha startas mängder av trådar om :/

Så har vi det också, och barnen är vuxna nu och har mått bra av det. Det skulle varit jättejobbigt att planera semester efter vv
  • Lillusen

Till TS fråga, vad jag skulle tyckt? Jag skulle tyckt att okej, det blev inte som jag hade tänkt, men självklart vill min man träffa sin dotter och om det här är enda veckan som hon har semester så får det bli så.

• Anonym (unna henne veckan)

Din sambos dotter har varit enda barnet i flera år, hon har fått hans odelade uppmärksamhet och nu måste hon plötsligt dela den med tre andra barn plus dig.

Du skriver att hon mår dåligt, kan hon vara deprimerad?

Tycker iaf att du ska unna henne en vecka med sin pappa om hon nu vill det. Du och dina barn bor ihop med sambon 365 dar om året, hon kan väl få en vecka?

• Anonym (unna henne veckan)

För övrigt är jag ett par år äldre än din sambos dotter, och jag har åkt på semester med min mamma, åkt på småutflykter, gått och shoppat, tagit promenader tillsammans med henne. Är jag konstig? Obestämd

• mamaleona
    Iam skrev 2014-07-03 07:47:35 följande:

Jag har oxå mycket erfarenhet av nyfamiljslivet och min inställning är rakt motsatt din. Med så många vuxna inblandade är planering A och O.

Vi planerar ju livet utefter hur många vi är och när.

Veckor med barnen ruckas inte på utan det är varannan som gäller. Det är även mycket för barnens skull, dom behöver kontinuitet och känna att dom har kontroll över sin tillvaro.
    Svarade på detta redan igår men vet ej vart det försvann. Jo, planering krävs i nyfamiljer - absolut - här har vi haft 6 st barn (mina dina o vårt) o resp x så jag har minsann blivit en hejare på logistik, haha. MEN nu va de ju tal om semestern o inte dessa sk vanliga veckor. Känner som så att under semestern kan man vara lite mera flexibel för med så många människor inblandade blir de ändringar hit o dit, o än mer ju äldre barnen blir. Men jag vill också gärna veta om vi är 3 eller 8 (el 10 med ev kompisar o flick-pojkvänner) när jag skall laga mat.
  • EnAnonumius
    Anonym (C) skrev 2014-07-02 13:15:52 följande:
    Jag förstår, du är en sk 99-procentare. Men då ska jag förklara för dig; det finns något som kallas att "läsa mellan raderna" och med det menas att man läser in ett dolt budskap som skribenten har i sin _vaga_ text eller i sin vaga antydan.

Förstår du inte nu heller, så kan jag inte annat än att beklaga. Nästa gång får du se till att vara på plats då de delar ut hjärncellerna. ;)
    Jaha.
    Ja det är så det brukar heta av folk att "det finns något som heter läsa mellan raderna" och det är i regel samma människor som tolkar in sina egna åsikter i andras inlägg och är de värsta misstolkningarna av dem alla.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Var tog "vår" semester vägen?