• Anonym (Lurad)

Var tog "vår" semester vägen?

Är så ledsen/irriterad på min sambo. Vi har ett gemensamt litet barn, jag har två hemmaboende tonåringar (vv) och han har ett vuxet barn, utflyttad och boende på annan ort. Han ska ha totalt 4 veckor semester och hans tankar om upplägget var: första veckan gör vi något tillsammans med vår gemensamme och tonåringarna. De två nästa veckorna skulle vi ägna oss åt varandra och vår lille och den sista veckan som ligger senare och när jag jobbar skulle han ägna åt sitt vuxna barn och vår gemensamme. Jag tyckte upplägget kändes okej, även om tajmingen med min sambos semester och mina tonåringars pappa inte var perfekt. Vi hade inte bestämt vad vi skulle göra på vår tid för oss själva med lillen, men igår kläcker sambon ur sig att han tycker att vi ska åka och hälsa på hans barn på "vår" tid. Så hade inte jag tänkt vår tid tillsammans :(

• Svar på tråden Var tog "vår" semester vägen?
  • Anonym (Lurad)

Hur skulle ni tänka om det förslaget?

• Stårschan

Tja, ungefär lika glatt som när man "tvingas" åka och hälsa på svärföräldrarna på semestern. Oavsett om man är en styvfamilj eller kärnfamilj så är det svårt att få den gemensamma semestertiden att räcka till allt man skulle vilja hinna med.

• ventilera mera
    Currykoalan skrev 2014-07-02 10:20:13 följande:

Men vill det vuxna barnet ha besök av pappa med familj två veckor i sträck?

Min tanke också, vete tusan om jag skulle vilja ha mamma med sambo hos mig halva semestern.

Enklast vore väl att göra ett besök som INTE sträcker sig över två veckor och sen hitta på annat?
  • Anonym (Lurad)

Nu var inte tanken att vi skulle stanna där i två veckor. Skulle ingen av oss stå ut med och barnet ser nog helst att pappa kommer utan mig överhuvudtaget. Men jag känner mig lurad på att vår gensamma tid/resa ska ha som huvudmål att besöka det vuxna barnet. Tiden/resan skulle ju handla om oss!

• Anonym (C)

Jag tror att det löser sig genom att hans vuxna dotter förmodligen inte vill ha er där i två veckor. ;)

• Anonym (C)
    Anonym (Lurad) skrev 2014-07-02 10:38:53 följande:

Nu var inte tanken att vi skulle stanna där i två veckor. Skulle ingen av oss stå ut med och barnet ser nog helst att pappa kommer utan mig överhuvudtaget. Men jag känner mig lurad på att vår gensamma tid/resa ska ha som huvudmål att besöka det vuxna barnet. Tiden/resan skulle ju handla om oss!

Är det långt till hans vuxna barn? Måste man övernatta eller kan man åka över dagen bara? - Vilket som, så borde EN dag av TVÅ veckor funka, eller?

Fast jag förstår inte den sista veckan - vill en vuxen utflyttad tjej spendera en vecka av SIN semester med sin pappa och dennes nya lilla barn?
  • Stårschan

Men sätt dig ner och prata med honom om vad DU tycker. Han har ju kommit med ett förslag - att ni åker till hans barn (några dagar). Kom med motförslag. Säg att du tycker att ni kan åka till det barnet en annan gång istället (och här lägger du fram ett konkret förslag på NÄR), och att ni på semestern kanske hellre kunde göra X.

Diskutera med varandra. Klart att man blir irriterad när ens egna planer blir omkullkastade, men om partnern inte är medveten om vilka planer man har så blir det ju svårt för honom/henne att ta hänsyn till dem.

• Anonym (Lurad)

Det krävs nog en övernattning för att resandet inte skulle bli för krävande för den lille.

• Anonym (Lurad)
    Anonym (C) skrev 2014-07-02 10:43:08 följande:
    Är det långt till hans vuxna barn? Måste man övernatta eller kan man åka över dagen bara? - Vilket som, så borde EN dag av TVÅ veckor funka, eller?

Fast jag förstår inte den sista veckan - vill en vuxen utflyttad tjej spendera en vecka av SIN semester med sin pappa och dennes nya lilla barn?

Ja, du det kan jag också känna är lite märkligt. Dessutom är det nog dotterns ENDA semestervecka. Sedan vet jag inte om hon egentligen helst skulle tillbringat den själv med pappa utan småsyskonet, syskonet får hon nog ta på köpet så att säga
Svar på tråden Var tog "vår" semester vägen?