Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Junibebisar 2014

Kela: enig i att man måste tro på det man gör själv och med sunt förnuft kommer man långt, men det är inte alltid lika lätt för alla att känna sig lika trygg på det man gör och då kan en bok med tips och råd vara bra.

Skönt att din bebis börjat lära sig att sova i sängen. Det blir så mycket bättre och mer sammanhängande sömn för bebisen då tror jag!

• Amalian83
    Kela1981 skrev 2015-02-07 14:24:18 följande:
    Visst kan det vara bra att få tips o vägledning av en bok. Det var kanske fel uttryckt av mig :) Menade mest att många kanske känner sig pressade att få sitt barn att somna själv och då kanske provar en metod som man inte fullt ut tror på bara för att "inte vara sist i mammagruppen" eller nåt ;)

Det är så himla mycket jämförelser bland mammor och barn så det kan vara svårt att ignorera och se till sig själv och sina förutsättningar.

Tycker det är helt fantastiskt att det inte förekommer alls i denna gruppen och att vi kan stötta varandra istället <3
    Absolut! Det sista man som mamma till en liten bebis behöver är att höra vad man borde/måste/ska göra. Vi är alla den bästa mamman för våra små :)
  • Amalian83

Vad spännande att bygga sitt eget hus! Det kan jag bara drömma om som bor i svindyra Oslo och som blir skogstokig innan jag ens lämnat kommungränsen. Häromveckan såldes ett renoveringsobjekt på 160 kvm där stort sett allt var från 60talet. Utgångspris 7,5 miljoner. Gick för över 11 miljoner. Så jag tror vi sitter fint kvar i vår lägenhet en stund till :)

Min tjej har som sagt åtta tänder och vi har borstat sedan hon var tre månader. Det har blivit svårare och svårare, men häromdagen köpte jag nu tandkräm och den smaken verkar hon gilla bättre. Plus att tandborsten måste vara mjuk. Vi borstar efter vällingen och hon brukar få ligga på golvet och leka när jag borstar. Enklast så.

Idag är min sista dag som mammaledig. På måndag kör jag igång heltid. Pappan är väldigt motiverad och glad så det är kul!

Om två veckor är sista ansökningsdag i Oslo för dagis. Hon växer mycket på ett halvår, men det känns ändå så overkligt.

• Amalian83

I Norge väljer man mellan 49 veckor med 100% betalt eller 59 veckor med 80% betalt. De flesta väljer 49 veckor för totalt sett får man mer pengar och kan då hellre dryga ut med 10 veckor obetalt. Mamma- och pappakvoten är på resp 14 veckor. Utöver det har man rätt till 52 veckor vardera med obetald ledighet.

• Amalian83

Ellami: även om vi gjort shn så vaknar vår tjej en del vid den tiden. Det är ju "vargtimmen" och vanligt för oss vuxna att ha lite svårt att sova i den perioden. Mitt tips: shn.

Hoppas att det blivit bättre efter att ni ändrat på kosten, för visst misstänktes mjölkallergi?

• Amalian83
    boogiewoogie skrev 2015-02-14 20:02:56 följande:
    Bor med i oslo...inte så länge till hoppas jag ! :/
    Vill ni flytta utanför stan eller hem till Sverige?

Hur går det för er med barnehage-djungeln? Jag tycker det är så irriterande att det är så får som serverar varm mat till barnen. En barnehage har t ex en dag med biola och müsli till lunch! Utöver det två-tre dagar med smörgås och en dag med varm mat. Jag försöker tänka att det ju finns massor av norrmän som är uppvuxna på dessa matvanor och som mår bra, men det känns ändå inte helt rätt i hjärtat.
  • Amalian83

Grattis ellami! Jag läste nyss en artikel om sömnsvårigheter för små barn och kom att tänka på dig. Hur har det gått sedan ni var hos läkaren? Visst var där en teori om allergi?

• Amalian83

Här är det fint. Bebis kryper vilken dag som helst och härjar runt med sin pappa, som är den som är hemma om dagarna nu.

Det som jag inte riktigt förstår just nu är varför hon vaknar kl 23 ca varje natt och är vaken i en timme. Hon sover generellt både före och efter med lite smågråt i sömnen.

På söndag flyger vi till new york och det ska bli väldigt spännande (?) att se hur hon reagerar på 8 timmars flygande och 5 timmars tidsskillnad. Någon med erfarenhet som kan ge råd?

• Amalian83
    nica skrev 2015-03-14 15:40:31 följande:

Måste fråga här om någon vet var man kan köpa skor med hård fostula i stl 17-18. Hittar bara mjuka skor eller skor för 500 kr känns lite väl mycket pengar för något som hon inte använder så länge. Så någon som har tips var man kan hitta såna skor?

Svenska märket kavat är bra. Vår tjej "springer runt" i ett pat nu. Hård sula. Vet inte vad de kostar dock för det var pappan som köpte dem. Visst växer de ur dem fort men viktigt med bra skor också tänker jag :)
  • Amalian83
    nica skrev 2015-03-14 12:53:16 följande:

Amalian klart att de är viktigt med bra skor men tänkte att jag kanske kunde hitta bra skor som inte kosta jäklar massa:-P sen kavat vet jag är bra (har haft de till mina pojkar men hittar bara från stl 19 när jag tittat.

Ok ! ja det är stl 20 på min tjejs skor. Hon är en stor bebis ;)
  • Amalian83

Här har vi inte kontroll igen förrän vid ett år.

Nu har jag jobbat i snart två månader och det fungerar så bra här hemma. Pappa och bebis stortrivs tillsammans och det är SÅ SKÖNT att hon inte bryr sig om det är jag eller pappan som tar hand om henne. Hon är lika glad i båda. Det är en sådan befrielse för mig.

Precis som er andra är det här nu full fart. Stå och gå (med stöd) och klättra som en galning. Jag är imponerad att hennes pappa orkar (och imponerad av er också). Man blir lite bortskämd när man är på jobb även om jag såklart nästan springer hem om eftermiddagen för att hinna vara med henne så mycket som möjligt.

Sömnmässigt fortsätter hon sova i egen säng, men vaknar ibland och då är vi inne hos henne till hon somnar om. Känns helt ok eftersom vi kan alternera vem som går in. Det är inte bara jag som kan trösta henne.

Vi köpte nyss en babyjogger city elite att ha som resevagn, men den funkar väldigt bra också som vardagsvagn i stan.

• Amalian83
    nica skrev 2015-04-08 08:28:17 följande:

Amelia kul att höra att de går så bra smile1.gif

Börjar jobba om 6 dagar och är blandade känslor smile6.gif

tyvärr så jobbar jag till 6 på kvällarna så hinner kanske inte hem till lillan har somnat smile4.gif

Kela så liten hon är, tror min lilla är runt 70 cm och 8,6kg så lite rundare smile5.gif

För min del har de varit dåligt med öppna förskolan då lillan inte varit intresserad av de andra barnen ( för lugnt tempo tror jag hehe)

Känns som man har fullt upp hela tiden så vi försöker njuta av lite hemma tid nu innan jag börjar jobba smile1.gif

Om du slutar kl 18, börjar du senare då? Förstår att det är blandade känslor för dig, men det jag har märkt är att jag har mycket mer energi att leka med henne nu än när jag var hemma med henne hela tiden. Och om du börjar jobba kl 10 kanske ni får tre timmar ca om morgonen till mys och lek?
  • Amalian83

Jo min tjej sover typ hela natten. Hon vaknar någon gång men har haft lätt att somna om. MEN! Nu har hon haft några dagar där hon har haft såååå svårt att komma till ro för natten. Hon röjer runt i sängen, hon ställer sig upp, sätter sig ned, ställer sig upp etc. Idag blev hon så övertrött av detta att hon till slut bara grät och grät trots att jag var inne hos henne. Då fick pappa komma in istället och hon somnade på fem minuter. Tack för den...

Verkar som detta med att lära sig gå gör att det kryper i kroppen på henne. Plus wonder week på det.

Är era bebisar också riktiga härmapor numera? Visst är det urgulligt?

• Amalian83

Jag fuskar ju med att vara med här då min är född 23 maj. Bf var 8 juni så det är därför :) Vi har alltså resan firat första födelsedagen. Det blev jättemysigt och avslappnat. Vi bor mitt i stan så vi dukade upp till picnic i parken. Sambon bakade och så hade vi två härliga timmar i parken tillsammans med familj och vänner.

• Amalian83
    soffipropp1987 skrev 2015-06-09 11:40:30 följande:

Alla måste ha fullt upp så tyst som det är här :)
    Själv håller jag på med förberedelser inför födelsedagskalaset nästa söndag. Vad har ni bjudit på för fika?

Hallongrottor, chokladbollar, drömmar och en vanlig sockertårtsbottentårta med jordgubbar grädde och vaniljkräm. Väldigt traditionellt födelsedagsfika som både jag och far växte upp med :)
Svar på tråden Junibebisar 2014