Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Junibebisar 2014

Uff vad min tjej sover oroligt de första timmarna efter nattning. Hon gråter och skriker i sömnen. Ingen ide att lägga sig förrän hon lugnat sig för natten. Usch stackars liten med mardrömmar flera timmar varje kväll :(

• Amalian83

Åh jag är såååå feg med min tjej. Sitter som en hök över henne när hon äter majskroken. Låter henne inte pilla med någon mat, trots att jag vet att det är bra för henne.

Får skärpa mig

• Amalian83

Till händer och fötter säger jag som norrmännen: ull er gull !

Kan inte nog rekommendera ull till era bebisar. Vi är dåliga på ull i Sverige. I Norge är det nästan ett krav på dagisen att barnen har ull på sig.

• Amalian83

Vi har inte vagnen i lägenheten. Bebis är tung (10kg) och jag pallar inte bära runt henne till hon somnar för dagsvilorna. Därför installerade vi brio vagg-klossar på hennes sängben. Nu vaggar jag henne till sömns om vi inte är ute och går. Det är otroligt smidigt! Lägger jag bara ned henne vid rätt tillfälle kan jag vagga henne och hon somnar på tre minuter max. Man kan ta i väldigt mycket eller pyttelite. Jag upplever att det motsvarar att vagna henne.

• Amalian83
    ellami skrev 2014-12-03 18:54:27 följande:

Hur tänker ni ang välling? Varför, varför inte?

Kommer att ge välling på kvällen när bebis slutat amma.

Varför? För att det är som att äta gröt på kvällen, men smidigare för föräldrarna och en mysstund för bebisen. Mättande och vätska i ett.

Varför inte före amningen är avslutad? För att jag har förstått det som att välling i flaska fort kan konkurrera ut bröstmjölken eftersom det kommer mer mättande mat snabbare. Jag önskar hålla igång amningen så länge bebisen vill det, men vill inte uppmuntra henne att sluta amma.

Jag fick välling när jag var liten, mina syskon också. Mina syskonbarn får det idag precis som mina kusinbarn och flera av mina vänners barn. Har fungerat/fungerar utmärkt för alla.

Bor däremot i Norge och här är välling inte alls utbrett. Det är bara vi svensknorska som ger välling och då är den importerad från Sverige :)
  • Amalian83

Ni som skrivit "rejält mål mat" eller "kvällsmål" istället för välling på kvällen, vad består den maten av?

• Amalian83

Jag kan sakna att bebis var pluttis för man glömmer så fort, men samtidigt minns jag alltför väl hur slitigt jag hade det i början med amning konstant och kvällsdepp. Var helt förstörd sömnmässigt. Kände dessutom inte den där euforiska lyckan efter att jag fött. Förlossningen gick jättebra, men jag fattade nog inte riktigt att bebis låg hos mig och kopplade liksom inte på riktigt. Jag tror att med nummer två kommer jag kunna njuta mer av första tiden. Då vet jag hur fort den är förbi och vet att ta vara på det istället för att längta till bebis är större.

Jag har flera vänner som ploppar ut bebisar nu i nov dec och jan. Jag är inte ett dugg avundsjuk på dem. det är så skönt att jag kommer kunna få mysa med lite nya bebisar i vinter, men inte behöva ta ansvar för dem. Perfekt!

• Amalian83

Förresten så sa min syster en bra grej för ett tag sedan: en del av oss är bebismammor, andra av oss är det inte. Jag tillhör nog en av de där mammorna som har det bäst när bebis blivit 6 månader :)

• Amalian83

Soffipropp: haha jag sa innan bebis kom att jag banne mej inte ska amma en bebis som kan bita mig. Där går gränsen. Så fick min skrutt tänder vid tre månader. Vad fan gör man!? Men faktiskt, efter några smärtsamma incidenter och tydliga "nej" med handen över bröstvårtan så har hon inte bitit mig på en stund. Jag förstår dig dock om du vill trappa ned när ni ändå är på halvåret.

• Amalian83
    nica skrev 2014-12-13 09:04:07 följande:

Jag hade planerat in kalas i morgon för min stora grabb...men de verkar som jag får ställa in då han fått vattenkoppor smile4.gif

Jag ska jobba lite nu tull jul och nyår och mår sjukt dåligt över att jag ska lämna dottern. Jag litar på hennes pappa men jag har svårt att vara utan henne:-P

Är det första gången du ska vara borta från henne flera timmar? Jag har varit inom jobbet fyra gånger a fyra timmar plus varit på ett par fester och ett par middagar. Max fyra timmar då också. Jag upplever det som enklare och enklare. Jag börjar jobba 40% i januari och känner mig relativt lugn inför det, kanske just tack vare att jag varit borta från henne redan.

Försök se det positiva med att vara på jobbet. Äta lunch i lugn och ro, gå på toa i lugn och ro, dricka varmt kaffe etc. Dessutom händer det väl ganska mycket på de flestas jobb att tiden går fort.
Svar på tråden Junibebisar 2014