Junibebisar 2014
Någon mer än jag som så fort man ska ut och gå måste byta om till träningskläder för man blir så svettig varje gång?! Jag kan liksom inte gå ut på promenad, jag MÅSTE gå så fort som möjligt :D
Någon mer än jag som så fort man ska ut och gå måste byta om till träningskläder för man blir så svettig varje gång?! Jag kan liksom inte gå ut på promenad, jag MÅSTE gå så fort som möjligt :D
Usch, stackars tjejen har så ont i magen och är dödstrött! Somnar, vaknar av att hon har ont, somnar, vaknar, somnar :( Borde inte magen kommit igång ordentligt nu? (3,5 mån) Hon har ont, trycker trycker trycker, och det kommer inget, och sedan kommer ett jättelass. Tycker så synd om henne!
LovaViola: har ni infört tydlig läggningsrutin? Kanske hon vill somna för natten tidigare? Min tjej somnar fö natten mellan 19 och 20. Det spelar ingen roll nä hennes sista dagsnap var. En konsekvent läggningsrutin vid en viss tidpunkt hjälper kanske din tjej att somna och ni undgår att hon blir övertrött.
Angående fast föda så äter min 4,5 mån nu nästan en halv portion gröt om kvällen, sittandes i babysittern. Hon får också smakportioner på dagen i små mängder, i babysittern eller sittandes i knät. Hon är inte stabil nog till att sitta själv men är på god väg.
Enligt wonder weeks är detta en låååång fas. Min tjej närmar sig sista veckan nu (puh!). Vi är ute och går hela dagarna för jag blir knäpp på hennes skrik. Hon gråter inte, men skriker gladtjut, gnälltjut och allmänna jag-kan-skrika-tjut. Aj aj mina öron! Just nu mördar hon en kanin i babygymmet.
Blir ett intressant dop på lördag :)
Min tjej är snart fem månader. Hon får lite gröt om kvällen, men inga större mängder. Utöver det har hon smakat på morot, potatis, katrinplommon och banan. Vår mat får hon inte smaka på för jag vill inte att hon får i sig salt eller socker. Jag tar det också lugnt med frukt, men det mest eftersom det knappast är det svåraste att få henne att gilla.
Näst på tur är avokado eftersom jag tänker att mosad avokado och banan ihop är ett ypperligt mellanmål om ett par-tre månader.
Utan att veta om det hjälper så har jag läst att man kan testa att vagga/vagna bebis istället för att mata på natten. Bebisen protesterar kanske i början, men när han/hon lär sog att det inte blir mat längre runt den tidpunkten tycker bebisen inte att det är någon ide att vakna då. Lite samma princip som att inte prata/mysa med bebisen när den vaknar om natten.
Detta är vad jag har läst att den kontroversiella Wahlgren tipsar om. Inte alla vill ju ta hennes råd, men när bebisen behöver lära sig att sova längre stunder eller sluta äta ofta om natten kanske det kan vara ett alternativ? Åtminstone för ett vak-pass som känns extra jobbigt?
Vi vaggade just om vår bebis som vaknade en timme efter nattningen. Hon vaknade, gnällde lite, vi vaggade, hon blev tyst snabbt och nu sitter jag och väntar på att gå in och se om hon somnat om själv. I vanliga fall ammar jag henne till sömns igen, men nu testade vi detta och kanske funkar det, kanske inte :)
Min tjej blir fem månader imorgon och hon väger över 9 kg och är nog ca 66-67 cm lång. Hon är inte så stabil i sittläge än, men växer snart ur liggdelen. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Hon älskar liggdelen, men hon måste ju få plats också. Vi har en Emmaljunga supernitro.
Jag har börjat kolla på åkpåse nu. Vilken djungel!! Som tur var har min syster en som kan ärvas så jag slipper tänka mer på det. Blir en voksi Urban. Vad har ni andra tänkt för vintern?
Usch för snoriga bebisar! Vet inte hur länge han har varit förkyld nu, täppt i näsan så han kan inte andas på nätterna. Nu är ju självklart näsdropparna slut också och jag är själv hemma med två barn så jag kan inte åka och köpa några.
Tror ni man kan använda linsvätska istället? Måste ju få bort snoret ur näsan på honom.