Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Junibebisar 2014

Min bebis är 10 veckor och inte särskilt regelbunden med sömn. Jag brukar amma henne till ro vid 22-23. Hon är gärna lite mer gråtig och mammig från kl 21 och somnar ofta innan kl 00. Hon kan vakna igen allt mellan 02 och 04 för mat (beroende på när hon somnade) och det kan ta henne 15 min att äta och somna om eller det kan ta 1 timme. Sedan vaknar hon gärna inom ett par timmar igen för samma procedur och sedan efter en eller två timmar igen och därefter brukar vi börja dagen.

Jag har bara upplevt en enda gång att hon sovit fem timmar i streck och då var hon förkyld och det var väldigt varmt ute.

Min tjej har gått upp från 3,4 kg till 6,5 kg sedan födseln så jag tror helt enkelt hon är en hungrig bebis som hellre äter än sover :)

• Amalian83

Ellami: testat att liggamma? Då kan du sova medan bebis tuttar.

Smilleya: min syster och hennes sambo hade termos med rätt tempererat vatten vid sängen som de hällde i en nappflaska och blandade med mme. Detta hade det bredvid sängen och behövde varken tända eller gå upp. Kan det vara något? Plus att pappan tar ett matpass åtminstone. Utnyttja att du har den lyxen när du inte ammar.

• Amalian83

Det jag använder till vardags är två amningslinnen, ett svart och ett vitt. Över det har jag lösare sittande blusar, t shorts och toppar. Så knäpper jag upp ena sidan på amningslinnet och drar ned, därefter drar jag upp övertröjan. Smidigt att få fram bröstet, slipper visa magen och övertröjan skyler dessutom övre delen av brösten. Funkar finfint för mig. Amnings-bh har bara känts instängt och klämt under brösten. Skönare utan :)

• Amalian83
    smalljey skrev 2014-09-05 20:47:51 följande:

Åh idag vände sig min lilla tjej om! Jag la henne på rygg i babygymmet och gick in i ett annat rum, när jag kom tillbaka låg hon på mage <3 hon blir 3 månader nästa vecka!

Oj det var snabbt jobbat av henne! Det är min tjej inte i närheten av att göra :)
  • Amalian83
    Kela1981 skrev 2014-09-14 20:00:52 följande:

Blääää vilken helg! Bebis har varit helt omöjlig att ha och göra med :( Hon har så himla svårt att komma till ro när hon ska sova och är väldigt väldigt lättväckt vilket har resulterat i en övertrött liten tjej som bara gråter. I natt vägrade hon sova om hon inte fick ligga på mig så det innebar väldigt lite sömn för min del. I dag har hon varit supertrött och sovit stora delar av dagen men har ändå haft svårt att komma till ro.

I morgon är det dags för första dosen vaccin så i morgon blir nog ingen höjdare heller.

Dessutom gick tvättmaskinen sönder i lördags :( Denna helgen vill jag reklamera! Tur det är ny vecka och nya tag i morgon :)

Ni vars bebisar fått vaccineringen; hur mådde dom efteråt?

Kämpa på!

Min tjej sov tre timmar mitt på dagen efter vaccineringen. Vanligen sover hon bara ca någon timme om hon ligger still (alltså om jag inte går runt med vagnen ute, då kan hon sova längre). Med andra ord: om din bebis reagerar som min - passa på att sova när hon somnar efter vaccineringen! Då får du kanske ett par timmar som hjälper dig nu när nätterna varit så jobbiga.
  • Amalian83
    Kela1981 skrev 2014-09-14 21:02:38 följande:
    Hoppas hon gör som din då så kan jag få ett par extra timmars sömn :)

Fick hon någon feber eller klarade hon sig från det?
    Hon klarade sig från feber :)
  • Amalian83
    smalljey skrev 2014-09-17 17:48:23 följande:

Åh, min lilla älskling har börjat skratta!! <3 hon gjorde det litegrann häromkvällen, men idag gapskrattade hon när jag buspussade henne på magen. Åh herregud vad mammahjärtat svämmar över!! <3

Åh härligt!! Min lilla gav mig ett första litet smakprov idag och naturligtvis försökte jag få henne att skratta igen med kameran i högsta hugg. Icke sa Nicke! Hoppas jag också får uppleva gapskrattet snart :)
  • Amalian83

Suck, hann sova en timme innan bebis vaknade för nattens första matning kl 23.40. Sedan dess har jag inte kunnat somna om. Både sambo och bebis sover djupt på varsin sida om mig. Snart vaknar dessutom bebis igen för mer mat.

Och jag som ska in på möte på jobbet kl 8 imorgon. Det kommer bli en jobbig torsdag....

Tänk då sjukt egentligen att jag på 4 månader inte har sovit mer än 4 h i sträck.

• Amalian83
    Åttiotalist skrev 2014-09-20 12:10:51 följande:

Min lilla älskling har plötsligt bestämt sig för att sluta sova sammanhängande under natten. Nu vaknar hon ofta och är orolig plus att hennes tänder har börjat växa och det gör ont. Vi som har haft det så lätt hittills.. 

Samma här! Stackars liten, men stackars mamma också :)
  • Amalian83
    nica skrev 2014-09-26 09:17:15 följande:

phpDw4FqE09113.jpg

Sähär hittade jag min lilla loppa idag.

Hon blir tre månader idag och då ska jpn få vaccinet. Hur länge hat era bebisar haft feber efteråt?

Mina andra barn har fått vaccinet och personligen tycker att de är bra. Finns biverkningar på allt man trycker i sig. Jag anser dock inte att de som väljer att inte vaccinera sina barn gör fel.

En sak jag märkte när jag var på baby café förra veckan var att de bara var jag och en till som ammade typ 2 av 20 personer. De fick mig att undra lite om de typ är pinsamt att amma eller så numera.

Oj! Min bebis på 4 mån ligger helt blickstilla på rygg. Fantastiskt med dessa variationer!

Angående amning: här i Norge ammar alla känns det som. Det är ovanligt att se någon ge flaska till bebisar i åldern 0-6 mån. Dessutom inte ovanligt att se att äldre bebisar ammas också. Kanske det är annorlunda i Sverige? Eller skillnad mellan storstad och småstad? Jag bor i Oslo. I min mammagrupp ammar alla.
Svar på tråden Junibebisar 2014