Inlägg från: Juronjaure |Visa alla inlägg
  • Juronjaure

Junibebisar 2014

Min unge sover 11-12h på natten med en matpaus, sedan sover hon två gånger på dan, en halvtimme varje gång.

• Juronjaure
    LovaViola skrev 2014-11-04 13:36:42 följande:

Verkar vara så att om bebin sover längre på natten.. Ca 12 h så sover de mindre på dagtid.. Om jag slår ihop det ni skrivit :) sen verkar det vara vanligt att barn i den här åldern inte orka hålla igång så länge ändå.. De är väl mer aktiva när de är vakna vilket gör dem tröttare fortare. Kan jag tänka mig.

Alltså nu måste jag få klaga lite igen.. Tristessen jag har inombords just nu är hemsk. Jag kommer typ inte ut.. Vill knappt ut pga vädret. Snålblåst och regn. Blåser bara in i vagnen och då kan hon inte somna. Jag kommer inte iväg någonstans. Har inte varit en endaste gång på öppna förskolan (orkar typ inte). Pallar inte åka in mot stan för rädslan av skrikbebis och baciller och folk. Jag låter ju sjukt deppig nu, och det kanske jag är. Men detta med bebis tar verkligen på mina krafter! Jag tycker synd om henne som knappt får träffa några människor (min familj kommer iofs och hälsar på samt en kompis med bebis).. Men vi är så ensamma. Trodde inte riktigt att det skulle bli såhär. Såg framför mig att jag skulle ta med mig henne på allt jag gjorde/skulle göra när jag var mammaledig. Men inget blir ju som man tänkt sig! Problemet ligger ju hos mig som inte har orken, hoppas verkligen att detta är övergående och att jag ska våga göra saker med henne snart för detta är inte kul. Förlåt för långt inlägg. Älskar ju min dotter och försöker såklart göra hennes dagar så trevliga som möjligt men jag har inte så kul just nu. Blir ju glad när hon skiner upp, och när sambon kommer hem och avlastar lite.

Gå till öppna förskolan, GÖR DET! Här har de öppet 3 dar i veckan, och jag vet inte vad jag skulle gjort utan den möjligheten! Visst utsätts de för virus, min plutt har varit förkyld ett par gånger, och visst kan det vara därför, men å andra sidan är det ju bra att bygga upp immunförsvaret.

Jag klättrade på väggarna efter en månad hemma, och är nojig för att åka buss med ungen, så jag skulle nog gå hemma dygnet runt om inte öf fanns...
  • Juronjaure

Jag smyger på tå här hemma... Bebisen har sovit i 1,5h och jag vill så gärna att hon fortsätter sussa ett bra tag till! Vågar inte låsa ytterdörren (hon vaknar kanske av ljudet) Spola toaletten? Nej. Tv:n på lite lågt, ja. Vågar inte stänga dörren till sovrummet, för då kanske det blir så svalt att hon fryser och vaknar. Vågar inte lägga på henne täcket, för då vaknar hon säkert av det. OM hon vaknar så hamnar hon nog i vår säng (igen), och eftersom vi har andningslarm i hennes säng så vill jag HELST ha henne där, iaf större delen av nätterna... Plus att jag sover bättre utan en plutt intill mig... Förr sov hon som en ängel från 19.15 och vaknade inte av nåt, nu somnar hon i bästa fall kl 21, i värsta fall runt 23.30, och vaknar av minsta ljud. Sover inte riktigt djupt förrän 3-4h efter att hon somnat känns det som!

Fler som fått nattningsproblem på sistone?

• Juronjaure
    Kela1981 skrev 2014-11-16 23:08:57 följande:
    Jepp! A vaknar av precis allt och på kvällen får man natta om henne 3-4 ggr innan hon sover ordentligt. Däremot så vaknar hon oftast inte av spolande på toaletten och så. Ett tag vågade jag inte spola i kranarna alls efter att hon lagt sig så ibland fick jag sova med gammalt smink ha ha ha.... Det går i perioder för oss men nu verkar det inte gå att förutspå vad hon ska vakna av. Så ja, vi smyger också omkring här hemma och jag ger mannen onda ögat när jag tycker att han borde vara tystare :)
    HAHA, ger min karl onda ögat också emellanåt, fattar inte att han ska väsnas så pass! Visst, ibland vaknar hon inte av kanonskott ens, men hon KAN ju vakna av minsta lilla klirr, så jag skulle aldrig komma på tanken att plocka ur diskmaskinen eller nåt sånt efter att hon somnat. Det är lite så där "Väcker du henne, så får DU natta om!"-onda ögat (vilket tyvärr inte funkar så bra just nu, mest jag som får henne att somna...

Hoppas att det är en fas ;) Så får man tänka om ALLT jobbigt. "Det är nog en fas......."
  • Juronjaure
    Kela1981 skrev 2014-11-17 18:24:49 följande:

Förresten; när börjar bebisar sova förmiddag och eftemiddag? Alice är uppe i max 2 timmar och sen vill hon sova igen :(

Vadå, gör alla bebisar det? Min unge sover iofs OFTAST en gång på fm och en gång på em, men då max 40 min åt gången, that´s it...
  • Juronjaure
    Kela1981 skrev 2014-11-19 23:07:48 följande:

Jag fattar INGENTING! Har försökt natta Alice i ca 3 timmar. Hon somnar gott i min famn men så fort någon kroppsdel når sängen så är hon klarvaken. Ryggen är halvt av och humöret är borta sedan länge. Till sist fick jag nog. La henne i sängen, in med nappen, pussade henne god natt och gick ut. En gång fick jag gå in och sätta i nappen igen men nu tror jag hon sover! Wtf?!? Bara att inse att jag aldrig kommer att förstå mig på henne :/

Haha, då känner man sig väldigt behövd...INTE! Hade nån sån kväll nyligen, ungen kunde inte läggas ned utan att vakna. Försökte söva i sängen (funkar sällan), och satt och gungade sängen och sjöng, sjöng, sjöng medan ungen skrek. Fick nog och lämnade rummet för att kasta i mig lite godis och höja energinivån, och ungen somnade på en minut... Tack för den, liksom.
  • Juronjaure
    nica skrev 2014-11-20 10:27:43 följande:

Undrar om de har med någon fas på våra bebisar nu...jag har också fått de jobbigt att natta min lilla loppa. Hon somnar i famnen men så fort man ska lägga henne vaknar hon och skriver. Efter massa försök att få henne att sova gav jag upp och klockan 1 fick hon ligga bredvid oss, en timme senare kunde jag till sist lägga henne i hennes säng.

Men att hon lärt sig SKRIVA redan är imponerande måste jag säga!!! ;) (Förlåt, jag var bara tvungen, kass humor...) ;)

Sådär har det slutat för oss också några kvällar/nätter, hon somnar, vaknar, somnar, vaknar, och somnar inte för natten förrän hon får ammas till sömns i vår säng och stanna där. Det som vi TROR har viss effekt nu, äntligen, är att vi försöker mysa till hennes säng lite. Har bullat upp med gosedjur på sidorna så att det ligger något mot hennes kropp när vi lägger ned henne. Sitter kvar med ena armen ganska hårt mot hennes kropp en stund (så att hon luras att hon fortfarande blir buren/ligger intill mig), och nu prövar vi att lägga värmeflaska i sängen innan hon ska läggas ned, så att sängen blir lite uppvärmd, då det är ganska svalt i sovrummet. Peppar peppar, inga midnattsinsomningar senaste dagarna iaf, men hon somnar fortfarande runt 21 ist för 19-19.30, som tidigare...
  • Juronjaure

Men det känns ju som att utvecklingssprången varar för evigt liksom? Min skrutta har kommit över värsta blyghetsfasen, för några veckor sedan tvärvägrade hon alla utom mig och killen. Nu går alla som hon träffat nån gång tidigare bra, haha,  i alla fall en stund :) Men sömnen är det upp och ner med och har varit i flera veckor. Svårnattad, lättväckt, jag smyger, VERKLIGEN SMYGER runt här på kvällarna. När jag lagt henne i sin säng och smyger ut så håller jag tummarna att min fotled inte ska knäppa till, för då kan hon vakna. Jag visste inte ens att jag hade knäppande leder, förrän hon föddes :P

• Juronjaure
    Amalian83 skrev 2014-11-24 21:35:21 följande:

Jag har testat majskrok. Det var väldigt spännande tyckte bebis. Jag var däremot lite nojjig för hon bet av en ganska stor bit och jag var nervös att hon skulle sätta i halsen. Det går säkert inte att sätta i halsen, men jg blev nervös ändå :) det gick hursomhelst bra, men sitta och tugga på den utan mig bredvid får hon inte göra.

Det roligaste med majskrokar är att de inte går att kasta på golvet. Hade en övertrött unge på bussen idag som gärna ville kasta ALLT hon fick på golvet. Majskroken klibbade fast i handen, 1-0 till mamma ;)
  • Juronjaure
    ellami skrev 2014-12-04 22:33:37 följande:

Alltså, åh.. En nära vän till mig fick sitt första barn idag och jag är helt gråtfärdig av lycka PLUS avundsjuk. Inte för att jag vill ha barn igen, men för att jag sörjer att min förlossning var såååå längesen. Jag vill typ uppleva den igen, haha (den var långt ifrån kul).. Vet inte hur jag ska förklara.. Men den känslan av att hålla sin bebis för första gången på bröstet, alltså den dagen var den mest fantastiska jag någonsin kommer vara med om och den tog slut så snabbt och kommer aldrig igen :( förstår ni hur jag menar? Jag njuter av att sonen är ett halvår nu för det blir bara roligare och roligare ju mer tiden går så jag skulle inte vilja att han vore nyfödd igen. Men samtidigt känns det som om det vore så längesen och jag tycker det är så sorgligt att det tog slut så snabbt och inte kommer tillbaka igen. Kommer ju förhoppningsvis få föda andra och tredje nån gång. Men aldrig få uppleva det fantastiska med första. Nää. Gud vad mycket flum det blev nu haha bäst för mig att sluta skriva! Beter mig helt hormonellt ju men vi kan skylla på att jag fortfarande nästan helammar och är en ebda stor amningshormon xD mvh nostalgikern

Förstår SÅ VÄL vad du menar! Lyckan man kände de där första timmarna var väl så överväldigande att man tror att man aldrig kommer kunna känna nåt liknande, och det kommer man kanske inte heller... Det är väl lite speciellt att föda barn för första gången. Men jag har en kompis som säger att det var ÄNNU MER fantastiskt att föda nummer 2, så jag väljer att tro på det ;) Längtar jättemycket efter fler ungar, att vara gravid och föda! (Tänk så fort man glömmer hur helvetiskt ont det gjorde!!!)

Amningshormon ja ;) Jag kan plötsligt inte se på tv, knappt... Så fort de visar små barn på flykt, eller filmer som inkluderar bebisar som råkar illa ut, deckargrejer, suck, blir alldeles tårögd och tänker att det är MIN plutt och hur fruktansvärt det skulle vara om något hände henne!!! Borde inte få finnas filmer om bebisar som råkar ut för hemska saker. Gör ju bara oss mammor upprörda.  Det borde faktiskt tv fatta ;)
Svar på tråden Junibebisar 2014