Inlägg från: Juronjaure |Visa alla inlägg
  • Juronjaure

Junibebisar 2014

soffipropp1987 skrev 2014-07-23 21:18:21 följande:

Någon mer som har en bebis som dykreflexen går igång på imellanåt? Det är så jäkla läskigt! Jag tror att han ska dö varje gång. Är livrädd att han ska få det i sömnen när jag sover så jag inte kommer märka det.

Hur visar sig det?

Min lilla plutt får nån skitläskig hosta, typ, eller hon sätter liksom saliv (antar jag?) i halsen och hostar till så att det låter som att hon håller på att kvävas. Tar kanske 5, max 8 sekunder innan det är över, och jag brukar lyfta upp henne, vända på henne eller nåt för att det ska sluta. Men blir så förbannat rädd varje gång och tror också att ungen ska dö i sömnen. (Sitter och googlar andningslarm ikväll, borde man ha ett sånt?)

BVC säger att det är luuugnt, att det är små partiklar som kommer ned i halsen etc, men de har ju inte hört hur det låter och sett hennes ansiktsuttryck när hon försöker få upp det där ur halsen. Det ser ju verkligen ut som om hon ska kvävas, även om det bara är i några få sekunder, fruktansvärt!

Vad ska man göra? Är detta normalt?
  • Juronjaure
    soffipropp1987 skrev 2014-07-23 21:18:21 följande:

Någon mer som har en bebis som dykreflexen går igång på imellanåt? Det är så jäkla läskigt! Jag tror att han ska dö varje gång. Är livrädd att han ska få det i sömnen när jag sover så jag inte kommer märka det.

Hur visar sig det?

Min lilla plutt får nån skitläskig hosta, typ, eller hon sätter liksom saliv (antar jag?) i halsen och hostar till så att det låter som att hon håller på att kvävas. Tar kanske 5, max 8 sekunder innan det är över, och jag brukar lyfta upp henne, vända på henne eller nåt för att det ska sluta. Men blir så förbannat rädd varje gång och tror också att ungen ska dö i sömnen. (Sitter och googlar andningslarm ikväll, borde man ha ett sånt?)

BVC säger att det är luuugnt, att det är små partiklar som kommer ned i halsen etc, men de har ju inte hört hur det låter och sett hennes ansiktsuttryck när hon försöker få upp det där ur halsen. Det ser ju verkligen ut som om hon ska kvävas, även om det bara är i några få sekunder, fruktansvärt!

Vad ska man göra? Är detta normalt?
  • Juronjaure
    soffipropp1987 skrev 2014-07-23 22:52:12 följande:
    Precis så som du beskriver. Ser ut som att dom sätter i halsen. Jag brukar vända honom på mage och klappa (lite hårdare) mellan skulderbladen. Pratade med barnläkare om det igår och hon sa att det inte ska vara någon fara. Hon frågade också vad jag gör när han får det och tyckte jag skulle fortsätta göra så. Och skulle det hända i sömnen så ska andningen komma igång av sig själv när koldioxidhalten i kroppen blir för hög.

Fråga om dykreflexen på Bvc nästa gång. Men paniken som uppstår när man ser det är ju såå hemsk :(
    Skönt att höra att det inte lär vara nån fara iaf... Hur länge kan sånt där fortsätta? Hoppas det växer bort snabbt!
  • Juronjaure

Så himla skönt att veta vad det är för nåt i alla fall, låter precis rätt när jag googlar dykreflex, hade inte haft en tanke på det innan. Tack :)

• Juronjaure
    Axo skrev 2014-07-28 10:08:44 följande:
    Har för mig att jag läst att de drömmer jättemycket! Har också en bebis som låter en del när han sover. Vissa nätter börjar jag tro att vi har en halv bondgård i sovrummet för han låter verkligen som både häst och get emellanåt!
    HAHA, igenkännsingsfaktor hög :) Då kanske vår dotter är fullt normal då, hon låter som en liten gris när hon ligger och vrider sig om morgnarna ;)

• Juronjaure
    BlippBlopp skrev 2014-07-28 11:22:29 följande:

Usch vad jag och min man bråkar.. Hela helgen har vi hållit på. Innan vi fick barn bråkade vi kanske 2gg om året, nu är det minst en dag i veckan.

Allt från irriterande smågnabb som eskalerar till stora saker ang hur sonen ska hanteras.

Blandningen mellan mitt överbeskyddande och inre stress (på grund av bla sömnbrist)

Blandat med hans ovana och oro blir katastrof..

Det är så hemskt, ibland när jag är riktigt arg på honom tänker jag att om det inte var för att jag skulle behöva ha delad vårdnad, så skulle han gärna få dra dit pepparn växer.

Men det vill jag egentligen inte så klart. Dom tankarna försvinner när vi är sams igen.

Nu har vi iaf rätt ut massa saker och vart sams igårkväll. Hoppas vi kan hålla allt vi kom överens om.

Det där med att förhållandet ställs på sin spets efter man får sitt första barn kan jag verkligen skriva under på!

Usch vad jobbigt :( Vi har också tjafsat mer än vanligt, kan bli tokig på honom. Men det märks stor skillnad när vi fått sova ordentligt. Man får trösta sig med att det inte är för evigt, att barnet kommer få bättre sömnrutiner och ge er bättre sömn också.. Sömnbrist är tortyr...
  • Juronjaure

Ja, det hörs. De hostar liksom som om de har nåt i halsen och bara får i sig pyttepyttelite luft.

• Juronjaure
    Axo skrev 2014-07-31 20:10:44 följande:

Usch, vet att man inte ska klaga, men idag har det inte varit kul. Haft en missnöjd bebis större delen av dagen. Han har skrikit, somnat 10 minuter och sen vaknat igen och varit väldigt gnällig. Han har inte kunnat sova något själv, utan vi har fått gå omkring och bära och vagga hela tiden.

Jag själv har varit på dåligt humör hela dagen och det gör ju inte saken bättre. Har inte kunnat plocka undan efter maten så köket ser ut som ett bombnedslag.

Hade tänk gå en promenad med hunden nu ikväll men det vågar jag inte. Sambon har redan fått komma och hämta oss 2 gånger när Malte har varit ledsen och inte gått att trösta när vi har varit ute och gått.

Tur att storebror har sovit hos farmor och farfar i natt så han har sluppit en ledsen lillebror iaf.

Nu har jag fått klaga lite!

Man FÅR klaga ;) Jag försökte bli gravid i 1,5 år vilket kändes oändligt länge och trodde ALDRIG att jag skulle klaga när ungen väl var här, men visst klagar jag då och då ;) Det är skitjobbigt att vara småbarnsförälder ibland, man FÅR klaga.
    (Mitt kök ser också ut som ett bombnedslag...ungefär tre dar i veckan...)

Bär ni i sele? Det funkar på Signe när inget annat funkar... Man kan ha vaggat hur länge som helst med armarna och prövat typ allt annat också, men när hon sätts i selen blir hon (oftast!) lugn inom några minuter. Fattar inte att det ska spela sådan jädra stor roll om hon är bara i famnen eller i en sele, men det gör det tydligen :P

Klaga på! Tror att alla här inne nickar igenkännande åt ditt inlägg. Skönt va? :)
  • Juronjaure

Fin Ludwig :) Min dotter är också 6 veckor, jag tycker det är så roligt att hon plötsligt HÄNGER MED så mycket, följer med blicken, lägger  märke till leksaker etcetera. Hon känns så STOR plötsligt. Och, jag fattar inte hur det är möjligt, men ungen blir sötare för varje dag. Hon som var så ofattbart söt när hon föddes, borde inte vara möjligt att bli ännu sötare...? Livets mysteriet...

• Juronjaure
    ellami skrev 2014-08-08 22:52:11 följande:

Är det bara jag här som älskade att vara gravid?! Trots att det var både tufft och svårt emellanåt var det ju underbart mysigt <3 sen verkar jag vara den enda som dessutom redan är sugen på en till, ha ha.. Nä inte direkt men vill gärna ha tvåan tätt så det blir max 2 år mellan första och andra barnet :)

Jag! Kan få dåligt samvete över att jag nästan längtar tillbaka till att vara graviditeten. Egentligen hade det varit ett helvete att vara höggravid i den hetta som varit på sistone, och självklart är det fantastiskt att ha bebisen här också. Men det var nåt speciellt att vara gravid och vänta första barnet. Är nog lite ledsen att det är nåt som aldrig kommer upplevas igen. Men jag hoppas att det blir lika fantastiskt att vänta andra och tredje barnet, om jag får den förmånen :)
Svar på tråden Junibebisar 2014