Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

ellami skrev 2014-09-21 19:23:28 följande:
    Min pojke har strl 62 men jag har skaffat den där björn-fleeceoverallen från h&m i 68 och 74. En kväll hade han på sig den när det var kyligt ute och den passar, om än lite stor fortfarande. Men jag tänker mer fleeceoverall i typ babyskyddet och innan det blir åkpåse-kallt, behöver de verkligen fleeceoverall i åkpåsen?! Lär bli tokhett? Vår åkpåse är iaf tokvarm, ska räcka att de är vanligt klädda liksom å att man sen bara kan knäppa upp när man kommer hem om de sover utan att krångla med andra ytterkläder..
    Sen är h&m storlekar lite mindre generellt har jag upplevt och de ska ju få plats med kläder under så jag tycker man kan satsa på en strl större :) 62 på just den overallen hade nog inte funkat så länge för min bebis.
  • ellami
    rosii skrev 2014-09-22 00:36:09 följande:

Mittiallt har min bebis börja äta jätte ofta på natten nu vid 12 veckor gammal. Förut har hon som bäst bara ätit 1-2 ggr per natt men nu mittiallt vill hon äta varannan timma även på natten. Snälla säg att jag är inte ensam om detta? Att det bara är en faaas.. igår natt var jag så trött att jag somnade med telefonen i ansiktet medans jag låg och ammade. Hon ammas sista ggn kl 22 sen försöker jag somna, brukar bara hinna sova 1-1.5 h innan hon vill äta första gång :(

Det är en stor utvecklingsfas vid 12 veckor. Förmodligen behöver mjölkproduktionen ökas så hon ammar oftare. Så det kommer förmodligen bli bättre om ett par dar eller nån vecka. För mig är det där som du beskriver, en helt vanlig natt oavsett fas.. :)
  • ellami
    LovaViola skrev 2014-09-23 17:20:41 följande:

Min Elsa är tre månader idag! Senast vi vägde och mätte henne var hon ca 6kg tung och 59,5 cm lång. Och vi skulle tagit vaccinationssprutorna idag, men vi hoppade det! Tycker hon är på tok för liten för alla dessa gifter! Man måste läsa på som förälder, tycker jag.. Inte bara följa med strömmen.. Alla gör som de vill, men man kan inte säga att de föräldrar som inte vill gå igenom vaccinationsprogrammet inte tänker på sina barns bästa. Sen vet jag inte om vi inte kommer vaccinera alls eller om vi kommer vänta tills hon är lite äldre och tåligare. Tyvärr skyddar ju inget vaccin till 100% heller, så även fast man tagit sprutorna så kan man bli smittad, men det kan nog bli ngt lindrigare. Detta är min privata åsikt, och jag kan ändå förstå folk som vaccinerar sina barn :) likväl som jag kommer välja att inte ge min dotter kött och jag hoppas att folk kan acceptera min ståndpunkt också!

Vi har också hoppat vaccinet. Han blir 4 månader snart och har fått en ny tid om 4 veckor, men jag funderar på att säga nej även den gången. Jag är inte den som tar emot allt som erbjuds mitt barn och sväljer det med hull och hår, så för mig var det en självklarhet att läsa på, och ju mer man läser på desto mer rädd blir man för vaccin.. Tyvärr. Det finns oerhört mycket mörka sidor, siffror och fakta som kommer fram.. Så svårt att fatta beslut och då har jag från början varit helt opartisk och läst "båda sidors" argument.
  • ellami
    Juronjaure skrev 2014-10-08 19:25:09 följande:

Usch, stackars tjejen har så ont i magen och är dödstrött! Somnar, vaknar av att hon har ont, somnar, vaknar, somnar :( Borde inte magen kommit igång ordentligt nu? (3,5 mån) Hon har ont, trycker trycker trycker, och det kommer inget, och sedan kommer ett jättelass. Tycker så synd om henne!

Händer det ofta? Det enda som hjälpte min pojk var att utesluta alla mjölkprodukter ur kosten. Sempers magdroppar osv funkade inte ett dugg för oss. Men då hade han magnkip varje natt, extremt gasig om dagarna, kvällskolik när han var väldigt liten. Så förmodligen mjölkproteinallergisk. Nu är det iaf bra! Men det räcker med att jag får i mig lite beasås för att ha en jobbig natt med magknip till följd..
  • ellami
    nica skrev 2014-10-14 19:45:38 följande:
    Minsta stl jag hittat är 68 och de är alldeles för stort för min lilla tjej:-/
    Måste det vara en tjock jacka? H&m har fleecejackor.

Jag helammar än.. Sonen är 4,5 mån. Inte provat att ens ge något från fingret än (alltså av min mat, doppa fingret och låta honom smaka som bvc tipsat om). Har inte haft något bråttom men snart vill jag börja introducera smakisar och gröt.. Men hur gör man?? Haha jag menar vad börjar man med och hur mycket åt gången?
  • ellami

Är det ngn annan som fortfarande har en bebis som sover dåligt, vaknar ofta. Min pojk ammar varannan timme dygnet runt. Och på nätterna kan han böka och vakna även oftare än så!! Nu har jag inte haft en enda bra natt på 4,5 mån.. Med bra natt menar jag åtminstone 2-3 timmar sammanhängande sömn.. Trött mamma.. :(

• ellami

Och dessutom känns det som han börjar tappa i vikt. Eller ja inte gå ner i vikt kanske men att han inte alls går upp lika mkt som förr. senaste bvc kontrollen för 5 veckor sen var han en riktig tjockis 7150 gram. Nu är han inte ALLS lika rund längre, ansiktet har smalnat av och även kroppen känna inte lika "michelinig" :( saknar det hehe men även lite nojig över att det är så.. Har först nästa bvc koll om en vecka. Men vägde på hemmavågen med mig och drog sen av min vikt så blev det ca 7,5 vilket är en jätteliten ökning på 5 veckor i jämförelse med tidigare! Amningspuckeln kanske..? Nån annan som har samma "problem"?

• ellami
    bonden skrev 2014-10-19 20:10:57 följande:

Just gröt är ju inte mycket till "smaksensation" och det är ju det man ska ge dom nu innan 6 mån ålder. Sen kan de få smakportioner men nu rör det sig ju om kryddmåttsstora smakisar typ på fingret av vår mat. Risken om man kör på med just gröt tidigt är att de blir tröga i magen och innehåller gröten gluten så ska man ta det väldigt lugnt med det

Att låta dom få smaka vår mat från ett finger är ju perfekt för att vänja smaklökarna vid annat än bröstmjölk/ersättning och det är ju lite det som Livsmedelsverket rekommenderar att man gör innan 6 mån. /mamma med lite pekpinne smile5.gif

Fast det är väl nästan tvärtom. Rekommendationerna är ju just att introducera gluten från tidigast 4 mån ålder men SENAST 6 mån för att förebygga glutenintolerans. Sen är det inte alls lika bråttom med andra smakisar, egentligen kan de ju gott och väl leva på bröstmjölk/ersättning hela 6 mån.

Vad ger ni för gröt? Jag måste hitta mjölkfri :/ kanske göra själv men då blir det ju inte järnberikat..
  • ellami

Vem säger att de inte behöver äta om nätterns från 4 mån? Är det inte från 6 mån och dessutom under förutsättning att de äter mat på dagarna. Eller är jag ute och cyklar? Min son blir snart 5 mån och äter varannan timme även på natten men han helammas ju fortfarande så varför skulle han helt plötsligt vara mätt under natten på bara min bröstmjölk om han inte varit det tidigare heller? Eller??

• ellami
    Kela1981 skrev 2014-10-21 16:23:15 följande:
    Jag har hört det från BVC. Nu ger ju jag ersättning så då är det lättare att veta exakt vad hon har fått i sig. Ammar man så har man ju ingen aning :) Enligt vår BVC-sköterska så ska dom äta 125ml/kg/dygn och får dom i sig den mängden under dagen så finns det inget fysiskt behov av att äta på natten. Dock är det vanligt att bebisarna gärna vill äta även om dom fått i sig den nödvändiga mängden redan :)
    Jo det är väl lite skillnad då, spec eftersom bebisar som ammar ofta måste öka mjölkproduktionen och gör det effektivast på natten - därav perioder då vissa bebisar maratonammar och vaknar varje timme på natten för att amma trots att de annars sover bra ändå.. Sen mättar ju ersättning bättre har jag hört.
Svar på tråden Junibebisar 2014