Inlägg från: ellami |Visa alla inlägg
  • ellami

Junibebisar 2014

Alltså, åh.. En nära vän till mig fick sitt första barn idag och jag är helt gråtfärdig av lycka PLUS avundsjuk. Inte för att jag vill ha barn igen, men för att jag sörjer att min förlossning var såååå längesen. Jag vill typ uppleva den igen, haha (den var långt ifrån kul).. Vet inte hur jag ska förklara.. Men den känslan av att hålla sin bebis för första gången på bröstet, alltså den dagen var den mest fantastiska jag någonsin kommer vara med om och den tog slut så snabbt och kommer aldrig igen :( förstår ni hur jag menar? Jag njuter av att sonen är ett halvår nu för det blir bara roligare och roligare ju mer tiden går så jag skulle inte vilja att han vore nyfödd igen. Men samtidigt känns det som om det vore så längesen och jag tycker det är så sorgligt att det tog slut så snabbt och inte kommer tillbaka igen. Kommer ju förhoppningsvis få föda andra och tredje nån gång. Men aldrig få uppleva det fantastiska med första. Nää. Gud vad mycket flum det blev nu haha bäst för mig att sluta skriva! Beter mig helt hormonellt ju men vi kan skylla på att jag fortfarande nästan helammar och är en ebda stor amningshormon xD mvh nostalgikern

• ellami

Hur stora portioner äter era små? Min äter uppemot 1 dl när han får pure runt lunch (morot, potatis, palsternacka) osv. Gröt äter han kanske 0,5 dl. Men tänker nu om jag kanske trappat upp för fort. Han fick aldrig smakisar från 4 mån ålder utan strax innan han blev 6 mån. Så totalt i kanske 2 veckor. Det var liksom aldrig att han först får 1 tsk några dagar.. Utan vi har trappat upp rätt fort till 0,5-1 dl.. Är det ok?? Blev nojig om det kanske gör att hans mage är lite trög ibland?

• ellami

Bebis kaskadkräktes nyss för första gången i sitt liv. Han skulle precis till att somna om efter byte av bajsblöja (mitt i natten?) och amning så ser jag att nappen flyger ut ur hans mun med sådan kraft och han kräks två enorma floder. Blir jätterädd och sätter lite i halsen. Hela sängen, jag och han var blöta. Usch :( tror ni det är magsjuka på g eller vad kan det vara??

• ellami
    soffipropp1987 skrev 2014-12-15 09:51:34 följande:
    Jag har bytt ut första målet mot gröt. Han har fått gröt någon gång innan han ska sova också.

Men annan mat är jag lite försiktig med eftersom han blev så himla hård i magen av bara en tesked.
    Vad gav du för något? Min blev jättehård av bara lite morot. Tydligen e det stoppande. Men tex potatis & palsternacka som vi kört nu några dagar funkar utmärkt.
  • ellami

Vi har köpt britax maxway men använder babyskyddet än.

Vändbara stolar är inte lika bra som endast bakåtvända så satsa på en bra bakåtvänd som de får plats i några år :)

• ellami
    Kela1981 skrev 2014-12-15 23:08:29 följande:
    Vi ger mest päron/mango för det hjälper magen på traven. Har undvikit banan i möjligaste mån då det är stoppande men nu verkar ju magen vara med så tänkte prova igen. Försökte ge det successivt men hon blev så jäkla arg när hon bara fick lite så vi har nog gett ganska stora mängder från början :) Man får prova sig fram. Jag har väl mest tyckt att det varit viktigt att uppmuntra hennes intresse för mat, vill hon ha så ska hon få prova i alla fall :)
    Omogen banan är stoppande men supermogen banan ska vara åt det andra hållet, lösande :p så testa en riktigt mogen banan så ska det inte vara nån fara ;)
  • ellami
    smalljey skrev 2014-12-16 09:51:22 följande:

Alltså jäklar vilken fart det är här hemma nuförtiden!! Hon drar fram genom lägenheten som en virvelvind! Vänder man ryggen åt henne nån sekund så är hon på andra sidan rummet när man vänder sig tillbaka. Känns som att jag säger "nej, nej! Aj, aj!" Konstant nu. Alla teknikprylar; sladdar, datorer, mobiler, fjärrkontroller är 10 gånger roligare än hennes egna leksaker så allt måste gömmas nu. Och så har hon börjat resa sig upp oxå så man måste vara där och titta varje sekund så hon inte drar sig upp och glider ner igen *puh*. Men det är så jäkla häftigt att hon utvecklas så oerhört! Vi var på 50-årsfest i lördags och hon fick så mkt beröm för att hon var så otroligt glad och charmig. Då blir man stolt! smile2.gif

Oj vilken duktig tjej! Sonen tar sig också fram fort som tusan nu men inte på alla fyra utan han ålar än, däremot har han inte försökt resa sig än MEN jag förstår inte varför alla sladdar, teknikprylar, fjärrkontroll osv är sååååå roliga för det är samma agenda här!? Lägger fram massa sjungande blinkande färgglada leksaker men nej, ser han min telefon, en stängd laptop, sladden eller fjärkontrollen så blir det sån fart i han för att få tag på det! Varför?! Haha.. Sen har han börjat öppna nedersta lådan i köket, jätteroligt att vara där och pilla när mamma lagar mat, rädd att han ska slå i huvudet eller klämma sig. Och så ska han röja ner allt från tv bänkens hylla (den som finns under tvn som han kan nå från magen) minst några gånger om dagen, snart åker prylarna väck ;)
  • ellami

Det där med motoriskt vs tal stämde inte alls för min brorsdotter (kröp och gick tidigt och pratade meningar vid 1,5 år), men kan ligga något i det ändå såklart. En 10 månaders som försöker lära sig gå har nog fullt upp med det och hinner inte lägga stor fokus på att lära sig ord kanske :) men tror inte det betyder att de automatiskt lär sig prata mycket sent. Däremot har jag förstått att det kan finnas en koppling mellan läs- och skrivsvårigheter (dyslexi) och barn som hoppar över krypstadiet. Det är viktigt att de går igenom alla utvecklingsfaser, men såklart gör det inget om det är vid 5 eller 9 mån :) tror det flnns nån babyreflex i ryggen som tränas bort när de kryper!

Jag övade en del med min lillkille men då var han redan väldigt rörlig (vände sig från mage till rygg och snurrade runt i cirklar för att komma åt leksaker) kunde bara inte ta sig fram. Mycket på golvet, korta stunder bara i ärmlös body på parkettgolvet och lockade med det roligaste han vet, min telefon haha. Ibland hjälpte jag till genom att hålla emot vid fötterna så han kunde skjuta ifrån. Men forcerade såklart inget, intresset fanns ju då han var så frustrerad över att inte kunna nå saken och ville så gärna. En gång vände jag mig om några sekunder och vips så hör jag att han drar min telefon fram o tillbaka över golvet! :D missade tyvärr alltså första gången han tog sig fram :P men sen dess har det varit fart i han. Nu övar vi på att krypa, han kan stå på alla fyra korta stunder men när han ska fram slänger han sig ner på magen och ålar istället haha. Jag tycker det är skönt att han kan ta sig fram för nu kan han leka på golvet långa stunder utan att börja gnälla i frustration :) men tips iallafall när ni ser att era barn vill ta sig fram men inte kan. Öva, låt de få bra fäste genom att inte ha massa kläder på, och locka med en iphone hahah. Kanske hjälper nån!

• ellami
    LovaViola skrev 2014-12-17 14:29:54 följande:

Min bebis är född den 23 juni och hon har inga tänder, kan inte krypa, kan iofs vända sig från rygg till mage och liksom snurra runt när hon ligger i gymet.. Så olika det är! Hon sitter pyttekorta stunder själv.. Kan sitta i matstolen ett tag.. Men "inte mer" än så. Hon är väldigt babblig och studerande och extremt charmig :) roligt att det är så olika med alla, och konstigt vore det ju om det inte var så! Hon har tagit tillbaka en fantastisk gammal vana, att somna själv!! Så sjukt skönt! Jag och sambon bara gapade i helgen när hon somnade själv i soffan på morgonen. Tack lilla barn ;)

Min är född 2 juni och inga tänder här heller haha. Har väntat på dem i 3 månader men han hinner väl bli året innan de kommer :P skönt med en som somnar själv! Lyx! Här kämpar vi för glatta livet när det är sovdags vilket det fortfarande är typ varannan timme. Har infört en egen nattningsmetod nu dock för att få ordning på det hela för min rygg orkar inte mer och han orkar förmodlign inte heller kaotiska kvällar då han inte kan komma till ro. Nu somnar han själv liggandes bredvid mig. Tar minst 1 timme än men så värt det och mysigt att ligga och koppla av istället för att skutta upp och ner med en gråtande 8,5 kilos bebis i famnen.
  • ellami

Vi kör libero comfort 4 dag som natt. Läckt på natten 3 gånger på sin höjd då vi förmodligen satt blöjan lite dåligt antar jag, för det läcker aldrig annars.

Konstigt kela att din bebis föredrar burkmat! :o jag har hört tvärtom att många bebisar ratar burkmat men tycker om hemmagjord för den köpta smakar typ.. Ja, inget? Haha. Vi har bara gett potatis & palsternacka samt morot hittills (hemlagad pure).. Är fortfarande på smaka stadiet men snart är det väl dags att introducera kött och fisk och kryddor/örter och massa gott :) köpt har vi bara gett ellas kitchen hittills, katrinplommonpuren men imorgon ska vi ge sötpotatis eller palsternacka som jag laddat upp med då vi ska åka bil halva dagen :)

Svar på tråden Junibebisar 2014