-
Aha! Jag hoppas det är tänder isåfall haha. Så att han vill ha nappen sen igen :p kan kanske förklara allt vridande och vändande och gnällande om nätterna också..Kela1981 skrev 2015-03-07 21:41:19 följande:Vet inte riktigt men det kanske kan vara ömt att ha nappen mot om det spänner. A har en hörntand (wtf?) men inga där fram än. Det känns dock som en är på g men hon vill ha nappen än så länge. Vet en väninna vars dotter vägrar fast föda så fort det är tand på gång så dom reagerar väl olika dom små liven :)
-
Pussar får jag redan sen länge :D visst inga riktiga pussar men hans sätt liksom. Han gapar stort, tar tag i hela mitt ansikte och liksom lägger sin öppna mun mot min kind och ibland suger han haha. Han gör det ofta när han är på kelhumör <3 så jäkla gulligt! Inte lika poppis att "pussa" pappa dock som sticks med stubb ;)Asjak skrev 2015-03-09 22:31:45 följande:
Men oj jag fick själv en liten tår när jag läste det du skrev, jag längtar så efter riktiga kramar och pussar och inte bara dra mamma i näsan,ögon,läppar,hår :)
-
Oj vad tråkigt, beklagar :( nästa gång går det vägen hoppas jag <3Sofaaj skrev 2015-03-11 18:14:42 följande:
Jag har inte skrivit här på evigheter, ment inne o läser varje dag:) vår tanke var att få ett syskon till hösten, men har just nu ett pågående missfall ???? så det blir inte en till knodd 2015.. Hur har ni tänkt med syskon?
Min pojke ska bli storebror i november tydligen :) lite omtumlad men glad! -
Måste fråga er om era bebisar lätt får blåmärken. Visst att de har blivit så aktiva nu och slår sig ofta. Men jag blir inte klok på blåmärkena. Han har ett på kinden, ett på hakan och ikväll upptäckte jag två på benet, innan dess har han haft ett på låret och där finns nu istället som en torr röd fläck. Jag fattar inte hur han skulle ha slått sig eller när för att få dessa blåmärken. Det kanske är jättevanligt men den nojiga mammahjärnan går ju igång och börjar googla allt möjligt.. Usch :/
-
Tack så mycket allihop! :) jag mår bra, känner mig inte gravid alls än så länge men är bara i vecka 6 så det kommer väl. Många tankar i huvudet! 17 månader blir det mellan barnen och jag är så otroligt rädd över hur jag ska klara det (i synnerhet om man tänker på lillens urusla sömn) men samtidigt är jag glad att ge honom ett syskon så tätt.. Jag hoppas på det bästa. Sen är jag också förvånad. Lillen tog 1,5 år på sig att landa i min mage så jag trodde inte jag skulle vara med om en hoppsan-graviditet.
Asjak, hur går det för dig? Var det inte du som ville ha syskon tätt? -
Små barn kan ha rätt hög feber (över 39) utan att det påverkar dem lika mycket som det skulle påverka oss. När man ger febernedsättande ska man utgå ifrån allmäntillståndet. Om hon är väldigt påverkad, slö, äter inte osv så ge! Om inte så ge inte oavsett hur hög den är. Man ska inte ge febernedsättande för feberns skull för den är "bra" att ha om barnet inte är mycket påverkat :) krya på!Kela1981 skrev 2015-03-14 17:42:07 följande:
Jag har en fråga;
Alice har 38,8 i feber och har haft hela dagen. Jag vill ogärna ge alvedon eftersom "man" rekommenderar att låta kroppen handskas med det själv. Men hur länge ska jag låta henne ha feber innan man "ska" gå in o hjälpa till med alvedon? Om den går över 39 så tänker jag ge oavsett men än så länge så har den stannat på 38,8.
-
Nu har vi övat och övat med ordet lampa så nu när vi frågar vart är lampan? Tittar han upp mot taket, letar med blicken efter lampa och pekar med hela handen :D så gulligt!
Min är också motoriskt långt fram och alltid varit, han kan dock inte gå än och är inte intresserad av att gå med oss alltså när vi håller i händerna. Då sätter han sig bara ner, vägrar ta ett enda steg :P men han går själv med lära gå vagnen, runt bordet, mellan bordet och soffan, ställer sig upp mot en stol och knuffar den fram så han går med den liksom. Hur vet man om de är sena med talet? Han babblar ju konstant men det är inga ord, såklart? Förutom mama och baba (pappa) det kan han säga och vet vad det betyder :) -
Kela, hur länge klarar hon av att va vaken och hur länge sover hon när hon väl somnat?
Jag avundas alla barn som öht sover bra ;) här är både dagar och nätter en kamp. På dagen sover han två gånger, förmiddag och eftermiddag. Problemet är att han är svårsövd och när han väl somnar sover han 20-30 max 40 minuter åt gången. Sen måste man söva om honom. Han vaknar inte utvilad utan gråter och gnuggar sig i ögonen. Jag kan hålla på att söva om honom tre gånger under en ynka timme. Frustrerande. Funderar också på att försöka införa ett längre sovpass men är rädd att han kommer sova lika lite då åt gången och då blir det ju ännu värre..
Här har lillen hostat hela natten. Han har en jättekonstig hosta som suttit i sen en månad tillbaka då han var förkyld. Den försvinner ibland och oftast får han hostattacker när han sover på dagen. Men inatt hostade han 3 h i streck och bara grät. Så jobbigt för oss alla.
Ang skor så kan man nu köpa läragå för 359 kr :) jag gjorde en beställning igår, tycker det var ett dunderpris! Sportamore har rea 100 kr på dem + att det finns en rabattkod som ger 10% rabatt. Och fri frakt! -
Uscha jag har åkt på influensan :( är sängliggandes hela dagen med feber, huvudvärk, värk i hela kroppen och ingen ork alls. Tur att det är helg men hur gör man imorgon då mannen måste iväg? :/ lille skrutten har också åkt på detta men han är betydligt piggare än jag trots feber, snuva och hosta :(
-
Tyvärr kan inte mannen vabba/ta fp då han pluggar, inte jobbar, och nu har han fullt upp med ex-jobbet (examensarbete) så han kunde verkligen inte stanna hemma :( som tur är känner jag mig inte riktigt lika utslagen idag trots att jag fortfarande är väldigt trött och har ont i kroppen. Sov inget inatt heller pga att jag inte kunde somna av värken i benen och huvudet, så typiskt.
Min gosse säger inte heller så mycket, massa ljud utan mening :) mamma säger han iaf och baba (pappa)! -
Usch krya på er! Jag förstår dig fullt ut! Är väl i en liknande sits. Knappt sovit något på en månad och nu denna jäkla influensa. Har aldrig varit såhär sjuk i mitt liv känns det som. Febern ger inte med sig varken för mig eller lillen, vi är snart inne på dygn 3. Värken i kroppen låter mig inte sova och hostan är så hemsk att det känns som jag skadat mina luftrör, gör så ont! Idag har jag legat på golvet hela dagen och lillen har lekt omkring mig. Det är med stooor ansträngning jag lyckats byta blöja.Kela1981 skrev 2015-03-23 16:31:02 följande:
Ja hon fick Kåvepenin så det känns bra att kunna ge henne något så hon blir bättre. Trodde inte dom gav penicillin till så små faktiskt. Var lite beredd att kriga mig till medicinen :) Med hennes öroninflammation, min förkylning och sömnbrist så känner jag mig helt dränerad och denna veckan är sambons långa jobbvecka :( Svärmor har erbjudit sig att hjälpa till men det känns inte bra att lämna bort henne när hon är sjuk för då är hon mammigare än någonsin :/
Börjar dessutom oroa mig för den lilla i magen :/ känns ärligt talat inte bra med både denna höga feber och att jag tar maxdosen av alvedon såhär tidigt i grav..
Hoppas det vänder för oss båda snart och att vi alla blir friska <3 -
Oj maximal otur. Ja jag hoppas det inte är någon fara :/Asjak skrev 2015-03-24 09:51:38 följande:
Kela har medicinen börjat verka?
Ellami när ja va gravid så var jag super sjuk i influensa två gånger samt krossade tre fingrar och fick äta maxdosen alvedon och det gick bra så oroa dig inte.
Nica javisst vill vi det men är det okej då,för isabelle hostar och snorar en del men är pigg och glad. Vill ju inte att hon smittar er heller :)
Nu är det femte eller sjätte dagen som min lilla skrutt vägrar äta. Han äter bara sempers klämgröt och ev lite fruktpure, allt annat ratar han (får kväljningar så fort maten snuddar munnen). Och då äter han kanske en eller max 2 st klämgrötar per dag.. Han vill inte amma särskilt mycket heller. Ska man oroa sig? Eller är det ingen fara? Hjälper inte att få ner febern, han verkar ändå inte ha någon aptit :/ -
Hur slutar man amma?! :( trodde aldrig jag skulle säga detta men jag vill bara lägga ner nu.. Mina bröstvårtor är ömma och det gör ont. Han ammar inte för att bli mätt längre utan mest för att snutta. Jag tror dessutom han har så lös mage pga min bröstmjölk då det hållit på sen jag blev gravid. Jag är en levande napp eftersom han för 2 mån sen började rata nappen och sen dess använder mig som napp hela nätter ibland och ofta annars när han ska sova. Dessutom har det blivit jobbigt att undvika typ allt i matväg pga hans allergier och vi misstänker fler, det är lättare att styra hans kost än min egen.
Så nu vill jag bara sluta!!!
Men hur? Han har blivit så medveten om bröstet. Letar efter bröstet själv, gnäller om han inte får det. Omöjligt att natta utan och vad tusan ska jag ta mig till när han vaknar 50 ggr per natt och bröstet är det enda som funkar för att han ska somna om?? Gahh han vill ju inte ha nappen..
Tips?? -
Igår hade vi kub. Där upptäcktes det att fostrets hjärta slutat slå för knappt två veckor sedan i v 9+6. Jag är så förstörd. Tur att jag har min älskade pojke att krama, det gör inte så mycket längre att han sover så dåligt, han lever ju och är frisk,m. Jag skulle stå ut med sömnlöshet länge till bara jag fick se bebisen i magen sprattla, men den är död.
Vet inte hur jag ska lösa allt det praktiska nu :( om det blir piller eller skrapning och om jag måste vara kvar på sjukhuset, vill/kan inte lämna min pojke så länge.. -
Hur sover han på dagarna? tänker om dagssömnen måste justeras, om han inte är tillräckligt trött på kvällarna.soffipropp1987 skrev 2015-05-19 20:34:47 följande:
Vad gör jag för fel?
Börjar nattningen med att byta blöja, sätta på pyjamas och sen läsa lite böcker.
Så fort jag lägger ner honom är han snabb som blixten över på mage och sen upp och stå. Lägger jag ner honom igen, säger att nu är det natten du ska sova. Samma ritual pågår i kanske 1,5 h. Tillslut tycker han bara det är kul och skrattar bara åt mig.
Lämnar jag honom och går ut ur rummet gråter han så att han nästan kräks.
Känner att mitt tålamod snart tar slut.
Har ni några tips?
Annars har jag inte många tips, här vaggas det till sömns i famnen och det är så sjukt jobbigt men han gallskriker i sängen, leker först och när han blir trött skriker och skriker han och vill komma upp. Förvisso kan han somna liggandes bredvid mig ammandes men jag vill sluta amma så då har det blivit vaggning.. Gah. -
Min fyller år på tisdag.. Tror han är först ut? :) känns som att det var igår jag födde honom!soffipropp1987 skrev 2015-05-27 08:05:48 följande:
Inte långt kvar till Juni! På måndag fyller jag år och sen är det 19 dagar till Ls födelsedag!
Vem av våra Junibebisar fyller först?
-
Kan väl också bidra med ett inlägg. Så tyst här, inte som i början hehe ;) min plutt är fortfarande hemma. Tyckte han var för liten för att börja nu i augusti.. Skulle helst hålla honom hemma till 2 års åldern men vi kommer nog skola in i januari. Det blir väl lagom :) är fortf mammaledig och njuter av det. Dock är dagarna inte lika lugna som förr. Så full av energi o så aktiv att vi ofta måste gå ut två ggr per dag för att han inte ska klättra på väggarna. Han älskar att gå ut! Blir helt lyrisk bara man pekar på dörren.
Jag hade ju ett MA i maj i vecka 13. Tänk att jag nu skulle vara höggravid och att ett syskon skulle komma redan i november. Istället hoppas vi att vi denna gång får uppleva RUL, som har nästan samma datum som mitt gamla bf datum, inte behöva stryka bort det från kalendern. Är väldigt orolig den här gången. Lycka till ni som håller på med syskonbak <3
Hur sover era små? Jag trodde inte jag skulle behöva vara såhär trött fortfarande när gossen nu är 15 mån. Men han sover fortf kasst. Fler som har barn som vaknar ofta o stökar mycket? -
Oj ser att jag glömde svara här! Tack. Är i v 16 nu :) är beräknad i april precis två månader innan storebrors två års dag.Asjak skrev 2015-09-16 11:25:11 följande:
Juronjaure ohh herregud hur orkar du jobba med det också :)
Ellami grattis vad roligt! Vilken vecka är du i nu?
Ja nog har dom fått mer energi, jag är väldigt tacksam för förskolan där hon får leka av sig mycket energi.
Isabelle sover bra på nätterna nu men är ett minster att lägga... Tar ca 1-1.5 timme per gång att natta..