smalljey skrev 2014-08-13 11:38:01 följande:
Vår tjej har också vaknat varannan timma i flera nätter för att äta, så det kanske är nån tillväxtfas då? Och vi valde också att avstå rotavaccinet. Jag tycker att man ändå ska läsa på ordentligt om varje vaccin och inte bara svälja allt de säger, vaccinationerna var trots allt nåt som infördes för mååååånga år sen som kanske egentligen inte behövs idag. Jag kommer ta ställning spruta för spruta.
Och tack för allt stöd alla. Jag tror också att min deppighet beror på sömnbristen. Avlastning får jag lite då och då, men jag måste sova på soffan för att få sova för
Sambon vaknar först när det egentligen behövs medan jag redan legat vaken i en halvtimma, varit uppe och fixat välling osv...fast att hon kanske bara knorrat till lite.
Bra råd med att det är jag som bestämmer och inte bebis, men jag är fortfarande ovan och obekväm med att hon börjar skrika bland folk och då blir det att man drar sig för att ta sig iväg, vilket suger! Förhoppningsvis växer man mer in i rollen och lyckas planera in sig själv i dagarna oxå så blir säkert allt bättre. Frågan är bara hur man pallar hålla skenet uppe när man inte sover?
Vi har också en tjej som vaknar varannan timme i perioder. Dessutom sover hon olika mycket olika dagar också och jag tror att det handlar om tillväxtperioder. Dom växer ju när dom sover och äter :)
Jag har också tyckt att det är skitjobbigt att ge mig iväg ut med rädsla för att bebis börjar skrika mitt ute bland folk. Det hjälpte mig att börja med att ge mig ut på turer som hade en destination med en trygghet. Typ barnvagnspromenad till farmor eller biltur till mormor. Då vet jag om vart vi ska (vilket tillfredställer kontrollfreaket i mig) och väl där så finns någon som jag kan få stöd av. Det hjälpte mig så tillslut blev dom turerna inte så stressande längre. Efter det så har jag varit iväg på ett par promenader (bara för skojs skull runt i området) och en promenad och shoppingtur till mataffären. På den sistnämnda så hade jag bärselen med mig för att kunna rädda situationen om hon fick frispel av att ligga i vagnen (vilket hon fick typ 15 min in i promenaden).
Nu ser jag till att hon har ätit och har ny blöja så hon är nöjd innan vi beger oss ut på äventyr för att ha bästa utgångsläge och sen allting förberett i skötväskan så att krisen snabbt kan avvärjas om den skulle komma. Med det sagt så vill jag ändå meddela att jag fortfarande tycker att det är jobbigt att bege mig ut med henne själv men det går sakta men säkert framåt :) Vi får kämpa på, men du är inte ensam!