Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

nica skrev 2014-07-16 10:51:09 följande:

Hejsan alla mammor smile1.gif min lilla loppa har en favorit sida att titta på och tittar gärna åt höger med huvudet. Fler som har bebisar som har en favorit sida de tittar mot?

Jag hade helt glömt bort hur mycket man nojjar över och hur orolig man är när man har en liten bebis.

Japp! Vår flicka vänder också helst huvudet åt höger. Jag har inte nojjat jättemycket över det men tänkte fråga BVC på fredag om man ska "tvinga" henne att lägga huvudet åt andra hållet också :)
  • Kela1981

Michaela heter jag, är 33 år och bor i Staffanstorp med sambo och vår dotter Alice som är född 16/6 :)

• Kela1981
    nica skrev 2014-07-18 19:14:12 följande:

Någon som har tips om någon bra sida man kan köpa sommar kläder till bebisar? Var på ett köpcentrum idag...var inte mycket att välja på+ att brandlarmet gick:-P

Vi använder mycket från Åhléns. Omlottbodys av ekologisk bomull är det som används mest här hemma :) Fast är vi bara hemma och det är varmt så ligger hon i bara blöja :(
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-07-21 12:05:34 följande:

Någon som fått "det sociala leendet" än? Ludwig gjorde det dagen innan han blev en månad i lördags. Sen har han gjort det flera gånger varje dag efter det :)

I lördags kom första för Alice. Då var hon 4 veckor och 5 dagar. Finns inget bättre att titta på än en bebis som ler :)
  • Kela1981

Har varit på barnakuten med Alice idag :( Hon är troligtvis allergisk mot mjölkprotein så nu har vi fått ersättning på recept och hoppas att det kommer att lösa magknips-kriserna här hemma. Om alltings går som det ska så ska vi märka skillnad redan i morgon. Så himla jobbigt att se dom små ha ont. Jag har gråtit lika mycket som hon har känns det som :(

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-07-21 20:17:12 följande:
    Usch då! Då får vi hålla tummarna att det hjälper! Så nu blir det ersättning helt o hållet? Fint namn hon har förresten! Alice va vårat första val om det skulle bli en flicka :)
    Tack :) Hon har gått på ersättning helt från födseln. Pga en bröstoperation för 17 år sedan så har jag inte kunnat amma :(
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-07-21 21:00:00 följande:
    Vad har hon haft för symptom? Jag har uteslutit all mjölkprotein ur min kost i ett desperat försök att bli av med kvällskolik och morgon-magknip.. Dock så har jag hört att det kan ta två veckor innan man märker av en förbättring?
    Hon har gråtit och skrikit i princip varje gång hon har bajsat och haft blod i bajset flera gånger i helgen. Innan har hon absolut inte varit någon skrik-bebis så det var en stor skillnad. Så fort hon har ätit så spänner hon magen och gnäller jättemycket. Läkaren sa att om det nu är mjölkproteinet så växer dom oftast ifrån det efter ca 6 månader. Så nu ska vi prova i en månad och sen gå tillbaka till vanlig ersättning och se om det blir någon skillnad.

Det kanske tar längre tid om bebisen ammas? Tänker att det möjligen tar längre tid att få ut proteinet ur din kropp än om man byter ersättning rakt av. Utesluta mjölkprotein kan inte vara lätt för dig, det finns väl i nästan allt?
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-07-21 22:29:09 följande:
    Åh hoppas det blir bättre, skönt att ni fick det svart på vitt iaf. Ja det tar två veckor innan mjölkproteinet är ute helt ur min kropp. Sen kan det tydligen ta ytterligare två innan det försvinner ur bebisens, men resultat brukar man kunna se tidigare än så ändå. Jag tror inte han är allergiker riktigt men de flesta spädbarn är ju mer eller mindre känsliga mot komjölk och jag tror min bebis kan ha väldigt svårt för att smälta det, för det finns inte mycket annat i min kost han kan reagera på. Kanske är det inte ens komjölk som är boven, han kanske bara har outvecklade tarmar som ger honom problem oavsett, men det är värt att testa känner jag. Svårt är det absolut, måste lusläsa alla innehållsförtecknigar och blir förvånad över hur mycket jag inte kan äta! Men efter nästan en vecka så har jag lärt mig att hitta alternativ ändå. Upptäckte tex i helgen Milda mjölkfritt så kan baka ;)

Min gosse har inga symptom som utslag eller blod i avföring eller något annat skumt med bajsandet (varpå jag misstänker att han inte riktigt kanske är allergisk) men det är som sagt kvällskolik och magknip konstant, allmänt strul med magen och en mycket skrikig bebis :(
    Usch och fy! Hoppas det går över snart och att det är proteinet som spökar för er också så ni kan få rätt på det. Lycka till
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-07-22 22:17:05 följande:
    Nån 4 veckorskoll har vi då inte haft. Första läkarbesöket är först om ca 3 veckor då är min pojke 10 veckor. Är det bara jag som har det såhär?? Kanske borde byta bvc isåfall..
    Vi har inte heller haft någon 4-veckors koll eller blivit "godkända" vid något tillfälle. Bara vägning och mätning och allmänt prat om matning, sömn osv. Har en tid bokat för läkarbesök i augusti och då är hon väl runt 10 veckor. Jag är jättenöjd med både barnsköterska och BVC så jag tänker då inte byta. Ska bara gå varannan vecka nu eftersom hon växer och tar sig bra men hon finns alltid på telefon om det skulle vara något :)
  • Kela1981

Herregud! Alice har nu ätit Altera i två dagar och i dag kom tarmarna igång ordentligt efter bytet av ersättning. I natt bajsade hon något som såg ut som möglig häftmassa och i kväll fyllde hon blöjan med något som såg ut som spenat! Och lukten ska vi inte prata om bara!!! Fy vad det luktade ???? Så om det är någon annan här som får Altera utskrivet så behöver ni inte oroa er om samma sak händer er ????

Svar på tråden Junibebisar 2014