Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

soffipropp1987 skrev 2014-10-08 09:50:23 följande:

Har lite nattliga problem med min son. Jag lägger han ca 20.30. Runt kl 00.00 så börjar han flaxa med armar och ben (han sover när han gör detta). Jag stoppar i nappen och lägger en arm lite lätt på hans bröst och håller honom i handen, det hjälper för stunden och han ligger still i kanske 10 minuter. Så håller det på resten av natten. Inatt lade jag honom på sidan och då låg han still i ca en timme på varje sida. Det slutade med att jag lyfte över honom till min säng men han flaxade då också. Sen så vaknar han kl 8 på morgonen. Så han sover alltså en hel natt utan att äta men ändå kan inte jag sova. Jättejobbig situation eftersom det inte verkar hjälpa ens med närhet.

Hur har du bäddat i sängen till honom? Han kanske behöver ha det trängre än vad han har det så han känner sig mer omhuldad?

Ett tyngre täcke som simulerar din hand? Vad jobbigt att han sover hela natten men att du inte får någon sömn. Hoppas du hittar en lösning så du också får vila :)
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-10-09 08:31:21 följande:

Jag bytte som sagt ut täcket till ett lite tunnare. 02.30 och 5.30 stoppade jag i nappen sen vaknade vi 08.15 med ett stort leende!! Så himla glad jag är! :)

Åh vad skönt för er! Hoppas det håller i sig nu så du får sova ordentligt
  • Kela1981

Vi har också haft lite annorlunda nätter här. Här flaskmatas det och i söndags så bytte vi ut dinappen till en storlek större vilket innebar att hon gick från att äta 90-100 ml var 3e timme till att äta 180 var 5e timme! Natten till igår ville hon inte äta alls utan bara ha nappen, vid 4.30 lyckades jag lura henne och då satte hon i sig 150 ml utan konstigheter. Eftersom vi hade en sväng på barnakuten för ett par veckor sedan så blev jag ganska orolig när hon återigen inte ville äta på natten så jag ringde Bvc på morgonen för att höra mig för. Vår sköterska sa att det är ganska normalt när dom börjar äta så stora mängder att dom inte länge vill äta på natten, puh sa jag :) Så länge hon får i sig rätt mängd under dagen så är det inga problem. Tydligen räknar man 125ml/kg /dygn så vår flicka ska alltså äta 4 ggr/dygn om hon äter 180 ml.

Trots att hon inte vill äta så vaknar hon ändå flera gånger under natten av att hon tappar nappen så det är väl en bit kvar tills hon sover hela natten igenom utan konstigheter men det känns så himla skönt att det är på g. Sömnen är inom räckhåll liksom ;)

I natt åt hon vid 21, vaknade 00:30, 03:30 och sen en gång i timmen fram till 8 då fick hon en flaska och sen gick vi upp. Vaken i en timme ungefär och nu har hon sovit sen strax över 9.

Vet inte riktigt vad jag ska göra för att hon ska sluta vakna för nappen. Det är verkligen bara den hon vill ha för så fort jag har puttat in den så är hon nöjd och somnar igen. Har provat att låta henne vara för att se om hon somnar om utan napp men det gör hon inte, då slutar det i skrik :( Kanske är det bara att vänta ut :) Ska prova ikväll att ta ut nappen när hon somnat så hon inte tappar den, då kanske hon sover bättre?

• Kela1981

Åh det senaste dygnet har drivit mig till vansinne!

Har haft en natt med nästan ingen sömn alls. Hon gnyr, fäktar, tappar napp, skriker rakt ut, gråter ja allt man kan tänka sig. Den enda gången hon sover ok är när jag håller henne och vaggar. Till sist fick jag henne att sova på mig i vår säng för hon bara vaknade så fort jag försökte lägga ner henne. Detta resulterade i en hysteriskt trött bebis som bara sovit och ätit hela dagen. Dessutom har hennes ena öga svullnat upp och är helt rött, pratade med Bvc om det och då hon inte verkar ha ont så trodde hon att det eventuellt är början på en rejäl förkylning :(

Hon har varit vaken väldigt korta perioder idag och då bara trött trött trött och inte alls sitt vanliga glada jag. Man blir ju orolig av det också även om jag fattar att natten var påfrestande för henne också.

Nu sover hon och har gjort så den senaste timmen. Men hon sover på mage(!) för hon kommer inte till ro på något annat sätt. Sover hon på mig så är jag lite lugnare för då känner jag ju hennes andning men det känns lite olustigt att ha henne sovandes på mage i egen säng. Har tagit bort kudde och hon har napp i munnen så det är väl lite + i alla fall. Hoppas sessan mår bättre i morgon och att vi får sova lite mer i natt :/

Önskar er andra fantastiska mammor en underbar helg <3

• Kela1981

Ni som har bebisar med magont; jag hörde från en annan mammagrupp att det var ett par som var känsliga mot D-dropparna. Dom hår tydligen att få som vattenbaserade istället för olja och dom ska då vara snällare mot magen. Kan det vara en anledning?

• Kela1981
    smalljey skrev 2014-10-11 07:41:26 följande:

Åh underbart, inatt vaknade bebis bara kl 1, 4, 6 och 7 utan krångel emellan. Åt och somnade om. Weee!!

Skönt!

Vi har också haft en bättre natt men fortfarande ganska svårt att somna om när hon har ätit. Ögat är fortfarande rött dock :(
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-10-11 20:40:48 följande:

På tal om att åka iväg... Vi va på öppet hus 40 års kalas idag. Värden erbjöd sig att hålla lilla L medans vi skulle äta. Då börjar han gnälla. Min svärmor tar då över och han skriker ännu mer, tittar lite på mig o säger att det är lugnt. Sen blir skriken ännu värre, då går jag fram och bokstavligt talat sliter åt mig min son. Då kläcker hon ur sig att "Han kan väl få skrika lite?". Nej säger jag och går därifrån. Jag får inte tyst på pojken och han går inte att få kontakt med. Flera gånger sätter han spott i halsen och klyker sig. Försöker att mata men det går verkligen inte. Tillslut får jag sätta mig bakom ratten och min sambo har lilla L i sitt knä, Luffarvisan på hög volym. Detta får vi göra två gånger pga att han inte går att få någon kontakt med. Springer in på kalaset en sista gång, tackar för oss och åker hem. Han sover en hel timma och missat ett mål.

Dessutom åker vi senare till mina svärföräldrar och ska hämta våran hund som de har tagit hand om för att underlätta för mig när sambon har varit ute och rest i jobbet. Och ärligt talat!!!! Vi påpekar VARJE gång att hunden inte får äta vanlig mat. Men fy fan vad han stinker! Luktar gamla sopor i munnen på honom. Ja jag är ärligt talat förbannad på dom!! Igår fick han vitlöksbröd... HUNDAR FÅR INTE ÄTA NÅGON LÖK ÖVER HUVUD TAGET!!! Suck, nu har har huvudvärken från helvetet.

Tack för att jag får spy lite galla <3 tycker så mkt om er allihopa :)

Styrkekramar till dig <3 Vissa dagar är bara helt åt he-vete och vissa människor lär sig aldrig att ta instruktioner. Vad säger din sambo? Det är trots allt hans föräldrar ju.
  • Kela1981

Min lilla sessa är dunderförkyld :( Bara en massa snörvel, hostningar och rinnande ögon. Tro f-n att hon har haft svårt att sova de senaste nätterna om detta var på gång. Stackars plutt. Enda sättet att få henne att sova ostört är i famnen så jag får inte så mycket gjort här hemma just nu, men mysigt är det. Gäller väl att njuta för rätt vad det är har dom vuxit upp och vill inte mysa i mammas famn mer :/

Är det någon här som har börjat använda sittdelen på vagnen?

• Kela1981
    rosii skrev 2014-10-11 18:04:19 följande:

Här är det nästan omöjligt att fara iväg. Hemma somnar hon i vagnen DIREKT, när vi är över dagen och hälsar på hos vänner eller våra familjer kan hon inte sova, spelar ingen roll vad vi gör. Vi har prövat allt känns de som, vagnen, famnen, bärsele, deras säng/soffa. Det är bara skrik, när hon blir trött, när vi hälsar på hos folk så helt ärligt har jag börja isolerat mig, ids inte fara nånstans. Är borta max 2 h hemifrån. Det är så deprimerande :(

Det där går i perioder för mig. Ibland går det åt skogen och ibland funkar det och det är omöjligt att veta i förväg hur det ska bli. Jag hoppas innerligt på att det blir bättre ju äldre dom blir. Sen märker jag en väldig skillnad på hur mitt humör och sinnesstämning är och hur det smittar av sig på henne. Det blir ju gärna en ond cirkel då tyvärr. Hoppas det vänder för dig snart för det är inte kul att isolera sig från vänner och släkt. Kan du inte avtala med någon vän eller släkting som du kan ha som övningsobjekt? Inga krav, ingen press, bara åka dit i kortare stunder så både du och hon kan öva på att vara iväg :) I början var jag superosäker så då erbjöd sig en vän till mig att vara "hotline". Så närhelst jag behövde hjälp, stöd eller vad som så kunde jag ringa henne. Inte för att hon rent praktiskt kunde hjälpa mig men det var skönt att ha det stödet och veta att man inte hade några förväntningar att leva upp till :)

Ge inte upp, du måste också få lite umgänge förutom bebisen :)
  • Kela1981
    Åttiotalist skrev 2014-10-13 14:32:16 följande:

Resa med barn var en baggis. Första natten var lite jobbig men efter det sov hon som en stock varenda natt. 

Vad skönt!

Vi planerar att bila ner till Tyskland i november/december och gå på lite julmarknader :) Men det kommer nog att underlätta att ha bilen när det kommer till packningen :)
Svar på tråden Junibebisar 2014