Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

rosii skrev 2014-11-02 16:49:36 följande:

Umami grejen är som en napp med handtag som man kan sätta frukt bitar i, jätte bra för inga bitar kommer bara fruktsaften. Är lite aktivering också, roligt för våran flicka att få hålla och tugga :) tack för receptet!

Tizi ja du, utan kaffe skulle jag inte klara mig!

Ha ha ha.....ja men då är det en sån vi har fått. Kanske får prova den då men första intrycket var att den känns överflödig :/

Utan kaffe överlever jag inte! Sambon känner mig alltför väl och ser till att det alltid finns ett gediget lager i skafferiet ;)
  • Kela1981

Ikväll har Alice fått en halv portion gröt med lite katrinplommon puré på. Ska bli spännande att se om det gör någon skillnad på hur bra och länge hon sover. Fick frukt puré hos mormor idag också och hon fullkomligt älskar det :)

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-11-03 14:32:14 följande:

Feberfri pojke här hemma idag :)

Åh vad skönt! :)
  • Kela1981

[quote=74280271][quote-nick]LovaViola skrev 2014-11-03 17:23:13 följande:[/quote-nick]

Skönt med pojken din soffipropp!

En fråga till er.. Hur länge orkar era bebisar vara vakna åt gången dagtid? Elsa börjar typ gäspa och bli lite gnällig efter max 2h..

[/

Alice är uppe ca 1,5-2 timmar i sträck sen vill hon sova :)

• Kela1981

[quote=74279553][quote-nick]smalljey skrev 2014-11-03 15:17:25 följande:[/quote-nick]

Idag har jag varit och lånat denna bok på biblioteket efter ett tips från en bekant. Skriven av Elizabeth Pantley. För föräldrar som inte riktigt vill köra den där "gråta sig till sömns"-metoden. Tydligen om man följer alla steg så bör man ha en bebis som sover 12 timmar i sträck efter några veckor - ja tack!! Håller alla tummar och tår på att detta ska funka!!

[/

Åh vad spännande! Du får hålla oss uppdaterade om hur det går :) Är det både att dom lär sig somna själv och sover genom natten?

• Kela1981
    Gulas skrev 2014-11-03 21:29:45 följande:

Min kan vara vaken hur många timmar som helst känns det som..

Han har även gått ifrån att sova hela nätter till att vakna varannan timme varje natt. Längtar såååå tills utvecklingssprånget är över och jag får tillbaka min snälla bebis.

Oj! Men blir han inte övertrött? Alice kan vara vaken i absolut Max 2,5 timme men då är hon så trött så ögonen går i kors på henne. Somna henne då tar 3 minuter!
  • Kela1981

Två kvällar i rad nu har vår tjej fått gröt efter sin vanliga ersättning runt 21-snåret och det verkar vara det bästa som hänt hittills! Natten till igår somnade hon vid 21,30 sen vaknade hon vid 2 och behövde hjälp att somna om och sen vid 5:20 för att äta. Sov sedan till 8. Natten till idag somnade hon 21:30, vaknade 4 och ville äta och sen somnade hon om och sov till 9!!! Det känns kanske lite tidigt att korka upp champagnen och fira ;) men det känns som att vi är på god väg till en bebis som sover hela natten :)

I dag ska hon få palsternacka till lunchen och sen lite frukt vid 5-målet. Ska se om jag hinner göra lite broccoli puré och potatis puré idag också och frysa in. Någon som har provat kött eller fisk ännu?

• Kela1981
    LovaViola skrev 2014-11-04 13:36:42 följande:

Verkar vara så att om bebin sover längre på natten.. Ca 12 h så sover de mindre på dagtid.. Om jag slår ihop det ni skrivit :) sen verkar det vara vanligt att barn i den här åldern inte orka hålla igång så länge ändå.. De är väl mer aktiva när de är vakna vilket gör dem tröttare fortare. Kan jag tänka mig.

Alltså nu måste jag få klaga lite igen.. Tristessen jag har inombords just nu är hemsk. Jag kommer typ inte ut.. Vill knappt ut pga vädret. Snålblåst och regn. Blåser bara in i vagnen och då kan hon inte somna. Jag kommer inte iväg någonstans. Har inte varit en endaste gång på öppna förskolan (orkar typ inte). Pallar inte åka in mot stan för rädslan av skrikbebis och baciller och folk. Jag låter ju sjukt deppig nu, och det kanske jag är. Men detta med bebis tar verkligen på mina krafter! Jag tycker synd om henne som knappt får träffa några människor (min familj kommer iofs och hälsar på samt en kompis med bebis).. Men vi är så ensamma. Trodde inte riktigt att det skulle bli såhär. Såg framför mig att jag skulle ta med mig henne på allt jag gjorde/skulle göra när jag var mammaledig. Men inget blir ju som man tänkt sig! Problemet ligger ju hos mig som inte har orken, hoppas verkligen att detta är övergående och att jag ska våga göra saker med henne snart för detta är inte kul. Förlåt för långt inlägg. Älskar ju min dotter och försöker såklart göra hennes dagar så trevliga som möjligt men jag har inte så kul just nu. Blir ju glad när hon skiner upp, och när sambon kommer hem och avlastar lite.

Du är inte ensam! Mammaledigheten blev inte vad jag hade väntat mig heller. Trodde också jag skulle vara mycket mer aktiv och bara ta med bebis vart än jag skulle men icke! Vädret hjälper ju inte heller direkt. Tror det kommer att gå över för oss båda två. Kram på dig!
  • Kela1981
    Asjak skrev 2014-11-04 20:08:06 följande:

Här är en till som känner sig väldigt ensam på dagarna, jag bor 40 mil ifrån min släkt och vänner så den enda jag har här är min make.

Måste ta mig ut ngnstans och träffa folk!

Ingen som bor nära lund och vill träffas?

Vi va på bvc idag och min lilla tjej är 4,5 månad och väger 8300 gram och är 64 cm lång, en riktig goding :)

Bor i Staffanstorp! Var bor du?
  • Kela1981
    Asjak skrev 2014-11-05 08:18:22 följande:

Oj några bor ju nära, jag är uppväxt på västkusten men bor nu i Furulund lite utanför Lund.

Nica oj vilken skillnad på storlek haha! Min har redan storlek 74 :)

japp, bara säg till när du vill träffas så kommer vi farandes ;) Kan nästan alltid :) 
    Min flicka är storleksmässigt som nicas ungefär. ca 5800g och 57 lång. Nu ska vi till bvc och mäta/väga och vaccineras nästa vecka så det ska bli spännande att se hur hon ligger till nu :) storlek 62 har vi precis börjat använda här hemma ;)
Svar på tråden Junibebisar 2014