Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

Amalian83 skrev 2014-11-14 19:35:10 följande:
    Eftersom du skrev i ett tidigare inlägg att du vill ge din bebis ekologisk barnmat tänkte jag bara säga det att vad jag har sett är det palmolja i nestles gröt. Kanske det bara är i Norge de säljer den med palmolja, men ta en extra titt på ingredienslistan ändå tycker jag.

Palmolja är sällan ekologiskt och är dessutom hög på mättad fett. Semper är palmoljefritt.
    Tack, det har jag inte tänkt på. Ska kolla paketen men hoppas på palmoljefri gröt för hon tycker ju så mycket om den :(
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-11-15 17:48:52 följande:

Hade en tesked katrinplommonpuré i gröten idag och det slank ner hur lätt som helst :) Vill inte byta från sempers gröt för jag är så nöjd med den och nu äter han ju så det är ju bra :)

Vad skönt att det löste sig så enkelt :)
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-11-15 19:19:21 följande:
    Jätteskönt! :D han mumsade i sig det som aldrig förr!

Angående vaccin så vet vi alla att några av oss valt att göra det och några inte. Jag har valt att göra det och L ska få sin andra dos om två veckor. Så alla får acceptera de andras val av att följa vaccinprogrammet eller inte punkt.
    Vi har också valt att vaccinera. Det jag tycker är fantastiskt är att man får välja själv :) Allas val ska respekteras :)

Alice skulle fått sin andra dos igår men fick det uppskjutet en vecka pga förkylning. Jag hoppas hon är frisk till på onsdag så jag inte missar fikan @asjak @nica
  • Kela1981
    rosii skrev 2014-11-15 22:20:49 följande:

Jag är glad idag efter vägningen, 25 kilo har jag gått ner. Lillan är 4.5 månader. Jag gick upp 30 så 5 kilo har jag kvar...

Och ang mat.. lillan äter gröt en ggn om dagen med fruktpuré, hon älskar mat & sträcker på armar och sträcker ut tungan när vi äter. Så himla sött smile1.gif magen funkar jättebra.

Wow! Snyggt jobbat!!! Jag gick upp 17 och har 4,5 kvar men dom sista kilona är sega att bli av med :(
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-11-16 05:37:39 följande:

Uscha, ligger med feber och superont i halsen. Vilken ångest man får när man är sjuk nuförtiden för man är så rädd att smitta pluttan. Även om man undviker att pussa på henne nu så flyger ju bacilluskerna runt i hela lägenheten. Blä!

Är så avundsjuk på er som har kommit igång med träning och jobbar på formen. Själv gick jag bara upp ca 8 kg och blev av med 10-12 efter nån vecka. Dock har jag en del att ta av sen innan och kilona kryper sakta uppåt nu för att jag är så fullständigt slut att jag inte orkar röra mig mer än typ promenader till affären eller hem till folk, och det blir tyvärr en del snabba kolhydrater/läsk/onyttigheter många dagar för att få en quickfix i energin. Men jag kan ju försöka sluta med det åtminstone så kanske nåt överflödskilo trillar bort åtminstone. Längtar efter att vara hyfsat utvilad så man orkar med åtminstone lite powerwalks.

Krya på dig, jag håller tummarna för att du inte smittar din plutt :)

Snart är du också ute och power walkar ska du se ;)
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-11-16 22:53:03 följande:

Tack alla, är det inte bättre imorrn får jag nog ta en tur till vårdcentralen.

Måste bara få gnälla av mig lite...vi flyttade in i en stor härlig lägenhet i september och fick då veta av den tidigare hyresgästen att tonårssonen som bor ovanför oss tydligen har någon form av diagnos och får utbrott lite då och då och kan stampa i golvet. Visst, det kan man väl köpa tänkte vi. Nu är det bara så att detta har ökat och ökat och det är inte bara stampande utan de bråkar där uppe dagligen, flera gånger om dagen. Den här helgen har varit hemsk! De verkligen gallskriker åt varandra, det stampas i golvet (vårt tak) så det skallrar om våra lampor, de slänger grejer omkring sig...det är så jäkla olustigt att lyssna på. Vi kommer ju av oss och bara lyssnar och undrar om man bör ringa polisen för det låter verkligen som de håller på att slå ihjäl varandra där uppe. Och nu ikväll när vi höll på att natta lillan vid 9-rycket så drog de igång igen. Hon var precis i det där somna in-läget när det började skrikas och stampas så hon blev ju jätterädd. Så vi försökte lugna och hon blev lugn efter en stund och så kom det skrik och stampande igen, och varje gång tittade hon upp på mig med panik i ögonen och undrade vad som hände och jag fick lugna och låtsas som att det här är ingen fara, sov du älskling. Det gör så ont i hjärtat av tanken att min lilla tjej som vi vill ska växa upp i en trygg, lugn och kärleksfull familj ska behöva lyssna på de där idioterna där uppe. Nä, ska skriva ett långt mail till hyresvärden imorgon och be om att de gör någon form av åtgärd. Antingen typ kastar ut dem eftersom de måste störa alla grannar runtomkring eller hitta nåt likvärdigt annat boende till oss för det här är INTE okej. Någon som har nåt tips om rättigheter å så när man bor i hyresrätt?

Jag har aldrig bott i hyresrätt så jag har ingen aning. Men jag hade kontaktat hyresvärden och gör dom inget så hade jag ringt polisen när dom drar igång, det kan ju vara någon som far illa om det låter så våldsamt! Hoppas hyresvärden hjälper er så ni får lugn och ro snart :)
  • Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-11-16 23:02:19 följande:

Jag smyger på tå här hemma... Bebisen har sovit i 1,5h och jag vill så gärna att hon fortsätter sussa ett bra tag till! Vågar inte låsa ytterdörren (hon vaknar kanske av ljudet) Spola toaletten? Nej. Tv:n på lite lågt, ja. Vågar inte stänga dörren till sovrummet, för då kanske det blir så svalt att hon fryser och vaknar. Vågar inte lägga på henne täcket, för då vaknar hon säkert av det. OM hon vaknar så hamnar hon nog i vår säng (igen), och eftersom vi har andningslarm i hennes säng så vill jag HELST ha henne där, iaf större delen av nätterna... Plus att jag sover bättre utan en plutt intill mig... Förr sov hon som en ängel från 19.15 och vaknade inte av nåt, nu somnar hon i bästa fall kl 21, i värsta fall runt 23.30, och vaknar av minsta ljud. Sover inte riktigt djupt förrän 3-4h efter att hon somnat känns det som!

Fler som fått nattningsproblem på sistone?

Jepp! A vaknar av precis allt och på kvällen får man natta om henne 3-4 ggr innan hon sover ordentligt. Däremot så vaknar hon oftast inte av spolande på toaletten och så. Ett tag vågade jag inte spola i kranarna alls efter att hon lagt sig så ibland fick jag sova med gammalt smink ha ha ha.... Det går i perioder för oss men nu verkar det inte gå att förutspå vad hon ska vakna av. Så ja, vi smyger också omkring här hemma och jag ger mannen onda ögat när jag tycker att han borde vara tystare :)
  • Kela1981

Visst börjar dom bli stora! A drar in benen under sig och skjuter ifrån när hon ligger på mage. När hon väl fattar att hon måste upp på armarna också så får nog denna mamman fullt upp ;)

Längtar tills hon sitter själv, men det tar nog ett tag till. Hon bara ramlar så fort man släpper henne ha ha ha...

Jag har infört en ny rutin här hemma. När hon har fått sin lunch (runt 12-12:30) så lägger jag henne i vagnen och sen går vi ut på promenad en timme. Hon somnar nästan alltid max 10 min efter att vi lämnat huset. Jätteskönt för både henne och mig så får jag komma ut varje dag också. Enda gången vi stannar inne är om det blåser storm och regnar :)

Förresten; när börjar bebisar sova förmiddag och eftemiddag? Alice är uppe i max 2 timmar och sen vill hon sova igen :(

• Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-11-17 19:26:45 följande:
    Vadå, gör alla bebisar det? Min unge sover iofs OFTAST en gång på fm och en gång på em, men då max 40 min åt gången, that´s it...
    Eh...nä det kanske dom inte gör :/ Har bara fått för mig det :) Men dom borde väl sova mindre ofta ju äldre dom blir. Hade A sovit så lite som din så hade hon varit vidrig att handskas med :(
  • Kela1981
    boogiewoogie skrev 2014-11-17 21:11:58 följande:

Är det någon som fått tillbaka mensen ? jag har börjat få lite mensvärk i några dagar nu, men har inte kommit ÄN i alla fall...

Min mens kom efter 2,5 månad men jag ammar inte.
Svar på tråden Junibebisar 2014