• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • ellami
    BlippBlopp skrev 2014-08-12 22:47:02 följande:
    Vi var på BVC idag och min kille på 9,5 veckor vägde 6,8kg och var 61,5cm lång :)

Ville bara lägga till att ang vaccinet så räcker det "minst två år" enligt 1177. Och enligt mitt BVC kan man räkna med flera år. (Menar inget dömande. Tyckte bara att "typ ett år" var lite att ta i ) :)
    Det är inget jag hittat på.. Enligt mitt BVC skyddar det 1-2 år, "men man vet inte riktigt". Enligt studier skyddar det 14 dagar from att man tagit vaccinet (sista dosen) och sen EN rotavirussäsong efter det.
  • ellami

Min tio veckors har senaste tre nätterna vaknat varannan timme å tillochmed oftare än så (!) för att äta. Är det nån slags fas eller?! Jättejobbigt..

• Axo
    ellami skrev 2014-08-12 21:58:56 följande:

Här är en till med en gosse på 10 veckor som väger 6100 g ;)

Vi valde att avstå från rotavirusvaccinet idag. Det kändes onödigt ärligt talat.. Ger typ ett års skydd. Ska ändå inte ha mitt barn på dagis innan dess där risken kanske är störst att smittas. Tyckte inte det var värt biverkningarna som är vanligt förekommande enligt fass.

Jag har storebror på dagis så smittan kan ju lätt komma därifrån. Sen ska jag vara ärlig, så har jag inte läst på något om vaccinet utan tar det som erbjuds.

Han hade lite lätt magknip igår kväll, inte värre än han haft innan.
  • nica

Ellsmi- Jag hade heller inte tagit vaccinet om vi blivit eebjudna de sär jag bor.

Att din lilla äter mer kan ju vara en tillväxt period

Idag ska jag väga och mäta min lilla loppa+läkare kontroll. Blir spännande att se hur stor hon blivit var 3 veckor sedan sist hon vägdes och mättes.

• smalljey
    ellami skrev 2014-08-13 04:45:57 följande:

Min tio veckors har senaste tre nätterna vaknat varannan timme å tillochmed oftare än så (!) för att äta. Är det nån slags fas eller?! Jättejobbigt..

Vår tjej har också vaknat varannan timma i flera nätter för att äta, så det kanske är nån tillväxtfas då? Och vi valde också att avstå rotavaccinet. Jag tycker att man ändå ska läsa på ordentligt om varje vaccin och inte bara svälja allt de säger, vaccinationerna var trots allt nåt som infördes för mååååånga år sen som kanske egentligen inte behövs idag. Jag kommer ta ställning spruta för spruta.

Och tack för allt stöd alla. Jag tror också att min deppighet beror på sömnbristen. Avlastning får jag lite då och då, men jag måste sova på soffan för att få sova för

Sambon vaknar först när det egentligen behövs medan jag redan legat vaken i en halvtimma, varit uppe och fixat välling osv...fast att hon kanske bara knorrat till lite.

Bra råd med att det är jag som bestämmer och inte bebis, men jag är fortfarande ovan och obekväm med att hon börjar skrika bland folk och då blir det att man drar sig för att ta sig iväg, vilket suger! Förhoppningsvis växer man mer in i rollen och lyckas planera in sig själv i dagarna oxå så blir säkert allt bättre. Frågan är bara hur man pallar hålla skenet uppe när man inte sover?
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-08-13 11:38:01 följande:
    Vår tjej har också vaknat varannan timma i flera nätter för att äta, så det kanske är nån tillväxtfas då? Och vi valde också att avstå rotavaccinet. Jag tycker att man ändå ska läsa på ordentligt om varje vaccin och inte bara svälja allt de säger, vaccinationerna var trots allt nåt som infördes för mååååånga år sen som kanske egentligen inte behövs idag. Jag kommer ta ställning spruta för spruta.

Och tack för allt stöd alla. Jag tror också att min deppighet beror på sömnbristen. Avlastning får jag lite då och då, men jag måste sova på soffan för att få sova för

Sambon vaknar först när det egentligen behövs medan jag redan legat vaken i en halvtimma, varit uppe och fixat välling osv...fast att hon kanske bara knorrat till lite.

Bra råd med att det är jag som bestämmer och inte bebis, men jag är fortfarande ovan och obekväm med att hon börjar skrika bland folk och då blir det att man drar sig för att ta sig iväg, vilket suger! Förhoppningsvis växer man mer in i rollen och lyckas planera in sig själv i dagarna oxå så blir säkert allt bättre. Frågan är bara hur man pallar hålla skenet uppe när man inte sover?
    Vi har också en tjej som vaknar varannan timme i perioder. Dessutom sover hon olika mycket olika dagar också och jag tror att det handlar om tillväxtperioder. Dom växer ju när dom sover och äter :) 
    Jag har också tyckt att det är skitjobbigt att ge mig iväg ut med rädsla för att bebis börjar skrika mitt ute bland folk. Det hjälpte mig att börja med att ge mig ut på turer som hade en destination med en trygghet. Typ barnvagnspromenad till farmor eller biltur till mormor. Då vet jag om vart vi ska (vilket tillfredställer kontrollfreaket i mig) och väl där så finns någon som jag kan få stöd av. Det hjälpte mig så tillslut blev dom turerna inte så stressande längre. Efter det så har jag varit iväg på ett par promenader (bara för skojs skull runt i området) och en promenad och shoppingtur till mataffären. På den sistnämnda så hade jag bärselen med mig för att kunna rädda situationen om hon fick frispel av att ligga i vagnen (vilket hon fick typ 15 min in i promenaden).
    Nu ser jag till att hon har ätit och har ny blöja så hon är nöjd innan vi beger oss ut på äventyr för att ha bästa utgångsläge och sen allting förberett i skötväskan så att krisen snabbt kan avvärjas om den skulle komma. Med det sagt så vill jag ändå meddela att jag fortfarande tycker att det är jobbigt att bege mig ut med henne själv men det går sakta men säkert framåt :) Vi får kämpa på, men du är inte ensam!
  • soffipropp1987

Har börjat planera inför kommande namnkalas. Har aldrig själv varit på ett och vet inte riktigt vad man gör på ett sådant. Mat och tårta, lite roligare än på ett dopkalas. Har ni några tips? Ska man hålla något tal? Har man faddrar? Första barnet i båda våra släkter som inte ska döpas så det är väldigt nytt för oss.

• nica

Varit på bvc nu loppan vägde 4, 4kg och var 54, 5lång hon fick även ett stort A på läkare kontrollen. Han sa att hon är tidig för sin ålder så extra stolt blir man allt

• nica
    soffipropp1987 skrev 2014-08-13 14:58:20 följande:

Har börjat planera inför kommande namnkalas. Har aldrig själv varit på ett och vet inte riktigt vad man gör på ett sådant. Mat och tårta, lite roligare än på ett dopkalas. Har ni några tips? Ska man hålla något tal? Har man faddrar? Första barnet i båda våra släkter som inte ska döpas så det är väldigt nytt för oss.

Första hade vi en talesman som berättade varför vår son fått de namn han fått. Vi hade en liten tips runda så våra släkter fick lära känna varandra lite och sedan mat den andra blev lite enklare då det "bara" blev god mat och välkomna andra sonen.
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-08-13 14:58:20 följande:

Jag har varit på ett namnkalas och då var det typ mat och tårta. En vän till föräldrarna spelade akustisk gitarr och sjöng ett par fina barnvisor, föräldrarna läste en dikt och under tiden det pågick så stod bebisens faddrar och höll honom så det var som en mini-variant på ett dop fast ingen prälle eller plaskande i vatten Flört
Svar på tråden Junibebisar 2014