Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

Åh jag får spader!!!

Vi har använt Pampers nattblöjor ett tag nu och det har varit jättebra. Men den senaste veckan så har dom läckt och jag har hittat henne dyblöt mitt i natten, tro fan att hon inte kan sova! Så nu är det dags att jaga rätt på en bättre blöja. Vet flera som använder Pampers active fit.

Någon här som har några tips? Hon kissar ganska mycket på natten så den måste tåla en del :)

• Kela1981
    smalljey skrev 2014-12-17 22:48:53 följande:

Ja det är ju lite kul hur otroligt olika alla bebisar är smile1.gif önskar man kunnat lägga upp filmklipp här, filmade igår när lillsnorpan reser sig upp, galet!!

Men jag undrar över de här faserna...hon ska ha varit ur fasen nu i kanske en vecka, men hon har aldrig varit så svår att få att sova som nu. Hon kämpar för livet när man ska lägga henne, sparkar, gråter, gnäller och Hill absolut inte! Och så vaknar hon och stortjuter genom hela natten. Ska de inte bli lugna när de kommit ur faserna? Blah, så jäkla jobbigt! För nu kan man ju inte skylla på att det är nån fas som snart slutar...

Upplever samma som du angående faserna. Tidigare har det stämt så himla väl men denna gången vet jag inte vad som hänt. Hon har 8 dagar kvar av språnget och (peppar,peppar) hon är inte speciellt bökig alls och har inte varit under hela tiden. Innan har hon varit en liten ligist under sprången men inte nu. Det kanske kommer efter, precis som för dig :/

Dessutom har hon börjar rata ersättning mer och mer. På morgonen äter hon ordentligt men det är nog för att hon är så sjukt hungrig efter natten. Men på dagen sen äter hon kanske 80-90ml (mot normalt 220) men erbjuder jag henne vanlig mat sen så äter hon typ en deciliter så hon är ju inte mätt! Någon annan som upplever samma?

Och när jag ändå är i gång; var för mat ger ni era små? Jag var helt säker på att jag skulle laga egen mat och ge henne men efter flera tappra försök så inser jag att hon inte bara är galet rädd för stavmixern utan även hatar min mat :( så nu har det blivit burkmat istället och det slevar hon i sig som aldrig förr. Men jag tycker att det kanske blir lite dyrt i längden eller man kanske kan hålla på ett par månader tills det blir lite mer bitar i maten, då kan hon äta samma som oss om man bara kan mosa med gaffel istället för mixern. Hur gör ni andra?
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-12-18 09:08:20 följande:
    Jag har märkt att om L sover riktigt bra en natt så vaknar han med torr blöja. Sover han oroligt så nästan läcker blöjan. Kan du inte gå upp en storlek då? Jag använder också pampers nattblöjor. Har just nu strl 4, samma som på liberoblöjorna :)
    Aha! Ska prova en storlek större det kanske hjälper! Tack för tipset :)
  • Kela1981
    Amalian83 skrev 2014-12-18 17:33:29 följande:

Jag gör både egen puré och köper färdig, men utbudet är så dåligt i Norge att om det ska bli någon variation så har jag inget val utan jg måste göra eget. Det vi testat av eget är t ex broccoli och morotsmos samt blomkål och morotsmos. Vi mosar avokado och banan också, jättepopulära och bra när man inte hinner koka och mixa ihop något.

Sötpotatis har också fungerar fint.

Jag fick ärva en jättebra bok av min syster med massa olika tips på vad man kan mosa. Skönt att slippa tänka själv.

Det med att hon inte tycker om din hemmagjorda har jag inget bra tips till då min slukar allt, men det kan ju ta upp till 16 smakningar innan barn accepterar en ny smak har jag läst. Bara att fortsätta m a o ( lättare sagt än gjort kanske).

Hon slukar allt som kommer i en burk så hon verkar inte kräsen då. Ikväll gjorde jag thai-gryta till oss med kyckling, morötter, purjolök och kokosmjölk så då tog jag ut lite till henne också. I morgon ska jag mixa ihop det och se vad hon tycker :) Fick tips att köra i leverpastej också så det ska jag prova med potatis och morötter också :)
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-12-18 22:44:41 följande:

Vi kör libero comfort 4 dag som natt. Läckt på natten 3 gånger på sin höjd då vi förmodligen satt blöjan lite dåligt antar jag, för det läcker aldrig annars.

Konstigt kela att din bebis föredrar burkmat! :o jag har hört tvärtom att många bebisar ratar burkmat men tycker om hemmagjord för den köpta smakar typ.. Ja, inget? Haha. Vi har bara gett potatis & palsternacka samt morot hittills (hemlagad pure).. Är fortfarande på smaka stadiet men snart är det väl dags att introducera kött och fisk och kryddor/örter och massa gott :) köpt har vi bara gett ellas kitchen hittills, katrinplommonpuren men imorgon ska vi ge sötpotatis eller palsternacka som jag laddat upp med då vi ska åka bil halva dagen :)

Ja, jag har också hört att bebisar föredrar hemlagat. Det är väl jag som suger i köket då ;) Ska prova och se om jag kanske har gjort för fast konsistens på purén. På det igen som dom säger :) Vi har gett HIPPs burkmat och Nestle. Provade Sempers men allt från Semper har hon spottat ut, ersättning, gröt, puré...ja allt!

Vi kan inte ha vanliga blöjor på natten för hon kissar så himla mycket. Antar att det är olika från barn till barn men det funkade bara i början när hon var riktigt liten. Köpte Pampers stl 4 baby dry igår och i natt var hon torr så jag hoppas att det var lösningen med större storlek :)
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-12-18 22:55:34 följande:

Måste bara dela med mig av detta. Jag har en kompis som målar spå grymt bra! Min sambo har sagt att vi måste köpa en tavla av henne sen länge. Så i september beställde jag en i smyg, så detta blir julklappen till sambon. Jag älskar ugglor så därför blev det dom :)

Så fin! Hoppas han blir glad :)
  • Kela1981
    Gulas skrev 2014-12-19 14:20:24 följande:

Byter ni blöja nån gång på natten? Jag brukar byta i sängen i totalt mörker 1 gång/natt. Då somnar han om så nöjt. Är pampers baby dry en tjockare blöja?

Nej vi byter inga blöjor på natten och vi har inte behövt innan eftersom den alltid höll henne torr. Hon var snustorr om rumpan i morse så det verkar ha fungerat :)

Baby dry ska hålla upp till 12 timmar så det är tänkt som en nattblöja :)
  • Kela1981

Kan med stolthet berätta att thaigrytan gick ner idag. Stolt mamma! Trodde att hon skulle protestera eftersom riset blir små små bitar oavsett hur mycket man mixar men nej, hon tuggade lite på dom och sen slank dom ner :)

• Kela1981

Ja jag spammar lite ;)

Att man aldrig lär sig! Man ska inte kommentera sömnvanor osv när det går bra för då går det åt skogen igen!!!! Hon sover så jäkla oroligt nu igen, vaknar typ var 20e minut från det att jag lagt henne vid 8 och fram till typ midnatt sen är det kanske en gång i timmen. In och ge napp men hon kan inte somna om själv utan jag måste ta upp och vagga henne. Hon är inne i sluttampen av en fas så det kanske kan vara det men jag blir gaaaalen!!!! Vet att några av er har det mycket mycket värre men jag var bara tvungen att kräka av mig :/

• Kela1981
    Asjak skrev 2014-12-19 21:14:38 följande:

Min lilla är inne på sin 17 de natt nu som hon är sjuk, tät och hostar så hon väcker sig själv.

Jag är helt slut men tacksam att det bara är en helt vanlig förkylning.

Min brorsdotter fick sin andra dotter nu den 2 december, tyvärr hade hon blivit smittad redan i magen av ett lunginflammation virus så hon fick inte tillräckligt med syre, så hon ligger än idag med syrgas och slangar, och inte nog med viruset, nu hade hon även fått det bakteriellt så hon får antibiotika...

Man får lite andra perspektiv när ngt sånt här hemskt händer :(

Dom vet ännu inte om hon fått skador av syrebristen.

Jag pussar och kramar min lilla extra hårt och länge varje dag nu och är så tacksam för allt

Åh fy vad hemskt! Det gör ont i mammahjärtat när man hör sånt :(

Hoppas din lilla kryar på sig snart <3
Svar på tråden Junibebisar 2014