Inlägg från: soffipropp1987 |Visa alla inlägg
  • soffipropp1987

Junibebisar 2014

Kela1981 skrev 2015-01-22 08:58:19 följande:
    Ha ha ha ja visst har man fått en viss vana på dom där faserna ;) Vi hade ett par nätter som var helt underbara med bara ett uppvak och då var det bara att stoppa in nappen och sen lämna henne ifred :) Fler såna tack ;)

Vi har en i vår mammagrupp vars son vaknar 10-20 ggr/ natt och har gjort sen han föddes så man ska väl inte klaga egentligen, men dom ska vidare på utredning nu för det är nog något som inte stämmer riktigt :/ Så länge dom är friska så ska man vara glad, sömnbrist eller ej :)
    Ja eller hur! Friska barn är viktigast!

Har några mammor i min mammagrupp som fortfarande ammar flera gånger per natt, det hade jag aldrig orkat nu när det räcker med napp :P
  • soffipropp1987
    Amalian83 skrev 2015-01-22 09:54:07 följande:

Jag tror både napp och bröst kan avvänjas om natten om man som förälder vill. Gäller bara att ha rätt attityd och en plan på vad man ska göra istället. Vi har som sagt ett upplägg nu där vi lugnar i sängen, tar inte upp henne för hon behöver inte "räddas" eller tröstas, bara lugnas. Så pratar vi med henne, men bara utanför hennes rum och bara om hon "frågar" oss. Vi säger samma sak varje gång men i olika tonlägen. I princip förmedlar vi att allt är lugnt och säkert, du kan sova vidare. Ibland måste man gå in till henne, men vi stannar bara tills hon blir lugn sedan går vi ut igen. Att hon vaknar om natten och sparkar lite gör ingenting. Huvudsaken är att hon kan somna om själv utan vår hjälp.

Det låter som en bra plan! Vi måste flytta för att L ska få nytt rum, hoppas något bra dyker upp snart så vi slipper störa varandra på natten.
  • soffipropp1987

Någon mer som har fått ont i svanskotan efter förlossningen? Jag kan knappt sitta på kvällarna och för att inte tala om när jag sitter på hästryggen! Går till en kiropraktor för att det ska bli bättre så hoppas det på sikt ska bli bra :)

• soffipropp1987

Måste bara skriva av mig lite. Har inget med våra barn att göra men jag måste bara lätta mitt hjärta.

Jag och min sambo umgicks med ett kompisgäng. En av killarna blev tillsammans med en tjej som jag verkligen inte klickade med men vi accepterade varandra. Julen 2013 gjorde dom slut och juni 2014 när jag fyllde år och bjöd hem "gänget" va inte hon bjuden (konstigt?). Under kvällen lades ett och annat kort upp på fb och hon tog tydligen väldigt illa upp och skrev en lång status om vad mobbning är. Hon har ändå fortsatt att umgås med några av tjejerna i gänget. Ikväll ska vi på samma 25 årsfest... Hon kommer garanterat att ta upp detta och min enda tanke är att jag typ inte ska säga något eller bara gå ifrån henne. Hon är VÄLDIGT självupptagen och för alltid samtal som endast handlar om henne. Hon blev så avundsjuk när jag outade våran förlovning så att hon började gråta och för att inte nämna när jag berättade att jag va gravid. Har lite smått ångest inför kvällen. Vad hade ni gjort?

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2015-01-24 20:33:06 följande:
    Herregud vilken människa! Hur kunde hon i första läget tycka att det var konstigt att inte bli bjuden om ni inte kom överens från första början? Hade jag varit dig så hade jag inte nappat på eventuella försök från hennes sida att ta upp ämnet. Ni har aldrig varit vänner och kommer aldrig att bli så varför bry sig. Att hon sen är kvar i nån form av fjortis-fas kan ju inte du hjälpa. Varför blev hon så ledsen över förlovning och graviditet? Hoppas du får en trevlig kväll i alla fall.
    Hon insåg väl hut avlägset de två sakerna va i hennes liv, därför blev hon avundsjuk och grät. Positiva vibbar från igår! Hon tog inte upp det alls, ville gärna kramas vid ankomst och när jag skulle hem. Pratade allmänt om livet och mycket om hur det är att ha barn.

På tal om det så va det första kvällen min sambo skulle ta L själv. Han vägrade ta flaskan och tillslut fick sambon i honom gröt istället. Så han somnade kl 21 istället för 20 som han brukar. Rätt bra gjort av min sambo ändå eftersom det alltid är jag som matar och nattar. Vi får nog öva lite mer på detta så att jag kan ta någon barnfri kväll ibland, det behöver man ju som mamma!
  • soffipropp1987
    Axo skrev 2015-01-24 20:43:06 följande:

Stolt mamma idag! Min lilla bebis är inte så mycket bebis längre. Idag började han krypa smile2.gifphpDXypH232269.jpg

Wow!! Min pojk har inte kommit på det här med att hålla sig uppe med armarna, så att han ska krypa iväg är nog rätt så långt bort. Kul när det händer så stora saker med dom små!
  • soffipropp1987
    Juronjaure skrev 2015-01-25 23:23:47 följande:

Idag satte sig Snuttan upp i vår säng... Jösses :)

Hur blir era ungar i magen av att äta riktig mat? Vi har gett ganska lite mat hittills, det handlar om typ en måltid per dag, bestående av några tuggor gröt/potatis/banan. Plus lite bröd eller majskrokar. Och bröstmjölk då ;) Problemet är att hon är sååååå pruttig numera. Kan inte sova ordentligt, vaknar och pruttar och måste sövas om. Verkar inte direkt ha ont, men ja...besvärad på natten. Kan man göra något åt saken eller är det bara att vänta ut tiden och hoppas att magen snart vänjer sig vid mat...?

Ludwig äter gröt två gånger om dagen och puré en gång. Ammar en gång på kvällen. Sen får han banan eller annan frukt som mellanmål. Han har blivit bättre i magen tycker jag. Hade väldigt trög mage när vi började med mat, men inte nu längre :)
  • soffipropp1987

Ytterligare två tänder på väg... 39,5 graders feber och går inte att lägga ner i egen säng. Kommer bli en lång natt dethär. :/

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2015-01-27 00:06:23 följande:
    Du är inte ensam! Vi är också uppe och lär ha det körigt hela natten. Hon somnar i famnen men går inte att lägga ner :( Ingen feber dock. Hoppas du får sova lite <3
    Det är så hemskt att inte få sova. Halvsitta i soffan med ett febrigt barn på sig, då kan inte jag sova iaf. Och tappar han nappen så gnäller han inte utan då är det panik! Man ser hur kämpigt han har med tänderna också svullet och går inte att bita på något utan skrik. Jag hoppas verkligen att dom tittat igenom imorgon! Hoppas du också får lite sömn inatt <3
  • soffipropp1987

Så skönt! Han somnade kl 2 (i min säng, sen lyfte jag över honom till sin) hade då fått ny blöja och en alvedon. Sen sov han till 8.30 utan att röra en fena!

Hur blev eran natt Kela?

Svar på tråden Junibebisar 2014