• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • bonden
    ellami skrev 2014-07-19 18:36:41 följande:

Samma problem här men alltid kl 4 på morgonen. Inte gallskrik direkt men han vaknar av magknip, gråter och spänner sig i flera timmar. Efteråt är han helt utmattad och trött hela dagen. Har sen några dagar börjat med mjölkfri kost men vet sjutton om det hjälper eller om hans tarmar bara är outvecklade ännu. Det är ganska jobbigt att utesluta mjölkprotein dock, finns i allt.. Semper magdroppar har inte hjälpt oss alls. Windi pysventil är räddaren i nöden men jag vågar inte använda den alltför ofta riktigt. Börjar bli desperat, därav mjölkfri kost, som jag som sagt inte har en aning om det hjälper för han har inga andra symptom på mjölkproteinallergi, men de små magarna är väldigt ofta känsliga för komjölk ändå.

Enligt barnläkare jag rådfrågat behöver man inte vara orolig att använda windi en del. Det hjälper dom att lära sig vilken muskel de ska använda för att lätta på trycket. Vi har lite Babyolja i en äggkopp och doppar änden så att inte huden ska irriteras. Sedan grodhåller jag över vasken i samband med varje tillfälle och då bajsar han nästan alltid. Vi slår på kokande vatten på dom med lite diskmedel för att kunna använda på nytt. Lycka till! Det är troligtvis bara en kort period med det kan vara nog så jobbigt. Tips på mjölkfritt fika (tyckte jag var svårast) mariekex, finnkrisp med marmelad och så frukt förstås.

För vår dotter gjorde nog min ändrade kost ingen stor skillnad (hon hade kolik) men det kändes skönt att veta att jag gjorde allt. Vi undvek även kaffe, kål, bönor och lök. Sen smög jag igång med allt och märkte ingen skillnad men så hade hon redan blivit mycket bättre.
  • bonden

Och har ni problem med knorriga bebisar, bebisar som sover oroligt eller bara är nyfikna så kolla upp EC. Det har hjälp oss mycket med båda barnen. Finns kanonbra facebookgrupp som heter "blöjfri bebis-EC-toakommunikation" där man kan få en massa tips och råd.

Vi har alltid blöja på men erbjuder vår grabb att kissa och bajsa i toa/potta/handfat när vi tar av blöjan vid blöjbyte. Dessutom gör vi det efter sömn och amning för då är han nästan alltid nödig.

• soffipropp1987

Någon som fått "det sociala leendet" än? Ludwig gjorde det dagen innan han blev en månad i lördags. Sen har han gjort det flera gånger varje dag efter det :)

• nica
    soffipropp1987 skrev 2014-07-21 12:05:34 följande:

Någon som fått "det sociala leendet" än? Ludwig gjorde det dagen innan han blev en månad i lördags. Sen har han gjort det flera gånger varje dag efter det :)

Väntar med spänning på de...jag ser i ögonen på Cassandra att de är på g så vilken dag som helst tror jag vi kommer få ett leende från henne 26:e blir hon 1 månad.
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-07-21 12:05:34 följande:

I lördags kom första för Alice. Då var hon 4 veckor och 5 dagar. Finns inget bättre att titta på än en bebis som ler :)
  • Kela1981

Har varit på barnakuten med Alice idag :( Hon är troligtvis allergisk mot mjölkprotein så nu har vi fått ersättning på recept och hoppas att det kommer att lösa magknips-kriserna här hemma. Om alltings går som det ska så ska vi märka skillnad redan i morgon. Så himla jobbigt att se dom små ha ont. Jag har gråtit lika mycket som hon har känns det som :(

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-07-21 19:46:55 följande:

Har varit på barnakuten med Alice idag :( Hon är troligtvis allergisk mot mjölkprotein så nu har vi fått ersättning på recept och hoppas att det kommer att lösa magknips-kriserna här hemma. Om alltings går som det ska så ska vi märka skillnad redan i morgon. Så himla jobbigt att se dom små ha ont. Jag har gråtit lika mycket som hon har känns det som :(

Usch då! Då får vi hålla tummarna att det hjälper! Så nu blir det ersättning helt o hållet? Fint namn hon har förresten! Alice va vårat första val om det skulle bli en flicka :)
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-07-21 20:17:12 följande:
    Usch då! Då får vi hålla tummarna att det hjälper! Så nu blir det ersättning helt o hållet? Fint namn hon har förresten! Alice va vårat första val om det skulle bli en flicka :)
    Tack :) Hon har gått på ersättning helt från födseln. Pga en bröstoperation för 17 år sedan så har jag inte kunnat amma :(
  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-07-21 19:46:55 följande:

Vad har hon haft för symptom? Jag har uteslutit all mjölkprotein ur min kost i ett desperat försök att bli av med kvällskolik och morgon-magknip.. Dock så har jag hört att det kan ta två veckor innan man märker av en förbättring?
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-07-21 21:00:00 följande:
    Vad har hon haft för symptom? Jag har uteslutit all mjölkprotein ur min kost i ett desperat försök att bli av med kvällskolik och morgon-magknip.. Dock så har jag hört att det kan ta två veckor innan man märker av en förbättring?
    Hon har gråtit och skrikit i princip varje gång hon har bajsat och haft blod i bajset flera gånger i helgen. Innan har hon absolut inte varit någon skrik-bebis så det var en stor skillnad. Så fort hon har ätit så spänner hon magen och gnäller jättemycket. Läkaren sa att om det nu är mjölkproteinet så växer dom oftast ifrån det efter ca 6 månader. Så nu ska vi prova i en månad och sen gå tillbaka till vanlig ersättning och se om det blir någon skillnad.

Det kanske tar längre tid om bebisen ammas? Tänker att det möjligen tar längre tid att få ut proteinet ur din kropp än om man byter ersättning rakt av. Utesluta mjölkprotein kan inte vara lätt för dig, det finns väl i nästan allt?
Svar på tråden Junibebisar 2014