Junibebisar 2014
Vi börjar misstänka att vår lilla tjej har nån form av kolik varje kväll vid 21 börjar vår kamp med att trösta henne. Hon verkar ha så jäkla ont i magen nån mer med samma problem?
Vi börjar misstänka att vår lilla tjej har nån form av kolik varje kväll vid 21 börjar vår kamp med att trösta henne. Hon verkar ha så jäkla ont i magen nån mer med samma problem?
Samma problem här men alltid kl 4 på morgonen. Inte gallskrik direkt men han vaknar av magknip, gråter och spänner sig i flera timmar. Efteråt är han helt utmattad och trött hela dagen. Har sen några dagar börjat med mjölkfri kost men vet sjutton om det hjälper eller om hans tarmar bara är outvecklade ännu. Det är ganska jobbigt att utesluta mjölkprotein dock, finns i allt.. Semper magdroppar har inte hjälpt oss alls. Windi pysventil är räddaren i nöden men jag vågar inte använda den alltför ofta riktigt. Börjar bli desperat, därav mjölkfri kost, som jag som sagt inte har en aning om det hjälper för han har inga andra symptom på mjölkproteinallergi, men de små magarna är väldigt ofta känsliga för komjölk ändå.
Och har ni problem med knorriga bebisar, bebisar som sover oroligt eller bara är nyfikna så kolla upp EC. Det har hjälp oss mycket med båda barnen. Finns kanonbra facebookgrupp som heter "blöjfri bebis-EC-toakommunikation" där man kan få en massa tips och råd.
Vi har alltid blöja på men erbjuder vår grabb att kissa och bajsa i toa/potta/handfat när vi tar av blöjan vid blöjbyte. Dessutom gör vi det efter sömn och amning för då är han nästan alltid nödig.
Just gröt är ju inte mycket till "smaksensation" och det är ju det man ska ge dom nu innan 6 mån ålder. Sen kan de få smakportioner men nu rör det sig ju om kryddmåttsstora smakisar typ på fingret av vår mat. Risken om man kör på med just gröt tidigt är att de blir tröga i magen och innehåller gröten gluten så ska man ta det väldigt lugnt med det
Att låta dom få smaka vår mat från ett finger är ju perfekt för att vänja smaklökarna vid annat än bröstmjölk/ersättning och det är ju lite det som Livsmedelsverket rekommenderar att man gör innan 6 mån. /mamma med lite pekpinne
Lite ny forskning har kommit men än har inte Livsmedelsverket ändrat några riktlinjer.
Att introducera gluten mellan 4-6 månader minskade inte risken för intolerans, att introducera i skydd av amning minskade inte risken för intolerans. Det enda som minskade risken var sen introduktion dvs efter ett år. Jag tänker inte ha nolltolerans men jag tänker inte medvetet mata med gluten nu när han bara är 4 41/2 månad i alla fall. Värt att vara lite försiktiga i alla fall.
Info är från vårt BVC så det är ingen tråd här på FL som är källan :)