• anitaq

Hjälp en LCHF-rookie!

I oktober hade jag cirka 25 kilos övervikt efter två graviditeter. Jag drog ner på kalorierna och har nu gått ner ca 20 kg. Men sen i maj har jag stått still. Jag har lessnat och är less på att äta så lite om dagarna.
    Jag har många gånger funderat på LCHF och funderar nu på om det är det som behövs för att få en nytändning och gå hela vägen i mål.
    Men, jag vet ju att det fortfarande handlar om kalorier in - kalorier ut. Enligt Lifesum ska jag äta 1225 kcal om dagen för att gå ner 1 kg i veckan. Har ätit lchf-kost idag och vid middagen gick jag 85 kcal över dagsintaget. Vid 20 var jag så hungrig så jag var tvungen att äta lite keso och kvarg. Man får ju inte mycket LCHF-mat förde kalorierna! Då får jag ju äta myckey mer för dom när jag äter kalorisnålt.
    Sen förstår jag inte varför man ska hålla kolhydraterna under 20 gram när allt ändå handlar om kalorier? Det är väll kaloriunderskottet som styr viktminskningen? Jag är helt lost i den här djugeln!

• Svar på tråden Hjälp en LCHF-rookie!
  • Koppkaka

Anitaq, om du vägrar inse att lchf inte funkar på det sättet så är nog inte lchf för dig. Fortsätt du med att svälta dig själv och räkna kalorier. Kanske går du ner i vikt, men direkt du börjar äta normalt igen kommer du gå upp lika snabbt igen.

• Annelie 76
    anitaq skrev 2014-06-24 07:33:07 följande:

Men kan någon snälla hålla med mig om att man inte kan trycka i sig fler kalorier än vad kroppen förbrukar?!

Enligt ett test på nätet behöver jag ca 2300 kcal för att stå still i vikt. Jag kan ju knappast äta mer än det och gå ner i vikt!? 1+1 är 2 och inget annat.

Visst är det så men du kan ju inte veta var din gräns går. Alla uträkningar förutsätter att du är en maskin med förbränningsugn och det är du ju inte... Människans system är mer komplext än så och tricket med viktnedgång är att hitta som gräns. För vissa ligger den så högt som 3000kcal och för andra lägre. Men gemensamt är att LCHF inte är nån svältdiet så att ligga på 1000-1200kcal gör mer skada än nytta. Äter man för lite är det lika svårt att gå ner i vikt som när man äter för mycket.

Kroppen funkar lite annorlunda på LCHF också eftersom du jobbar med dina hormoner och system istf mot som vanlig bantning gör. Därför är inte heller kalorigränsen lika strikt när man håller kolhydraterna lågt.
  • Freckels
    anitaq skrev 2014-06-24 07:33:07 följande:

Men kan någon snälla hålla med mig om att man inte kan trycka i sig fler kalorier än vad kroppen förbrukar?!

Enligt ett test på nätet behöver jag ca 2300 kcal för att stå still i vikt. Jag kan ju knappast äta mer än det och gå ner i vikt!? 1+1 är 2 och inget annat.

Stämmer bra. kcal in måste vara mindre än kcal ut om du ska gå ner i vikt. Gäller även på lchf.

Tycker du ska strunta i lchf, det är krångligt att äta efter det. Det är inte nyttigt att äta massa grädde och smör. Man måste leta efter de bra fetterna som nötter, avokado m.m.
    Anledning till att man måste äta mindre än 20 g kolhydrater är för att man ska vara i ketos, vilket är hela idén med lchf.

Jag har även kört periodisk fasta och det fungerade bra på mig. Då fastade jag mellan 20 på kvällen till 12 dagen efter. Men det beror ju på många blir väldigt hungriga på morgonen. Provar du det tycker jag du ska köra lågintesiv cardio (ex. powerwalk) på morgonen då har du hög förbränning av fastan.

Mitt råd är dock att du lägger dig på kcalbalans under några veckor. Du har ju dietat hår under lång tid. Att äta kcal så du går ner 1 kg i veckan är jobbigt! Vila lite från diet (ät dock inte så du går upp igen) .

Tränar du något alls? Styrketräning är det som absolut bränner mest kcal! Testa det om du inte redan gör det.

Lycka till!
  • Koppkaka

Freckles, herregud vad goja du snackar. Prova läs lite nytt om kost, kalorier osv innan du skriver ett sånt där bullshitinlägg.

• Pandamamma79
    Koppkaka skrev 2014-06-24 08:02:34 följande:

Freckles, herregud vad goja du snackar. Prova läs lite nytt om kost, kalorier osv innan du skriver ett sånt där bullshitinlägg.

• Freckels
    Koppkaka skrev 2014-06-24 08:02:34 följande:

Du får gärna förklara hur det fungerar. Och vad i mitt inlägg som är gojja?
  • Koppkaka

Krångligt att äta lchf? Bara äta massa grädde och smör? Det är tydligt att du inte har en blekaste aning om vad lchf går ut på eller vad det innebär.

När man äter lchf så äter man inte alls mängder med grädde, smör, baconfett och liknande som många motståndare tror. Det finns givetvis alltid undantag men dom är få. Du kan äta mängder med grönsaker t ex, ovanjordgrönsaker dvs. Kolla upp så att det du äter inte överstiger 5 gram kolhydrater per hundra gram och du är good to go. Krångligt va?

Äter du dessutom liberal lchf kan du äta lite underjordgrönsaker ibland också, t ex sötpotatis. Man måste inte vara i ketos hela tiden, det är du definitivt inte bara för att du äter lchf. Däremot är det då du förbränner som mest och därmed något många strävar efter.

Äter du lchf så räknar du inte kalorier. Många äter upp emot 3000 kcal om dagen, och tänk - dom går ner i vikt och är friskare än någonsin. Hur kan det gå ihop enligt din filosofi?

• Koppkaka

Det är ärligt talat sorgligt att det är så många som fortfarande går på den här fettskräcken och nitiskt räknar kalorier, sen fattar dom inte varför dom inte går ner i vikt.

• Kiwimannen

Hej!

Jag har ätit liberal LCHF (nötter, bär/grädde etc. när jag unnar mig något extra gott) i cirka två år. Under första året gick jag ner ungefär 15 kilo och har sedan dess pendlat mellan 85 och 90 kg, till mina 188 cm.

Jag har inte räknat kalorier utan bara låtit kroppen bestämma. Ät när man är hungrig och ät tills man blir mätt.  

Mitt tips är att göra ett försök med LCHF under 4-6 veckor. Väg dig inte under den perioden. Känn efter hur kroppen känns och hur just du reagerar på LCHF/lågkolhydratkost.

Det finns mängder med bra information på www.kostdoktorn.se

• Freckels
    Koppkaka skrev 2014-06-24 08:08:13 följande:

Krångligt att äta lchf? Bara äta massa grädde och smör? Det är tydligt att du inte har en blekaste aning om vad lchf går ut på eller vad det innebär.

När man äter lchf så äter man inte alls mängder med grädde, smör, baconfett och liknande som många motståndare tror. Det finns givetvis alltid undantag men dom är få. Du kan äta mängder med grönsaker t ex, ovanjordgrönsaker dvs. Kolla upp så att det du äter inte överstiger 5 gram kolhydrater per hundra gram och du är good to go. Krångligt va?

Äter du dessutom liberal lchf kan du äta lite underjordgrönsaker ibland också, t ex sötpotatis. Man måste inte vara i ketos hela tiden, det är du definitivt inte bara för att du äter lchf. Däremot är det då du förbränner som mest och därmed något många strävar efter.

Äter du lchf så räknar du inte kalorier. Många äter upp emot 3000 kcal om dagen, och tänk - dom går ner i vikt och är friskare än någonsin. Hur kan det gå ihop enligt din filosofi?

Nej jag skrev ju att man INTE kan äta en massa grädde och smör. Kollar man runt lite på lchfreceptsidor så är det både grädde och smör i de allra flesta recept. 

Jag sa väl inte någonting om att man inte får äta grönsaker.

Och jo äter du så lite kolhydrater som du skriver så går kroppen i ketos. Sa inte heller att man måste vara i ketos men det måste väl ändå vara målet!?

Jo det handlar om kcal in o kcal ut. Personen som äter 3000 kcal gör väl av med det då. Hur vet personen att den äter så mkt  om den inte räknar kcal?! man får verkligen kämpa om man ska lyckas klämma i sig 3000 kcal på en dag.

Fattar verkligen inte varför lchfanspråkare nästan alltid har taggarna utåt. Anfall är bästa försvar?
Svar på tråden Hjälp en LCHF-rookie!