• anitaq

Hjälp en LCHF-rookie!

I oktober hade jag cirka 25 kilos övervikt efter två graviditeter. Jag drog ner på kalorierna och har nu gått ner ca 20 kg. Men sen i maj har jag stått still. Jag har lessnat och är less på att äta så lite om dagarna.
    Jag har många gånger funderat på LCHF och funderar nu på om det är det som behövs för att få en nytändning och gå hela vägen i mål.
    Men, jag vet ju att det fortfarande handlar om kalorier in - kalorier ut. Enligt Lifesum ska jag äta 1225 kcal om dagen för att gå ner 1 kg i veckan. Har ätit lchf-kost idag och vid middagen gick jag 85 kcal över dagsintaget. Vid 20 var jag så hungrig så jag var tvungen att äta lite keso och kvarg. Man får ju inte mycket LCHF-mat förde kalorierna! Då får jag ju äta myckey mer för dom när jag äter kalorisnålt.
    Sen förstår jag inte varför man ska hålla kolhydraterna under 20 gram när allt ändå handlar om kalorier? Det är väll kaloriunderskottet som styr viktminskningen? Jag är helt lost i den här djugeln!

• Svar på tråden Hjälp en LCHF-rookie!
  • Koppkaka

Och du fattar fortfarande inte...

Ja du kan absolut äta grädde och smör. Gärna det! Men du MÅSTE inte äta det till varenda måltid vilket många verkar tro. Och bara för att du håller ner kolhydraterna så är du inte i ketos hela tiden, nej. Beror helt på hur strikt du kör.

Är du medveten om att många som äter lchf inte tränar mer än t ex promenerar? Dom gör knappast av med allt dom stoppar i sig och ändå rasar kilona av dom.

Alltså jag förstår verkligen inte vad det är du har så svårt att förstå med det här.

• Koppkaka

Och taggarna utåt kan ju bero på att lchf:are har fått försvara sitt sätt att leva och äta med näbbar och klor sen dag ett, pga att fetträdda, hysteriska kaloriräknare skäller och nedvärderar det konstant.

• Freckels
    anitaq skrev 2014-06-23 22:13:49 följande:

I oktober hade jag cirka 25 kilos övervikt efter två graviditeter. Jag drog ner på kalorierna och har nu gått ner ca 20 kg. Men sen i maj har jag stått still. Jag har lessnat och är less på att äta så lite om dagarna.
    Jag har många gånger funderat på LCHF och funderar nu på om det är det som behövs för att få en nytändning och gå hela vägen i mål.
    Men, jag vet ju att det fortfarande handlar om kalorier in - kalorier ut. Enligt Lifesum ska jag äta 1225 kcal om dagen för att gå ner 1 kg i veckan. Har ätit lchf-kost idag och vid middagen gick jag 85 kcal över dagsintaget. Vid 20 var jag så hungrig så jag var tvungen att äta lite keso och kvarg. Man får ju inte mycket LCHF-mat förde kalorierna! Då får jag ju äta myckey mer för dom när jag äter kalorisnålt.
    Sen förstår jag inte varför man ska hålla kolhydraterna under 20 gram när allt ändå handlar om kalorier? Det är väll kaloriunderskottet som styr viktminskningen? Jag är helt lost i den här djugeln!

Min snabbaste viktnedgång är 10 kg på en månad. Det kost och träningsschemat var upplagt av min sambo. Är du nyfiken kan du ju kika in på hans instagram @mannepatron

(vet inte om man får göra så här men får man lägga ut en länk till en blogg så borde man väl få lägga länk till instagram? Annars får väl admin ta bort).
  • Annelie 76

Det är hur lätt som helst att äta LCHF, det är bara svårt att tänka LCHF i början eftersom man är så insnöad på kalorier och pasta för att gå ner i vikt...

Vad är det som är så svårt med kött, fisk, skaldjur, ägg, smör, feta mjölkprodukter och kolhydratsnåla grönsaker? Kycklingfilé, bearnaise och sparris med skirat smör, är det konstigt? Panna cotta med hallon, är det konstigt? Kesopannkakor med kanelsmör, lax med smörslungad spenat och kall sås, avokado med ägg, räkor och citronmajonnäs osv. Bara vanlig och framför alt GOD mat som det inte alls är nåt konstigt med...

Det här med fetter är en annan historia... Fettet i nötter är inte särskilt bra att få för mycket av då det ger inflammationer i kroppen. Personer som redan har problem bör hålla sig ifrån saker med mycket omega 6 och det är inte jättenyttigt för alla andra heller men det är överkurs. Nötter är inte förbjudet inom LCHF, särskilt inte feta och kolhydratsnåla som paranötter, kokos och valnötter. Det enda är att de kan trigga sockersug men gör de inte det är det fritt fram så länge man håller sig under kolhydratgränsen man valt. 20g är inte skrivet i sten men det är ett bra mål. Då finns plats för både grönsaker, mjölkprodukter och lite nötter.

Ketos är inge farligt, snarare tvärtom. Ketos är livsnödvändigt och en förutsättning för att tex kunna fasta. Det är bara fettförbränning och utan den hade mänskligheten dött ut första gången det blev ont om mat...

• anitaq

Men åh, Freckels! Tänk om man hade en sambo som skrev personliga kost- och träningsscheman till en! :D Min sambo är allergisk mot allt vad som heter nyttigt och motion ????

Jag har ingen möjlighet att styrketräna nu, inte på gym i alla fall. Vi har ca 1 mil till närmaste gym så det blir som aldrig någon tid till det med två barn och en sambo som jobbar shift.. Men jag promenerar och löptränar! :)

Och du, Koppkaka. Tänkte du bara vara spydig så hade du kunnat hoppa över att kommentera. Jag svälter inte mig själv genom att räkna kalorier! Och jag är mycket väl medveten om att jag inte kan börja trycka i mig massa socker och fett bara för att jag har nått målvikt. Min kamp mot kilona kommer att pågå hela livet, men jag hoppas att jag ska finna en balans så jag slipper räkna så frenetiskt på varenda kalori.

• Koppkaka

Och jo, du svälter dig eftersom du enligt din egen TS äter 1225 kalorier om dagen. Det är svältkost.

• Freckels
    anitaq skrev 2014-06-24 08:48:57 följande:

Men åh, Freckels! Tänk om man hade en sambo som skrev personliga kost- och träningsscheman till en! :D Min sambo är allergisk mot allt vad som heter nyttigt och motion ????

Jag har ingen möjlighet att styrketräna nu, inte på gym i alla fall. Vi har ca 1 mil till närmaste gym så det blir som aldrig någon tid till det med två barn och en sambo som jobbar shift.. Men jag promenerar och löptränar! :)

Och du, Koppkaka. Tänkte du bara vara spydig så hade du kunnat hoppa över att kommentera. Jag svälter inte mig själv genom att räkna kalorier! Och jag är mycket väl medveten om att jag inte kan börja trycka i mig massa socker och fett bara för att jag har nått målvikt. Min kamp mot kilona kommer att pågå hela livet, men jag hoppas att jag ska finna en balans så jag slipper räkna så frenetiskt på varenda kalori.

Oj dubbelt jobbigt för dig då om ni inte båda är med på samma resa. 

Men som sagt mitt tips är att du ligger lite på balans bara ett par veckor så du hinner samla mer energi och motivation och att du sen drar igång igen om ett litet tag.

Sen finns det ju massor med övningar man kan göra även utan gym. Plankan, burpees, mountainclimber, squats med upphopp m.m.
  • K grrl

Viktminskning styrs av en massa olika faktorer, till exempel hormoner, stress och sömn. Teorin bakom lchf är väl i princip att man inte triggar insulinpåslag (som styr fettinlagringen).

Jag tror personligen inte att det är så enkelt som kalori in och kalori ut, utan att det spelar roll vilka kalorier man äter. Vilka byggstenar och bränsle man ger kroppen. Man bygger inte muskler av socker.

• Gladskit
    K grrl skrev 2014-06-24 14:01:05 följande:

Viktminskning styrs av en massa olika faktorer, till exempel hormoner, stress och sömn. Teorin bakom lchf är väl i princip att man inte triggar insulinpåslag (som styr fettinlagringen).

Jag tror personligen inte att det är så enkelt som kalori in och kalori ut, utan att det spelar roll vilka kalorier man äter. Vilka byggstenar och bränsle man ger kroppen. Man bygger inte muskler av socker.

• Freckels
    K grrl skrev 2014-06-24 14:01:05 följande:

Men det handlade ju inte om att bygga muskler utan att gå ner i vikt.
  • K grrl
    Freckels skrev 2014-06-24 16:42:48 följande:
    Men det handlade ju inte om att bygga muskler utan att gå ner i vikt.
    Nej - det var exemplifierande. Energin måste komma någonstans ifrån (fett eller kolhydrater), proteinet är byggstenarna. Sen - poängen var att det inte riktigt är så enkelt som kalori in och kalori ut. Min tränare/kostrådgivare betonar vikten av att lägga på ett visst antal kcal någon dag i veckan för att kroppen inte ska "vänja sig" vid ett visst kaloriintag.

Dock förstår jag inte riktigt varför man rekommenderar styrketräning om inte målet är att bygga muskler (eftersom det är musklerna som förbränner energi i vila).

Jag äter själv inte lchf, jag tränar för mycket för det. Dock äter jag i princip bara långsamma kolhydrater utom efter träning, mycket protein och bra fett. Mitt kcalintag ligger på över 2500 per dag. Åt jag en högre E% fett skulle det inte vara några som helstproblem att äta 3000 kcal per dag.
  • Madraykin

Konstateras kan ju iaf göras att det vanligen är icke-förespråkare av LCHF som hävdar att en fortf behöver räkna kalorier. Bland dem som själva äter enligt LCHF och som mår bra av det och som lyckats med viktminskningen, så är det väldigt få - jag har inte sett någon? - som hävdar ett lågt kaloriintag.

Så till TS - vill du ha tips och råd kring LCHF för att du bestämt dig att du vill prova, försök att lyssna till de som själva käkar enligt dem modellen och lyssna inte för mkt till kritikerna. Kritik är bra ja, och vid ett långsiktigt LCHF-beslut är det superviktigt att ta till sig alla sidor - men är du i läget där du bara vill Testa under en kortare period så blir det bara förvirrande. 

Jag och flera vänner med mig mår jättebra på LCHF-kost, och vi har alla nått flera olika viktmål. Jag kan äta allt mellan 1500 och 3000 kalorier på en dag, och går ner i vikt på det. Jag går aldrig hungrig. Men en av de främsta fördelarna för egen del, är att jag på LCHF inte har ett "sug" - jag blir hungrig och då äter jag, i snitt 3 gånger per dag. Får inget sug mellan måltiderna, och har inget sötsug längre. Energinivån är stabil och jämn över hela dagen. 

Så yes, jag sållar mig till skaran som säger sluta tänk kalorier, ät när du är hungrig och ät tills du blir mätt! 

//Mvh LCHF sen snart två år och 20kg lättare, med ett ganska stillasittande jobb och inte mer motion än promenader

Svar på tråden Hjälp en LCHF-rookie!