• anitaq

Hjälp en LCHF-rookie!

I oktober hade jag cirka 25 kilos övervikt efter två graviditeter. Jag drog ner på kalorierna och har nu gått ner ca 20 kg. Men sen i maj har jag stått still. Jag har lessnat och är less på att äta så lite om dagarna.
    Jag har många gånger funderat på LCHF och funderar nu på om det är det som behövs för att få en nytändning och gå hela vägen i mål.
    Men, jag vet ju att det fortfarande handlar om kalorier in - kalorier ut. Enligt Lifesum ska jag äta 1225 kcal om dagen för att gå ner 1 kg i veckan. Har ätit lchf-kost idag och vid middagen gick jag 85 kcal över dagsintaget. Vid 20 var jag så hungrig så jag var tvungen att äta lite keso och kvarg. Man får ju inte mycket LCHF-mat förde kalorierna! Då får jag ju äta myckey mer för dom när jag äter kalorisnålt.
    Sen förstår jag inte varför man ska hålla kolhydraterna under 20 gram när allt ändå handlar om kalorier? Det är väll kaloriunderskottet som styr viktminskningen? Jag är helt lost i den här djugeln!

• Svar på tråden Hjälp en LCHF-rookie!
  • Sune03

Försök att hitta en sätt där du inte blir hungrig, blir man hungrig är det för svårt att att klara det i längden. Dra ner drastiskt på sockret om du inte redan gjort det, det är lätt att blanda ihop hunger och sug. Du är ju duktig som redan gått ner 20 kg. De första kilona är lättast sen blir det svårare.

Något som fungerar bra för mig att hålla mig i trim är att fasta efter middagen och fram till lunch nästa dag. Det enda jag behöver göra är att äta en ordentlig middag så att jag inte blir tvungen att ta en nattmacka. Sedan hoppa över frukosten vilket för mig känns helt naturligt så jag behöver inte ens anstränga mig. Det är en variant på den effektiva 5:2 dieten. Inte riktigt lika effektiv men för mig fullständigt hållbar i längden. Jag äter dessutom frukost på helgerna så inget måste vara strikt.

• anitaq

Periodisk fasta har jag också tänkt köra på för att maxa det hela. Man blir ju lurad när LCHF:are säger "ååh man får äta så gott och aldrig gå hungrig! Ostrullar, bacon, creme fraiche, avocado..." Men jag tycker det låter jättesvårt att ligga på ett kaloriunderskott när man äter fet mat och samtidigt inte gå hungrig?

Äter du LCHF för att gå ner i vikt, Sune? Hur går det? Hur länge har du kört?

Jag skulle gärna vilja gå ner 9 kilon till, men frågan är om jag ska fortsätta med lågkalorikost? Jag har dragit ner på sockret. Jag äter bara "synliga" kolhydrater till frukost i havregrynsgröten. När jag fortfarande gick ner åt jag bara sötsaker på lördagarna, men nu har det blivit lite si och så med det.

Jo, alla säger att man inte behöver räkna kalorier, men det är svårt när det är kalorierna som ger viktuppgång- och nergång.

• alexs mamma

TS det finns olika teorier kring hur man på nyttigaste vis går ner i vikt. Ett av sätten har du provat att räkna kalorier å se till att hela tiden ha ett underskott. Om du vill gå över till lchf måste du tänka helt annorlunda. Här gäller inte ett lågt kaloriintag det är hela vitsen med lchf. Du kan ligga på över 3000 kalorier om du har ett lågt kolhydratintag å ändå gå ner i vikt. Men om du ska förstå hur hela lchf tänket fungerar råder jag dig till att läsa på först innan du börjar annars kommer fu bli förvirrad å frustrerad. Jag kan rekommendera dig att läsa på om lågkolhydratkost i Åses blogg www.56kilo.se. Hon är väldigt klok å sund i sitt tänk tycker jag. Förklarar tydligt om både lchf å periodisk fasta. Dessutom har hon fantastiska recept å en riktigt inspirerande blogg på många sätt!

• Sune03

Jag äter inte LCHF men har hämtat en del tankar därifrån. Jag håller nere kolhydraterna, då blir jag inte så hungrig mellan måltiderna. Högt fettintag har jag inte anammat, det känns inte hälsosamt. Jag äter nog normalt med fett. Har skurit ner kraftigt på mjölk också vilket jag druckit mycket av hela livet.

Jag har aldrig varit direkt överviktig men min läkare påpekade för mig för ett par månader sedan att vikttrenden gick åt fel håll och att jag skulle tänka mer på kosten. Jag vägde då 79, nu har jag gått ner till strax under 75 viket varit min målvikt. Men nu har jag tänkt sänka målvikten faktiskt.

Jag känner att jag hittat rätt med den periodiska fastan jag kör och det enda jag får tänka på lite extra det är att inte äta dålig mat för ofta. Typ halvfabrikat och liknande. Godis äter jag i princip bara om det bjuds. Läsk med socker aldrig.

• anitaq

Alexs mamma: 3000kcal?!!!? Hur går det ihop?? Man gör ju inte av med så mycket?

• Annelie 76

Lifesum suger. Den som gjort den kan inte LCHF så siffrorna stämmer inte. Du bör äta 0-20g kolhydrater, 1g protein per kilo kroppsvikt och sen fett tills du är mätt eller kommer upp i vettiga kalorier. Allt under 1500kcal är inte vettigt eftersom det är svält. Läs boken "LCHF för varaktig viktminskning" istället och följ råden där, mycket bättre än okunniga Lifesum...

• Aniiee
    Annelie 76 skrev 2014-06-24 00:34:40 följande:

Lifesum suger. Den som gjort den kan inte LCHF så siffrorna stämmer inte. Du bör äta 0-20g kolhydrater, 1g protein per kilo kroppsvikt och sen fett tills du är mätt eller kommer upp i vettiga kalorier. Allt under 1500kcal är inte vettigt eftersom det är svält. Läs boken "LCHF för varaktig viktminskning" istället och följ råden där, mycket bättre än okunniga Lifesum...

Den som gjort den hade överhuvudtaget inte LCHF i tankarna när den utvecklades...... det är inte Lifesums mål heller. Det är lite som att säga att evolutionsteorin suger för att den inte säger något om gravitationsteorin....
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • anitaq

Men kan någon snälla hålla med mig om att man inte kan trycka i sig fler kalorier än vad kroppen förbrukar?!

Enligt ett test på nätet behöver jag ca 2300 kcal för att stå still i vikt. Jag kan ju knappast äta mer än det och gå ner i vikt!? 1+1 är 2 och inget annat.

• Pandamamma79
    anitaq skrev 2014-06-24 07:33:07 följande:

Men kan någon snälla hålla med mig om att man inte kan trycka i sig fler kalorier än vad kroppen förbrukar?!

Enligt ett test på nätet behöver jag ca 2300 kcal för att stå still i vikt. Jag kan ju knappast äta mer än det och gå ner i vikt!? 1+1 är 2 och inget annat.

Ja, det är svårt att tänka så när man tidigare räknat kalorier. Men så fungerar lchf.
Svar på tråden Hjälp en LCHF-rookie!