• anitaq

Hjälp en LCHF-rookie!

I oktober hade jag cirka 25 kilos övervikt efter två graviditeter. Jag drog ner på kalorierna och har nu gått ner ca 20 kg. Men sen i maj har jag stått still. Jag har lessnat och är less på att äta så lite om dagarna.
    Jag har många gånger funderat på LCHF och funderar nu på om det är det som behövs för att få en nytändning och gå hela vägen i mål.
    Men, jag vet ju att det fortfarande handlar om kalorier in - kalorier ut. Enligt Lifesum ska jag äta 1225 kcal om dagen för att gå ner 1 kg i veckan. Har ätit lchf-kost idag och vid middagen gick jag 85 kcal över dagsintaget. Vid 20 var jag så hungrig så jag var tvungen att äta lite keso och kvarg. Man får ju inte mycket LCHF-mat förde kalorierna! Då får jag ju äta myckey mer för dom när jag äter kalorisnålt.
    Sen förstår jag inte varför man ska hålla kolhydraterna under 20 gram när allt ändå handlar om kalorier? Det är väll kaloriunderskottet som styr viktminskningen? Jag är helt lost i den här djugeln!

• Svar på tråden Hjälp en LCHF-rookie!
  • anitaq

Periodisk fasta har jag också tänkt köra på för att maxa det hela. Man blir ju lurad när LCHF:are säger "ååh man får äta så gott och aldrig gå hungrig! Ostrullar, bacon, creme fraiche, avocado..." Men jag tycker det låter jättesvårt att ligga på ett kaloriunderskott när man äter fet mat och samtidigt inte gå hungrig?

Äter du LCHF för att gå ner i vikt, Sune? Hur går det? Hur länge har du kört?

Jag skulle gärna vilja gå ner 9 kilon till, men frågan är om jag ska fortsätta med lågkalorikost? Jag har dragit ner på sockret. Jag äter bara "synliga" kolhydrater till frukost i havregrynsgröten. När jag fortfarande gick ner åt jag bara sötsaker på lördagarna, men nu har det blivit lite si och så med det.

Jo, alla säger att man inte behöver räkna kalorier, men det är svårt när det är kalorierna som ger viktuppgång- och nergång.

• anitaq

Alexs mamma: 3000kcal?!!!? Hur går det ihop?? Man gör ju inte av med så mycket?

• anitaq

Men kan någon snälla hålla med mig om att man inte kan trycka i sig fler kalorier än vad kroppen förbrukar?!

Enligt ett test på nätet behöver jag ca 2300 kcal för att stå still i vikt. Jag kan ju knappast äta mer än det och gå ner i vikt!? 1+1 är 2 och inget annat.

• anitaq

Men åh, Freckels! Tänk om man hade en sambo som skrev personliga kost- och träningsscheman till en! :D Min sambo är allergisk mot allt vad som heter nyttigt och motion ????

Jag har ingen möjlighet att styrketräna nu, inte på gym i alla fall. Vi har ca 1 mil till närmaste gym så det blir som aldrig någon tid till det med två barn och en sambo som jobbar shift.. Men jag promenerar och löptränar! :)

Och du, Koppkaka. Tänkte du bara vara spydig så hade du kunnat hoppa över att kommentera. Jag svälter inte mig själv genom att räkna kalorier! Och jag är mycket väl medveten om att jag inte kan börja trycka i mig massa socker och fett bara för att jag har nått målvikt. Min kamp mot kilona kommer att pågå hela livet, men jag hoppas att jag ska finna en balans så jag slipper räkna så frenetiskt på varenda kalori.

Svar på tråden Hjälp en LCHF-rookie!