• lucylight

IVF hösten 2014

emeliearcen skrev 2014-07-22 11:33:19 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in i tråden. :) Har länge känt att jag vill dela upplevelsen med fler tjejer i samma sits. Även om jag och sambon pratar mycket och om allt, är det omöjligt för honom att förstå hur jag mår och känner. Den här längtan efter barn gör så himla ont i hela kroppen.

Jag slutade med p-piller våren 2012, men vi började inte försöka på riktigt förrän våren 2013. Vi har nu blivit remitterade till RMC i Malmö, för att få hjälp med att bli gravida. Troligtvis med IVF och ICSI, då min sambos spermieprov visat på nedsatt rörlighet. Vi beräknas få en tid inom 3 månader (enligt vårdgarantin). Hoppas såklart på att få komma till innan.

Jag är väldigt hoppfull och förväntansfull, men oron infinner sig då och då. Helt ärligt så går det inte att tänka på så mycket annat än det här just nu, trots att jag jobbar och så så kan jag inte få bort det ur mitt huvud. Tankarna snurrar konstant.

Jag har talat om för min chef hur det ligger till, med tanke på att jag kommer behöva ta ledigt lite då och då under hösten. Skönt att inte behöva dölja något tycker jag.

Jag håller tummarna för oss alla i höst, och det ska verkligen bli roligt att följa er alla under er resa. :)

Kram!

Hej och välkommen!

Roligt(såklart tråkigt att vi hamnat i denna sits) att vi är ett gäng.

Vi hoppas också på vårdgarantin, remissen är skickad i Juni så en månad av tre har passerat nú.. Svårt precis som du att tänka på annat, men har ändå haft en fantastisk semester. Nu ska jag tillbaka till jobbet och då kommer det bli lååånga dagar med mycket tankar igen..

Jag har valt att inte vända mig till mina chefer, då de med alla största sannolikhet inte skulle ha förståelse för det, vilket skulle resultera i att jag inte kommer kunna komma iväg från jobbet när det väl är dags. Kommer helt enkelt sjukanmäla mig, vilket känns fel (mig från man i princip släpa från jobbet när jag är sjuk), men ändå rätt vi har ju faktiskt ett problem!

• lucylight

Åhh vad jag vill komma igång nu! Kan inte tänka på något annat :) Ser i alla fall ut som att vi får komma igång i slutet av augusti eller mitten (20e) av september ..

• lucylight
    bb2014 skrev 2014-07-26 17:03:51 följande:

Ni som använder vårdgarantin. Ni behöver inte vänta 3 månader. Det räcker att väntetiden på sjukhuset ni är remitterade till har längre väntetid än 3 månader. Det vet Vårdkansliet. Bara att ringa dit så fort ni kontaktat sjukhuset och fått klartecken på att de registrerat remissen.

Vårdgarantin säger att man ska få vård INOM 90 dagar, Inter efter 90 dagar.

Bara ett tips så ni inte sitter och väntar. För oss tog det 1-1,5 månad från utredning>remiss>vårdgarantin och kallad av kliniken igen där vi var på utredning.

Vi ska nyttja den men väntar med att ringa tills på måndag när de öppnar igen! Fått mailsvar från dem i alla fall och ser inte ut att vara några problem :D
  • lucylight
    sesanka skrev 2014-07-29 20:56:23 följande:

Välkomna alla nya, vad roligt att vi blir fler och fler :) Jag kan inte berätta hur andra kände det men för mig började hormon resan så här:

25/9 - 2013 var vi på inskrivning och fick lite info om hur allt kommer att gå till. Fick öva på att sätta i sprutan i en liten fejkmage i plast som man fäste runt midjan. Var helt snurrig i huvudet när vi kom hem.

29/10 - 2013 började jag med nässprayen Synarela för att stoppa ägglossningen. Biverkningarna gjorde mig till en eldsprutande drake. Jag var såååå förbannad och lättretlig. Hade ont i huvudet och var trött non-stop.

13/11 - 2013 tog jag började jag med Gonal F för att skapa äggen med dosen 150. Det var inte alls läskigt att ta sprutan och det gjorde inte ont. Det finns vissa punkter i magen som är ömma, dvs om man kommer för långt ut mot sidan där huden är tunnare, men man märker snabbt var dom sitter och till slut har man ett litet blåmärke på magen för man siktar på nästan samma ställe hela tiden.

18/11 - 2013 fick jag ta ett blodprov för att kolla värdena, sänktes till 125.

21/11 - 2013 fick jag göra ett ultraljud för att räkna äggen och kolla hur de såg ut. 

24/11 - 2013 tog jag Ovitrelle sprutan för att sätta igång ägglossningen.

26/11 - 2013 gjordes äggplocket och maken göra en donation. Vi fick ut 9 ägg varav 2 kasserades direkt och resterande började dom odla på. Jag minns inte exakt när jag började med vaginaltabletterna Lutinus, antingen dagen innan, samma dag eller dagen efter. Meningen med dom är att stimulera livmodern. Det blev några veckor med ett helvetes kladd. Ha alltid trosskydden på, när man minst anar det rinner det till i trosan för kroppen stöter ut det den inte behöver. Det tråkiga är att man kollar trosan femtioelva ggr för man är rädd att det ska vara blod. Jag minns att jag hade väldigt ont i tarmarna men jag vet inte vilket av hormonerna som var boven. Det gick över efter någon vecka. Vissa kan bli helt förstoppade.

29/11 - 201 sattes vårt färska ägg in och 4 överlevde till frysen.

Allt var frid och fröjd tills läkaren konstaterade MA missed abortion 21/1 - 2014.

Sedan dess har vi gjort FET i naturlig cykel helt utan hormoner i april, maj och juni utan att lyckas. Nu väntar vi otåligt på att göra ett försök i september eller oktober med det sista ägget i frysen. Misslyckas vi igen har vi två äggplock kvar och måste börja om från rutan 1 med alla hormoner... När man väl kommer igång går det undan :)

Hoppas min resa kan ge lite vägledning om vad som komma skall :)

Tack för att du delar med dig :)
  • lucylight
    Moolie skrev 2014-08-05 15:45:39 följande:

Väntar på telefontiden imorgon. Vi ska göra vårt andra försök, en FET, under aug eller sept. Den här avslappningen vi fått under sommaren behövde vi. Acceptera och gå vidare. Gråter inte över förlusten längre....

Håller tummarna! :) 
  • lucylight

Som det ser ut nu, om allt flyter på så kommer vi få börja med sprutorna v.38. 
    Känns som en evighet dit, men ändå sååå nära! :)

Är det fler av er som vet när ni kommer få starta? 

• lucylight

Hej alla nya, välkomna! :) 

Nu har vi äntligen fått vår kallelse. Vi hamna hos IVF-kliniken via Vårdgarantin .. Känns så himla bra, så om två veckor ska vi dit på möte inför sprutstart. Blir förmodligen v 38 om jag inte får börja samma vecka! Väntar nämligen mens samma dag, men har svårt att tro att det kommer hinnas med! 

Att 5 veckor känns så långt bort, när man ändå är så nära! 
    Över ett år har vi aktivt försökt, men haft oskyddat i 4 år. Nu hoppas jag det är vår tur :) 

Kram på er alla! 

• lucylight
    Speck skrev 2014-08-14 18:57:46 följande:

Lucylight: va härligt att ni fått er kallelse! Vet ni redan nu att ni kör korta metoden?

Miamorot : det gjorde jätteont på mig med och jag fick en hel del morfin. Ser inte fram emot det jättemycket. Men det är bara fokusera på varför man gör det så känns det bättre :)

Nej det står väl inte skrivet, men lät väl som det blir korta! Jag producerar själv mycket ägg enl blodprov och hon såg flera äggblåsor när hon gjorde ultraljudet vid utredningen. Kör de inte långa oftast om man har problem med ägglossning, eller har jag fått det hela om bakfoten?
  • lucylight
    Chasingdreams skrev 2014-08-18 13:55:47 följande:

På fredag börjar jag spraya. Det är verkligen allvar nu. Det ska bli skönt att komma igång, samtidigt som jag är livrädd. Äggplock är planerat till vecka 39. Laddar ni andra upp på något speciellt sätt för att orka med alla påfrestningar?

Spännande! ;D Massa massa lycka till nu Skrattande
Svar på tråden IVF hösten 2014